تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۲۳:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 68808
در حالی که مسایل مالی جشنواره فیلم فجر مورد سوال قرار گرفته، دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره امسال صرفا به شائبه دستمزد مشاور هنری واکنش نشان دادند.

 

به گزارش سینماسینما، در چند روز اخیر یکی از بحث های داغ سینمای ایران مسایل مالی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش ملی و جهانی است که این موضوع تا اظهارنظر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پی گرفته شد و وی در گفتگویی با خبرنگار مهر تاکید کرد که از نظر وی مسایل مالی همه رویدادها و قراردادهای وزارت متبوعش باید شفاف باشد و چیز پنهانی با مردم وجود ندارد.

این اظهارنظر وزیر جدید وزارت ارشاد که از دوران حضورش در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به پاکدستی و شفافیت مالی شهره بود مورد اقبال رسانه ها قرار گرفت و سرمنشا یادداشت هایی در برخی رسانه ها شد و البته آن خطی که در بین رسانه هایی که در قبال مسایل مالی جشنواره فیلم فجر سکوت نکردند، مشترک بود این بود که چه خوب است ریز هزینه ها و بودجه جشنواره های ملی و جهانی فجر در دوره سی و پنجم به افکار عمومی اعلام شود.

در این میان که بحث مسایل مالی جشنواره های فجر داغ بود، روزنامه جوان در مطلبی نوشت: «شنیده ها حاکی از پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان به خانم بازیگری است که مشاور هنری جشنواره فیلم فجر بوده است.»

تا انتشار این مطلب هیچ کدام از مقامات وزارت ارشاد به طور رسمی درباره رقم های جشنواره های فجر دوره ۳۵ مطلبی نگفته و منتشر نکرده بودند ولی به یکباره این مطلب سکوت آنها را شکست و محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فجر امروز ۱۷ مهر در بیانیه ای اعلام کرد: «متاسفانه در گزارش منتشر شده مواردی از جمله پرداخت حق الزحمه ۴۰۰ میلیون تومانی به مشاور محترم هنری دبیر جشنواره اشاره شده که کذب محض است. ضمن تقدیر از تلاش های ارزشمند جمیع هنرمندان که به رونق و اثرگذاری جشنواره یاد شده کمک کردند، اعلام می کنم به آن هنرمند شاخص حسب وظیفه و نه درخواست ایشان برای مدت ۶ ماه تلاش و حضور موثر، هر ماه حدود یک صدم عددی که به ناروا در این گزارش آن رسانه آمده، پرداخت شده است.»

و اما امروز علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هم در گفتگویی با خبرگزاری میزان درباره مساله دستمزد مشاور هنری دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر گفته است: «فارغ از اعداد و ارقامی که این روزها رسانه‌ای شده اما هنوز صحت و سقم آن نامشخص است، حضور هنرمندان ایرانی در چنین رویداد فرهنگی مغتنم می تواند تلقی شود. حضور شخصیت‌های مهم سینمایی در تمامی جشنواره‌های معتبر دنیا، نه تنها قبیح نیست بلکه امریست رایج. مگر نه این است که جشنواره فجر همواره طی این سال‌ها هنرمندان را مورد تقدیر قرار داده است؟ چگونه است که وقتی در دوره‌ای یکی از همین هنرمندان به دست اندرکاران این رویداد مشورت داده است به یکباره، هجمه‌های غیراخلاقی و ارقام اثبات و تأیید نشده مطرح می‌شود؟ لطفا با احتیاط قضاوت کنیم و اگر هم قضاوت می‌کنیم، سعی کنیم داوری مان شتاب زده نباشد تا مبادا فضای سینمای ایران، دستخوش آلودگی شود.»

این اظهارنظرها درباره دستمزد یکی از مشاوران سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر در حالی مطرح می شود که در این بین سوالات مهمتری درباره مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر در دوره سی و پنجم مطرح است و می بایست شفاف سازی درباره هزینه های جشنواره نسبت به برآورد بودجه ای که برای آنها درنظر گرفته شده بود و نحوه تامین مابه التفاوت آن در اولویت قرار گیرد.

همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد منعی برای شفاف سازی مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر وجود ندارد پس انتظار می رود سازمان سینمایی در گام بعدی هزینه کامل دو جشنواره ملی و جهانی در دوره سی و پنجم را اعلام کرده و ریز هزینه‌کرد این بودجه را نیز اعلام کند. همچنین لازم است نحوه ورود اسپانسرها به جشنواره های فجر نیز مشخص شود.

همچنین با توجه به اعلام حیدری مبنی بر اینکه «شفاف سازی درباره هزینه های جشنواره برای نخستین بار در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر انجام و گزارش ریز هزینه ها به دستگاه های ذی ربط در مورخ ۲۷ فروردین سال جاری ارسال شد» لذا راه سختی تا شفاف سازی رسانه ای وجود ندارد.

البته در مطلبی که حیدری امروز در اختیار رسانه ها گذاشت باز هم به رقم مشخصی اشاره نشده و صرفا با ارجاع به رقم ۴۰۰ میلیون که در گزارش روزنامه جوان اشاره شده بود، اعلام کرده که هر ماه حدود یک صدم آن رقم دستمزد به مشاور هنری پرداخت شده است.

مساله دلیل حضور این فرد، نحوه انتخابش، عملکرد وی در جشنواره و تاثیری که در ارتقا و بهبود جشنواره ملی فیلم فجر داشته است خود محل بحث است.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها