تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۲۳:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 116157

سیدرضا صائمی در ایران نوشت :

سینما به مثابه یک رسانه و هنر جمعی و بواسطه تعاملات و همکاری های بین المللی که در آن اتفاق می افتد از این ویژگی و قابلیت برخوردار است که از هنرمندان کشورهای مختلف به عنوان نیروی انسانی متخصص بهره ببرد و ساخت فیلم با بازیگرانی از کشور های دیگر، مدت هاست به رخداد رایجی در سینمای دنیا مبدل شده و چیز عجیبی نیست.

در سینمای خودمان هم در سال های اخیر این مکانیسم در تولید فیلم پررنگ تر شده و حالا در حال تبدیل شدن به یک اتفاق عادی در سینمای ایران است. اگرچه به دلیل برخی ملاحظات فرهنگی با چالش ها و حاشیه هایی نیز همراه بوده است. همکاری بازیگران ترکیه ای با حامد محمدی در طرح «اکسیدان ۲» و نیز حضور «نورگل یشیل چای» بازیگر اهل ترکیه در فیلم «جن زیبا» بایرام فضلی، نمونه ای از اخبار جدید درباره این بده و بستان سینمایی بوده است. اگر به حافظه سینمایی خود مراجعه کنیم می توانیم نمونه های دیگری هم از این حضور بیابیم. از جمله حضور بازیگر زن لبنانی «دارین حمزه» در فیلم کتاب قانون مازیار میری و «فرشتگان قصاب» سهیل سلیمی یا حضور «الیسا کاچر» بازیگر روسی در فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری.

همچنین حضور «دیا میرزا» بازیگر زن هندی در فیلم «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور که اکنون نیز در فیلم «دختر شیطان» به کارگردانی او که روی پرده اکران است با حضور بازیگر هندی دیگری به نام «ایشا گوپتا» در حال نمایش است. از نمونه های دیگر حضور بازیگران خارجی در فیلم های ایرانی می توان به حضور «دنی کویین» در فیلم «عشق بدون مرز» پوران درخشنده، حضور «لوریت حنینو» بازیگر لبنانی در فیلم «گام های شیدایی» حمید بهمنی، «ژولیت بینوش» فرانسوی در فیلم «شیرین» عباس کیارستمی و «کارول ویدوتی» برزیلی در فیلم «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی اشاره کرد. ضمن اینکه بازی «بره نیس بژو» و «طاهر رحیم» در فیلم گذشته اصغر فرهادی را هم نباید از یاد برد. با این حال برخی به حضور بازیگران خارجی بویژه بازیگران زن خارجی در فیلم های ایرانی مخالفند.

این مخالفت ها غالبا از دو جا صورت می گیرد یا از سوی برخی بازیگران زن ایرانی که حضور بازیگران زن خارجی را مانعی در فعالیت های حرفه ای خود می دانند و احساس می کنند که فرصت بازیگری در سینمای خودشان از آنها گرفته می شود یا از سوی برخی اشخاص حقیقی و حقوقی که به دلیل برخی ملاحظات فرهنگی و ایدئولوژیک مثل حجاب و پوشش بازیگران زن خارجی مخالف حضور آنها در فیلم های ایرانی هستند.

این در حالی است که در بسیاری از سینماهای دنیا این اتفاق می افتد و ما شاهد حضور بازیگران ایرانی در برخی فیلم های خارجی هم هستیم از جمله پیمان معادی که در چند فیلم خارجی حضور یافته و هم اینکه حضور بازیگران خارجی می تواند به یک فیلم وجاهت بین المللی ببخشد و حضور آن را در بازارهای جهانی با موفقیت بیشتری همراه کند، اگرچه صرف حضور بازیگر خارجی برای جلب بیشتر مخاطب و فروش بالاتر صرفا استفاده تجاری از این مساله است و کیفیت پایین فیلم را نمی توان با حضور بازیگر خارجی جبران کرد.

*منتقد سینما

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها