تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۰۸ - ۱۵:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 120279

نشان داود رشیدی به احمدرضا احمدی، علی نصیریان و مهتاب نصیرپور اهدا شد.

به گزارش سینماسینما، مراسم اهدای نشان داود رشیدی که سومین دوره اش شامگاه پنجشنبه هفتم مرداد ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد با حضور چهره‌های سینمایی و تئاتری و نیز جمعی از مدیران همراه بود.‌
این دوره از اهدای نشان با عنوان «پرده های سینما؛ تصاویر ماندگار» و با کارگرانی هنری امیر اثباتی و اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.
در بخش ابتدایی از حسینعلی طباطبایی یاد شد به عنوان مترجمی که بر کارگردان‌های دهه ۴۰ تاثیر گذاشت و اولین مدیر تالار سنگلج بود و همچنین از داریوش اسدزاده و جمشید مشایخی که هم دوره داود رشیدی بودند، یاد شد.‌
فیلم‌های «فرار از تله»، «خروس»، «قدغن»، «رهایی»، «هیولای‌ درون»، «خانه عنکبوت»، «تاتوره»، «کمال الملک»، «گلهای داودی»، «بی بی چلچله»، «طهران روزگار نو»، «ملاقات با طوطی»، «اکباتان»، از جمله آثار قدیمی با بازی داود رشیدی بودند که به صورت کلیپ یادآوری شدند.‌

در بخشی‌ از این مراسم، سیروس ابراهیم‌زاده با بیان جملاتی از مصاحبه‌های داود رشیدی از بزرگان بازیگری ایران که در چند سال گذشته از میان ما رفته اند یاد او را زنده کرد و برای علی نصیریان و محمد علی کشاورز آرزوی سلامتی و عمر طولانی کرد.‌

معتمدآریا: مسیر ما همان مسیر داود رشیدی است

در ادامه فاطمه معتمدآریا با تمجید از انجمن بازیگران و اعضایش که همگی تجلی اندیشه یک مجموعه هستند، بیان کرد: اعضای این انجمن به عنوان تجلی دهندگان اندیشه یک فرد نمی‌توانند آزاردهنده باشند چون همه از یک خاک رشد کردند و آن خاک پرصلابت صحنه و سینماست. در خاک زایش و پرورش هست و من به عنوان کسی که قدم به قدم دنبال آقای رشیدی آمدم، الان جایی هستم که او زمانی بود (ریاست انجمن بازیگران خانه سینما) و گاهی با خودم فکر می‌کنم اگر آقای رشیدی بودند برای پگاه آهنگرانی چه می‌کردند، اگر حرفی درباره مهتاب کرامتی زده می شد چه می‌کردند ولی می‌دانم اگر برای «لیلی» (رشیدی) اتفاقی می‌افتاد می‌گفتند خودش باید مشکلاتش را حل کند.‌
او افزود: آقای رشیدی یک بنیانی را در صنف ما گذاشتند، با این تاکید که ما همه مثل یک خانواده هستیم و هر اتفاقی هم بیفتد به دور از هر جریانی کنار هم باشیم.‌ ایشان خیلی وقت ها برای مسائلی که پیش آمد به وزارت ارشاد می‌رفتند و یا نزد آقایان انوار و بهشتی به فارابی و الان متوجهم که بهترین راه همان است که او نشان داد و آن، صحبت کردن است.

وی با اشاره به جایگاه انجمن صنفی بازیگران سینما به برخی سلبریتی ها اشاره کرد و گفت: خیلی از این  سلبریتی‌ها پرورش یافته از یک مجموعه هستند و اگرچه جایگاهشان برای ما قابل احترام است ولی هیچ ربطی به ما و صنف ما ندارند. این ها یا از تلویزیون آمدند یا در سودای سینما هستند و به ما مرتبط نیستند.

معتمدآریا ادامه داد: من یک زمانی بلند پرواز بودم و فکر می‌کردم همه کار را تنهایی می‌توانم انجام دهم ولی آقای رشیدی که در کار خود ساختار شکن بود و به دنبال حل مسائل با گفت و گو بود، همه حرف هایی را که الان گفتم همیشه برایم تکرار کرد و الان مسیر ما همان مسیر اوست.

امیر نادری: رشیدی در بازیگری به حقش نرسید

سپس در بخش بعدی مراسم ویدیویی از امیر نادری که ساکن آمریکاست پخش شد و او در آن خطاب به احترام برومند بیان کرد: نمی‌دانم شما بدون “داود” چه می‌کنید و چطور می‌توانم فراموش کنم روزگاری را که ما با هم داشتیم.‌ “داود” آن طور که باید به حقش به عنوان بازیگر نرسید. البته که فیلم اولش با جلال مقدم خوب بود و دیده شد ولی “داود” مرد تئاتر بود و لیاقتش بیش از اینها بود.

احمدرضا احمدی: منتظرم برای نقاشیهایم فحش بشنوم

در ادامه، بخش اهدای جوایز سومین دوره نشان داود رشیدی رسید و اولین نشان به احمدرضا احمدی اهدا شد.‌
در این بخش هوشنگ کامکار با توجه به علاقه احمدی به موسیقی به آشنایی اش با این شاعر از دوره دانشگاه که همراه با مهدی فتحی و محمود دولت آبادی بود اشاره کرد و احمدرضا احمدی را فردی معرفی کرد که تاریخ شفاهی موسیقی ایران را خوب می‌داند.‌
احمدرضا احمدی درباره آنچه از شعرهایش و اینکه بیشتر برای همسرش سروده شده با شوخی و طنز گفت: می‌گویند چرا درباره همسرت شعر گفتی چون شعر را برای معشوقه‌ می‌گویند ولی من مدیون همسرم هستم. البته او اینجا نیامده چون اهل مجلس نیست ولی در این سال ها که ۱۸ بار به بیمارستان رفتم همیشه مرا با خود کول کرد و برد.
وی که با لحنی طنازانه صحبت می‌کرد، از دکتری یاد کرد که قلب‌ او را عمل کرد و بعد از آن عمر دوباره گرفت و ۶ کتاب نوشت و بعد افزود: تازگی‌ها نقاشی را شروع کردم و حالا منتظرم درباره نقاشی فحش بشنوم.
احمدی به داود رشیدی اشاره کرد و گفت: در جوانی من و امیر نادری که در به در بودیم همیشه خانه رشیدی بودیم چون او ژست طبقاتی برای ما نمی‌گرفت و من نمایشنامه نویسی ام را مدیون او هستم.

این هنرمند پس از دریافت نشان خود گفت که خیلی سخت از منزلش بیرون می آید و همچنان مشغول کار است و سه کتاب هم زیر چاپ دارد.

یک عکس یادگاری ‌برای ترانه علیدوستی با علی نصیریان

دومین نشان داود رشیدی به نام علی نصیریان بود که برای صحبت درباره ‌او از ترانه علیدوستی به عنوان یکی از بازیگران جوان سینما دعوت شد.
علیدوستی با اشاره به همکاری خود با نصیریان و صحبت‌های معتمد آریا از آموخته‌هایش از داود رشیدی گفت: ما در طول دوران کار هیچوقت نفهمیدیم کدام مورد تایید ایشان هستیم و کدام نیستیم چون ایشان یک رفتار با همه ما داشتند و من سعی کردم این نکته مهم را یاد بگیرم. ایشان همیشه در حین گریم و استراحت در حالی که ما با موبایل مشغول بازی بودیم فقط سکوت می‌کرد و فکر و در همین سکوت خیلی به ما یاد دادند.
او ادامه داد: با وجود اینکه پررو هستم هیچ وقت نتوانستم با ایشان عکس بگیرم چون ابهتشان مرا می‌گرفت و با عذرخواهی از همه موبایلم را آورده‌ام که اینجا با ایشان عکس بگیرم. ( در آخر هم لیلی رشیدی این عکس را به یادگار برداشت)

سپس نصیریان با حضور در جایگاه با اشاره به اینکه «همبازی بودن با این خانم (ترانه علیدوستی) برای من خیلی خوب‌ و خوشحال کننده بود» گفت: این سومین نشانی است که به اسم یک شخص بوده و من می‌گیرم.‌ اولی قبل از انقلاب و جایزه‌ای بود از فروغ فرخزاد. دومی جایزه فاخره صبا بود که از کرمان دعوت شدم و سومی هم داود رشیدی که برای او بازی کرده بودم. داود رشیدی در تئاتر ما بسیار تأثیرگذار بود و کارهای او ورای تئاتر مدرن و رایج ما بود. من از او خیلی یاد گرفتم و خیلی خوشوقت هستم که با او کار کردم و گرفتن این نشان برای من ارزشمند است. ضمن اینکه این یاد کردن از داود رشیدی اقدام بسیار خوبی بود.‌

مهتاب نصیرپور بانوی برگزیده نشان داود رشیدی

سومین نشان داود رشیدی به مهتاب نصیرپور تعلق گرفت که محمد رحمانیان درباره این هنرمند سخن گفت.
این کارگردان تئاتر ابتدا از نقش و حضور موثر احمدرضا احمدی در سینما و نقش نصیریان در تئاتر گفت و بعد درباره نصیرپور با اشاره به سال‌های طولانی همکاری و زندگی مشترک گفت: سالهای زیادی که گذشت من ممنوع الکار بودم و او چون همیشه با من کار می‌کرد درواقع او هم نتوانست کار کند. البته برای خود او هم مشکلاتی پیش آمد که تاکید ‌می‌کنم همه فعالیت های ما مدنی بوده و نه سیاسی. با این حال امیدوارم مشکل نوشین جعفری از عکاسان تئاتر زودتر حل شود و او به زودی به خانواده تئاتر برگردد.
سپس مهتاب نصیرپور در سخنانی گفت: قدردان همسرم هستم و قدردان زندگی زیبایی هستم که به من داد.
او افزود: نمی‌خواهم حرف های تلخ بزنم اما این صحنه به دسته گل های زیبایی آراسته شده ولی گل ها به طبیعت و خاکی برمی‌گردند که محیط زیست ماست و ما در محیط زیست با مشکلات زیادی مواجه هستیم. من  آرزو می‌کنم که فعالان محیط زیستی زودتر آزاد شوند چون به آنها نیاز داریم تا درکنار آن ها این خاک و سرزمین را آباد نگه داریم.
در پایان این مراسم احترام برومند از امیر اثباتی به بهانه تولدش که هشتم شهریور است و کارگردانی این برنامه را بر عهده داشت تشکر کرد.‌
او همچنین اشاره کرد که در تمام کلیپ های پخش شده رد علی حاتمی دیده می‌شد و با اشاره به حضور همسر این هنرمند (زهرا خوشکام) از حاتمی یاد کرد.
آتیلا پسیانی، فاطمه معتمدآریا، محمود بصیری، سیروس ابراهیم‌زاده، همایون ارشادی، مرضیه برومند، محمد رحمانیان، فرهاد توحیدی، زهرا خوشکام، علی مصفا، لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش، محمد جواد حق‌شناس (رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران)،علی دهکردی، پیمان شریعتی، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، شهرام کرمی،  خسرو احمدی از جمله حاضران در این مراسم بودند.‌

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها