تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۱:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 10242

مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی صدابردار باسابقه‌ی سینمای ایران فردا ۵ بهمن ماه از مقابل خانه سینما (خیابان وصال) برگزار می‌شود.

یدالله نجفیبه گزارش سینماسینما، این هنرمند فردا راس ساعت ۹ صبح با حضور اهالی سینما به سمت آرامگاه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بدرقه می‌شود.

این صدابردار که متولد ۱۳۳۴ بابلسر است، فیلم «محمد رسول الله» را صدابرداری کرده است و این روزها مشغول صدابرداری فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بوده است.

خون بازی، به دنیا آمدن، جامه‌دران، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، شیفت شب، یک شهروند کاملا معمولی،برف، رستاخیز، قاعده تصادف، قصه‌ها،پنهان، لطفاً مزاحم نشوید، همبازی،شب واقعه، کتاب قانون، آواز گنجشک‌ها، تنها دو بار زندگی می‌کنیم، بید مجنون ، گیلانه ، چند تار مو و…. از جمله آثار این هنرمند است.

زنده‌یاد یدالله نجفی از پرافتخارترین صدابرداران جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شد و در ۱۲ دوره کاندید دریافت جایزه بوده است.  این صدابردار فقید سینما که سابقه ۵ بار دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دارد در اکثر دوره‌ها کاندید دریافت این جایزه بوده است.

نجفی در دوره ۱۴ برای صدابرداری فیلم «پدر»، در دوره ۱۶ برای «مهرمادری»، در دوره ۱۷ برای «جنگجوی پیروز» و در دوره ۱۸ برای «نجوا» نامزد دریافت سیمرغ بود که این جایزه را سرانجام در دوره ۱۹ برای فیلم «باران» دریافت کرد.

وی در دوره ۲۰ هم بار دیگر این جایزه را برای «امتحان» گرفت و در دوره ۲۳ هم برای «بید مجنون» و در دوره ۲۴ برای «زمستان است» موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد.

این صدابردار در دوره ۲۵ برای «خون بازی» و «مینای شهر خاموش»، دوره ۲۶ برای «آواز گنجشک ها» و در دوره ۲۸ برای «شب واقعه» کاندید دریافت جایزه بود و آخرین سیمرغ خود را در دوره ۳۱ برای فیلم «قاعده تصادف» دریافت کرد.

یداالله نجفی ۳ بهمن ماه به دلیل ایست قلبی درگذشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها