تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۴:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 76492

جام جم نوشت :تجمعات اخیر در شهرهای مختلف اگرچه خواست بحق مردم و بخصوص قشر آسیب پذیر جامعه که از وضعیت اقتصادی به ستوه آمده، است، اما کلیدواژه نظرات همه صاحب نظران، دلسوزان و دغدغه مندان این است که باید این تجمعات به صورت قانونی و نه در کف خیابان باشد. هنرمندان و سینماگران کشورمان نیز دلسوزانه ضمن توجه به مطالبات مردم، بر این موضوع تاکید می کنند که نباید این تجمعات رنگ و بوی خشونت و هنجارشکنی به خود بگیرد و مردم باید مطالبات خود را به صورت قانونی و از طریق مجاری مدنی پیگیری کنند.

تخریب اموال عمومی در دنیا مردود است
احمد نجفی، بازیگر و مجری برنامه های تلویزیونی با تاکید بر این که نگاه دنیا به ایران است در گفت وگو با جام جم بیان کرد: در تمام دنیا شیوه خشونت آمیز (تخریب اموال عمومی و…) برای بیان اعتراض مردود است، اما دولت باید بیشتر به فکر مردم (بخصوص وضع اقتصادی شان) باشد. الان نگاه دنیا به ایران است و قطعا نارضایتی مردم مسبب صدمات جبران ناپذیری به بدنه کشور می شود. دولتمردان ما نباید بهانه دست یکسری بیگانه دهند.
بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی»، «دندان مار»، «هشت پا» و،،، تصریح کرد: ریشه های اقتصادی کشور را باید آسیب شناسی و به روشنی به مردم ابلاغ کرد؛ چرا که تا وقتی گفته نشود، مردم دچار فشار روحی و فکری می شوند و به این شکل دردشان را بروز می دهند. دولت باید جوابگوی این مردم باشد. من مسائلی را در خوزستان می بینم که واقعا از توان مردم خارج است. وقتی مردم طاقت شان تمام می شود یکسری فرصت طلب هم وارد گود می شوند و همه چیز را به نفع خودشان بهره برداری می کنند و به اموال عمومی آسیب می رسانند. آیا نباید پیشگیری کنیم و فقط باید به مداوا بپردازیم؟ کار دولت این است که پیشگیری کند تا نارضایتی های کوچک به نارضایتی های بزرگ تبدیل نشود و مردم هم باید با وجدان و فهم خودشان با این مسائل برخورد کنند.

پرهیز از رفتارهای هیجانی
روح الله سهرابی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون شیوه اعتراضات مردم را طی چند روز گذشته نادرست دانست و در گفت وگو با جام جم بیان کرد: مطالبات و اعتراضات مردم که همچنان به آنها بی توجهی می شود بحث جدیدی نیست و عمده ترین این مطالبات مبحث اشتغال جوانان، معیشت و… است. در حق و حقوق مردم و توقعات شان از مسئولان سرزمین ثروتمندی مثل ایران اصلا شکی نیست. این صداهایی که شنیده می شود خروجی طبیعی نارسایی های اقتصادی است، اما این که مسیر مطالبه گری شان (اعتراضات خیابانی، تخریب اموال عمومی و…) تا چه اندازه درست است هم قطعا نتیجه بخش نخواهد بود که اگر بود مردم بسیاری از کشورها هم همین شیوه را انتخاب می کردند.
کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» ادامه داد: اعتراضات بحق و مسالمت آمیز مدنی از سوی مردم در قوانین ما تعریف شده و بلامانع است و مردم می توانند از این طریق نارضایتی شان را به گوش مسئولان برسانند. زیرا در مواقعی که فضا هیجانی و غبارآلود می شود حتما افرادی سودجو که اهداف دیگری (غیر از اهداف اقتصادی) دارند به میدان آمده و مطالبات خودشان (خواسته های سیاسی) را مطرح می کنند. مطالبات سیاسی این گونه افراد هم عموما مغایر با ملاحظات و تعاریف سیاست های نظام جمهوری اسلامی است.
کارگردان سریال «آرام می گیریم» (پرمخاطب ترین سریال سال ۹۵) نیروهای امنیتی را موظف به ایجاد آرامش در جامعه دانست و افزود: توقعی که می رود این است که حساب گروه های آگاه و مطالبه گری که مسالمت آمیز درخواست شان را بیان می کنند از افراد سودجو جدا شود. برای جدا کردن این دو گروه هم می شود به کسانی که می خواهند به وضعیت معیشتی شان رسیدگی شود از سوی وزارت کشور مجوز رسمی و قانونی برای اعتراض داده شود. وقتی هر دو گروه با هم به خیابان ها می آیند اغتشاش ایجاد می شود و در این بین اگر فردی آسیب دید چه کسی مسئولیت پاسخگویی به خانواده فرد آسیب دیده را دارد؟ آیا کسانی که این مردم را تحریک کردند جوابگوی این خانواده ها خواهند بود؟ از این سو وظیفه ذاتی نیروهای امنیتی هم ایجاد آرامش برای شهر و مردم است و طبیعی است که شرایط را به گونه ای به کنترل خود درآورند.
سهرابی در پایان یادآور شد: وقتی مطالبات مردم از شیوه درست به مسئولان منتقل نمی شود دولت بالاجبار محدودیت های بیشتری را از فضاهای مجازی گرفته تا فضاهای حقیقی و رفت و آمدهای شهری و… اعمال می کند. به نظرم خود مردم نباید اجازه دهند که مسیر پیش رو مسیری امنیتی و کنترل شده شود. چون در این صورت در نهایت این خود مردم هستند که متضرر می شوند.

اعتراض خیابانی غلط است
ضیاءالدین دری، کارگردان سینما و تلویزیون هم با بیان این که در قانون اساسی اجازه اجتماعات قانونی به مردم داده شده، به جام جم گفت: در تمام ۴۰ سال گذشته این سومین یا چهارمین مورد است که مردم اعتراضاتشان را به این شکل بروز می دهند و به نظر می رسد نتیجه دلخواهشان را از موارد قبلی کسب نکرده اند، اما نکته اینجاست که این شکل اعتراضات خیابانی در حالی است که در قانون اساسی کشور اجازه اجتماعات به مردم تحت قوانینی داده می شود. به عبارت دیگر اگر مردم مطالباتی دارند اجازه انعکاس آن را از طریق جوامع صنفی و احزاب سیاسی در جامعه دارند.
اساسا احزاب سیاسی برای مدیریت کشور برنامه دارند و به همین دلیل در انتخابات نامزد معرفی می کنند و… . چنانچه این احزاب در کشور آزادانه فعالیت داشته باشند در صورت بروز نارضایتی سران احزاب می توانند آن نارضایتی ها را از جانب حزب مربوط به دولت ابلاغ کنند. اما وقتی در کشور حزبی وجود ندارند و مردم زیر هیچ چتر قانونی ای نیستند خودسرانه به خیابان ها می ریزند. مردم وقتی می خواهند از وزارت کشور اجازه قانونی برای اعتراض بگیرند و وزارت کشور می گوید نه، ناچار می شوند که این طور به خیابان ها بریزند و همین می شود که در بین این مردم هر کسی با هر نیتی (از مردم عادی و مطالبه گر گرفته تا شورشی و…) دیده می شود. درست است که الان این تجمعات پرتعداد نیست اما اگر بعدها پرتعداد شود نظام و دولت چه جوابی دارد که به خودشان و این ملت بدهد؟
کارگردان سریال های «کیف انگلیسی»، «کلاه پهلوی» و… ادامه داد: اعتراض خیابانی غلط است. راه قانونی اعتراض مردم آزادی احزاب است که مردم طی آن با مدیریتی اصولی و حساب شده نارضایتی شان را از طریق دبیر کل حزب به گوش مسئولان می رسانند و به این ترتیب از دادن شعارهای ساختارشکنانه، توهین آمیز و بعضا براندازانه پیشگیری می شود یا اگر هم اتفاق بیفتد پاسخگویش مسئولان حزبی هستند.
او در پایان تصریح کرد: به نظرم توضیحات وزیر محترم کشور که با عصبانیت هم بیان می شد خالی از ظرایف دیپلماتیک است که امیدوارم خودشان با دقت در آن، متوجه شوند.
همان طور که خواندید بسیاری از سینماگران پیگیری مطالبات و مشکلات اقتصادی مردم را امری بحق می دانند، اما معتقدند مجرای تحقق آن، کف خیابان و خشونت طلبی و آسیب به اموال عمومی نیست و راه های مدنی و قانونی برای پیگیری این مطالبات وجود دارد.
طی این روزها بسیاری دیگر از هنرمندان نیز با همین موضع در صفحات شبکه های اجتماعی خود واکنش نشان دادند و خواستار پرهیز از هر گونه خشونت و هنجارشکنی و رفتارهای هیجانی شدند.

برخی از مردم نیاز مالی دارند
پروانه معصومی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم اعتراضات مردم را بحق دانست و به جام جم گفت: من سال هاست در یکی از روستاهای استان گیلان زندگی می کنم و می بینم که مردم چگونه در این مناطق روزگار می گذرانند. بسیاری از مردم واقعا نیازمند مبلغ ۴۵هزار تومان یارانه ای هستند که ماهانه به حسابشان واریز می شود. این مردم گرانی، بیکاری و… را تاب نمی آورند و اعتراض می کنند، اما داخل این مردم رنجدیده هستند کسانی که برای اهداف دیگری به خیابان ها می آیند و سلب آرامش می کنند. اعتراض اگر درست و قانونمند باشد، قطعا می شود بین حق و ناحق بودن معترضان تفاوت قائل شد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها