در زیر بخش هایی از گفت و گوی ۹ سال پیش بهروز افخمی در رابطه با پروژه «فرزند صبح» را بخوانید:
قضیه مربوط به ۲۱ سال پیش است. از طرف مؤسسه «عروج فیلم» که با دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) مرتبط است- به افخمی پیشنهاد شد که فیلمی درباره زندگی امام بسازد. به او گفتند دستت ازهرجهت باز است و هر کاری هم دلت میخواهد بکن و ما پشتت هستیم. او هم باانگیزه نشست فیلمنامه «فرزند صبح» را نوشت. وقتی طرح را آماده کرد، چند سالی روی فیلمنامه کارکرد و با ارائه فیلمنامه قرار شد کار را شروع کند.
🔵 اما سروکله تهیهکننده دومی هم پیدا شد.
🔴 بله، در همان زمان از طرف انجمن سینمای دفاع مقدس به من پیشنهاد شد که این کار به شکل مشترک انجام شود؛ طرف حساب من هم سیدمحمدآوینی بود که میگفت کار را شریکی انجام دهیم، تا اینکه من قبول کردم و حتی چند پلان هم گرفتیم اما چند مسئله باعث شد که کار متوقف شود…
🔵 تا اینکه با تغییر مدیریت در »عروج فیلم «دوباره همکاریتان را شروع کردید.
🔴 بههرحال این تغییر مدیریت بیتأثیر هم نبود، ضمن اینکه من همدوره نمایندگیام در مجلس تمامشده بود و بلافاصله با پیشنهاد هر دو سرمایهگذار یعنی»عروج فیلم» و انجمن سینمای دفاع مقدس روبهرو شدم.
🔵 از چه تاریخی کار را شروع کردید؟
🔴 از دی ۸۳ ، کار رسماً کلید خورد و تا اردیبهشت ۸۴ ادامه پیدا کرد و حالا هم که از اردیبهشت امسال شروع کردهایم و فکر میکنم تا پایان خرداد کار نوبتم.
🔵 اصلاً چطور به فیلمنامه کنونی رسیدید؟
🔴 زندگی حضرت امام همیشه برای من دغدغه بود و خیلی دلم میخواست که درباره ایشان چیزی بنویسم یا بسازم ولی راستش، نه جراتش را داشتم و نه فکر میکردم بهتنهایی بشود این کار را کرد. برای همین وقتی به من پیشنهاد شد، سریع قبول کردم. بااینحال خیلی تحقیق کردم و برای اینکه هسته اصلی فیلمنامه را پیریزی کنم، به کتابهای زیادی مراجعه کردم. بعد هم که دنبال لوکیشن برای ساخت خانه امام گشتم و حتی دیدن خانه قدیمی امام در خمین، خیلی به من ایده داد.
🔵 یعنی وقتی خانه امام را در خمین دیدید، شیوه روایتتان را در فیلم پیدا کردید؟
🔴 بله،با خودم گفتم این خانهای است که امام در آن به دنیا آمده؛ کودکی که در ۴ماهگی پدرش را از دست میدهد و تصوری از پدر ندارد. وقتی هم که ۴- ۳ ساله میشود، مادرش ا و را با عمه و دایهاش تنها میگذارد و برای اجرای حکم قصاص به تهران میرود. حالا تصور کنید این بچه در این خانه با برجهای بلند و سر به فلک کشیده چه میکند؛ همه دنیایش این حیاط و سرداب و راهروهاست و…اینطوری بود که حس کردم قصه فیلم خودش دارد به وجود میآید. این حس را همان موقع یادداشت کردم و بعد رفتم رویش کارکردم و نتیجه این شد که قصه را از نگاه روحالله روایت کنیم و او برای ما بگوید که چه شده است.
🔵 در این فیلم به دوران رهبری ایشان نپرداختهاید؟
🔴 بله، به شکلی هم شاید فعلاً غیرممکن است. علتش هم طبیعی است چون همه امام را در این دورهدیدهاند، حالتها و لحن ایشان هنوز در ذهنها مانده و هیچ بازیگری جرئت نمیکند این نقش را بر عهده بگیرد. شاید باید سالها بگذرد و چند دهه بعد، وقتیکه نسل جوان تصور تازه وزندهای جز فیلمها و تصاویر از شخصیت امام نداشته باشد، بشود در قالب یک فیلم و یا داستان به آن نزدیک شد.
🔵 انتخاب سعید کنگرانی برای نقش جوانی امام شایعه بود؟
🔴 نه، او هم یکی از انتخابهایمان بود ولی همان اول کار قضیه منتفی شد و به خاطر مسائلی که پیش آمد اصلاً پیگیر او نشدیم. این اتفاق مربوط به قبل از بازی ایشان در «ازدواج به سبک ایرانی» بود و ایشان هنوز مجوز بازیگری نداشتند و ما هم از انتخاب ایشان منصرف شدیم.
🔵چطور شد که برای بازی در نقش امام در زمان تبعید، عبدالرضا اکبری جای جمشید هاشمپور را گرفت، درحالیکه شما چند پلان هم از هاشمپور گرفته بودید؟
🔴 تا سال گذشته جمشید هاشمپور برای این کار قطعی بود ولی پلانی از ایشان نگرفتیم. فقط در تست گریم جواب داده بود. اما بعد از دیدن چندباره تمرینها و چهرهشان حس کردیم که برای این نقش مناسب نیست.
🔵 محمدرضا شریفینیا را چطور برای نقش سید احمد خمینی انتخاب کردید؟
🔴 شریفینیا قبلا در نقش پدر امام ظاهرشده بود و در سکانسهای ۲ سال پیش ازش بازی گرفته بودیم. بعد دنبال کسی برای بازی در نقش سید احمد خمینی میگشتیم، با تست گریم به این توافق رسیدیم که نقش سید احمد را هم به او بسپاریم.
🔵 درباره بازیگران زن هم از همان اول به همین ترکیب رسیدید؟
برای نقش دایه امام از همان اول هدیه تهرانی در نظرم بود و خوب هم جواب داد و از نظر سن و سال کاملا با نقش هماهنگ بود. اما برای نقش مادر امام اول لیلا حاتمی در نظرم بود ولی دیدم سن او به این نقش نمیخورد. دنبال کسی بودم که حدود ۲۳ سال داشته باشد که به سحر دولتشاهی رسیدم.
منبع: همشهری جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز