بهروز غریبپور معتقد است که محیط زیست با وعده و شعار به جایی نمیرسد، باید به حرفها عمل کرد و مردم را آموزش داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، بهروز غریبپور کارگردان سینما – تئاتر و از اساتید نخستین دوره از کارگاههای جشنواره فیلم زمین گفت: محیط زیست جایی است که در آن باید زندگی کرد، کار کرد و خانواده باید در امان باشد زیرا آیندگانی خواهند آمد و برما نفرین خواهند کرد که چرا دریاها و جنگلها را از یاد بردیم و با پلاستیک زمین و آب را نابود کردیم.
وی تصریح کرد: فیلم «زنی در جنگ» که اخیراً ساخته شده درباره زندگی دو خواهر دوقلو است که یکی میخواهد درباره محیط زیست فعالیت کند و دیگری میخواهد ترک دنیا کند. این فیلم نمونه بارزی است که نشان میدهد هر انسانی در هر جایگاهی مسئول است تا درباره زندگی و محیط زیست آینده تلاش کند.
غریب پور با اشاره به اینکه وظیفه دولت حمایت از ساخت فیلمها با موضوع محیط زیست است، گفت : باید دید سینما در جهان چگونه مورد حمایت قرار میگیرد؛ به عنوان مثال، ۶۰ درصد از بودجه فیلم های جنگی که هالیوود میسازد به عنوان بخش خصوصی از طریق سازمان های نظامی تامین میشود. این کمک ها مبین این است که وظیفه دولت و دولت هاست که این کار را انجام دهند البته در بخش خصوصی نیز باید انگیزه بوجود آید.
وی در خصوص ساخت آثار خود درباره محیط زیست نیز گفت : من دو فیلم درباره محیط زیست ساختم؛ «مرثیه خاک سبز» و «گزارش سبز» که یکی درباره تخریب محیط زیست و حجم زبالههای هولناک که در جنگلها انباشت میکنند و دیگری درباره پارکها و فضای سبز است که حامی این دو اثر شهرداری تهران بوده است و طبیعی است که شهرداری خیلی بیشتر باید متولی این امور باشد و دولت نیز باید کمکهای لازم را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد : تمام وزارتخانهها باید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنند. در کنفرانس بین المللی اخیر که درباره میزان گازهای آلاینده در سطح زمین و کنترل سوخت فسیلی در زمین بود، این دولتها بودند که متعهد شدند و هیچ سرمایه داری پای مذاکره ننشسته بود بنابراین دولت باید متولی این امر در سطح فرهنگی باشد.
غریب پور در خصوص اینکه چرا در ایران فیلمهای کمتری درباره محیط زیست و فجایع زیست محیطی ساخته میشود، گفت : متاسفانه سینمایی که میرفت برای دعوت مردم به اندیشیدن باشد یکباره مسیرش عوض شد؛ چراکه تهیه کنندگان برای اینکه ثروتمندتر شوند سراغ فیلمهایی رفتند که هر کاری با ذهن مردم میکند و تنها معیار تهیه کننده تعداد خندههای فرضی یک فیلمنامه است ؛ وقتی این تهیه کنندگان فکر را نابود میکنند طبیعی است که به مسائلی همچون محیط زیست اهمیت نمیدهند.
وی درباره جشنواره فیلم زمین گفت: کسانی که در راس این جشنواره هستند دغدغه محیط زیست را دارند و قطعا آثار خوبی را برجای میگذارند،تاکید کرد: محیط زیست با شعار و بخشنامه قابل تغییر نیست.
باید راه حل وجود داشته باشد؛ باید از طریق هنر این آگاهی را به مردم برسانیم و چنین امر مهمی نیاز به آموزش و آگاهی صحیح به مردم دارد. به عنوان مثال، در دنیا به جای نوشابهها یا نوشیدنیهای پلاستیکی ، از قوطیهای شیشهای استفاده میشود بنابراین تولیدکنندگان هم نیاز به آموزش دارند.
گفتنی است، جشنواره بین المللی فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به شکل مجازی در سامانه هاشور ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول