تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۰:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 131948

ساعاتی پیش مراسم جوایز سزار سال ۲۰۲۰ پایان یافت و بهترین‌های صنعت سینمای فرانسه به انتخاب آکادمی هنرها و فنون سینمایی این کشور معرفی شدند.

به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوودریپورتر، درام فرانسوی «بینوایان» به کارگردانی لاج لی با کنار زدن دیگر رقبا، عنوان بهترین فیلم مراسم جوایز سزار فرانسه در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرد.

«بینوایان» علاوه بر این جایزه ارزشمند، جایزه بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد را برای الکسیس مانتی، بازیگر نقش پلیس نژادپرست و جایزه سزار بهترین فیلم از نگاه مخاطبان فرانسوی را دریافت کرد. جایزه سزار بهترین تدوین تکمیل‌کننده افتخارات «بینوایان» در این شب بود.

ماجرای جنجالی این مراسم که جمعه شب، ۲۸ فوریه در پاریس برگزار شد، اهدای جایزه سزار بهترین کارگردانی به رومن پولانسکی برای فیلم «یک افسر، یک جاسوس» بود. آکادمی سینمای فرانسه در حالی این جایزه را به پولانسکی اهدا کرد که بیش از ۱۰۰ نفر معترض در خیابان روبه‌روی این مراسم و لشگری از منتقدان آنلاین مخالفت خود را با مطرح شدن نام پولانسکی – که مدت‌هاست درگیر پرونده قضایی خود در برابر اتهام اذیت و آزار جنسی است – در این مراسم ابراز می‌‌کردند. پولانسکی علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی، جایزه سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به همراه رابرت هریس، دیگر فیلمنامه‌نویس «یک افسر، یک جاسوس» دریافت کرد.

گفتنی است ادل اینل بازیگر فرانسوی فیلم «پرتره زن جوان در آتش» پس اعلام نام پولانسکی به عنوان بهترین کارگردان، سالن مراسم را ترک کرد. این حرکت اعتراضی اینل با حمایت و همراهی چندین مهمان دیگر این مراسم مواجه شد.

رومن پولانسکی پیش از این گفته بود که به خاطر ترس از «تحقیر عمومی» توسط فمنیست‌های معترض حاضر در محل، در این مراسم شرکت نمی‌کند. الین گلدمن، تهیه‌کننده و ژان دوژاردن ستاره «یک افسر، یک جاسوس» نیز اعلام کرده بودند در مراسم سزار شرکت نخواهند کرد. گلدمن در گفتگو با AFP دلیل این امر را احتمال بالا گرفتن صحبت‌ و رفتارهای توهین‌آمیز نسبت به پولانسکی ذکر کرده بود.

درام تاریخی «یک افسر، یک جاسوس» درباره آلفرد دریفوس، افسر یهودی ارتش فرانسه است که در سال ۱۹۸۴ به ناحق در دادگاه به اتهام خیانت و جاسوسی برای آلمان‌ها به حبس محکوم گشت و از کار در ارتش برکنار شد.

در ادامه مراسم سزار ۲۰۲۰، آنائیس دموستیه بازیگر جوان فرانسوی، جایزه سزار بهترین بازیگر زن را برای بازی در نقش فیلسوفی جوان در «آلیس و شهردار» دریافت کرد. از آن سو در اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی جایزه سزار بهترین بازیگر مرد به رشدی زیم، بازیگر درام جنایی «اوه، مرسی!» اهدا شد.

فیلم تحسین شده و نامزد جایزه اسکار «بدنم را گم کردم» جرمی کلاپین، جایزه بهترین انیمیشن بلند و همچنین جایزه بهترین موسیقی فیلم مراسم سزار را به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین فیلم خارجی این مراسم نیز همانطور که به آسانی پیش‌بینی می‌شد به کمدی سیاه «انگل» به کارگردانی بونگ جون‌هو از کره‌جنوبی رسید. این فیلم که به تازگی با دریافت ۴ اسکار، شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، اتفاقی تاریخی را رقم زده است، رقبایی چون «جوکر» تاد فیلیپس، «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو، «درد و شکوه» پدرو آلمادوار، «خائن» مارکو بلوکیو، «احمد جوان» برادران داردن و «لولا» به کارگردانی لارنت میچلی را از پیش رو برداشت.

لازم به ذکر است مراسم سزار ۲۰۲۰ برای اولین بار در ۴۵ سال گذشته نشان افتخار دستاورد هنری خود را به کسی اهدا نکرد. پیش از این گفته می‌شد امسال احتمالا برد پیت دریافت کننده این افتخار خواهد بود، امری که اما بعدا رد شد.

لیست برندگان جایزه سزار ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

بهترین فیلم: «بینوایان» – لاج لی

بهترین کارگردان: رومن پولانسکی – «یک افسر و یک جاسوس»

بهترین بازیگر زن: آنائیس دموستیه – «آلیس و شهردار»

بهترین بازیگر مرد: رشدی زیم – «اوه، مرسی!»

بهترین فیلم خارجی: «انگل» – بونگ جون‌هو

بهترین مستند: «ام – M» – یولانده زابرمن

بهترین فیلم اول: «پاپیچا – Papicha» – مونیا مدور

بهترین فیلمنامه اصلی: «دوران زیبا» – نیکلاس بدوس

بهترین فیلمنامه اقتباسی: «یک افسر، یک جاسوس» – رومن پولانسکی و رابرت هریس

بهترین بازیگر مکمل زن: فنی آردانت – «دوران زیبا»

بهترین بازیگر مکمل مرد: سوان آرلاد – «به لطف خدا»

بهترین بازیگر زن تازه‌وارد: لینا خودری – «پاپیچا»

بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد: الکسیس مانتی – «بینوایان»

بهترین انیمیشن بلند: «بدنم را گم کردم» – جرمی کلاپین

بهترین تدوین: «بینوایان»

بهترین تصویربرداری: «پرتره زن جوان در آتش»

بهترین طراحی لباس: «یک افسر، یک جاسوس»

بهترین طراحی صحنه: «دوران زیبا»

بهترین موسیقی فیلم: «بدنم را گم کردم»

بهترین صدابرداری: «Le chant du loup»

جایزه سزار جایزه سینمایی ملی فرانسه است و نامزدهای دریافت این جوایز توسط اعضای آکادمی هنرها و فنون سینمایی فرانسه برگزیده می‌شوند.

منبع: صبا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها