تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۲۱:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 133526

کرونا که گسترش پیدا کرد، همه فعالیت‌های جمعی تعطیل شد ولی آنها اجازه نداند این مهمان مرموز ناخوانده، مدرسه‌شان را سوت و کور کند. قیل و قال مدرسه را بردند به فضای مجازی و حالا بچه‌های مدرسه هنری «اینجا میان شهر» روزهای پر تب و تابی را می‌گذرانند.

به گزارش سینماسینما، در روزهای تعطیلی تئاتر، سینما، کنسرت‌های موسیقی و گالری‌های هنری، صابر ابر و همراهانش در مدرسه «اینجا میان شهر» اتفاقا سرشان از همیشه شلوغ‌تر است. آنها برای عید نوروز برنامه‌های متخلفی تدارک دیده بودند که جهان ناگهان با ویروس هولناک کرونا رو به رو شد ولی این هنرمندان جوان به جای انفعال و نومیدی، راه تازه‌ای برای انجام فعالیت‌هایشان پیدا کردند. آنان از تکنولوژی به عنوان ره‌آورد دوره جدید بهره گرفتند و مدرسه هنری خود را به فضای مجازی بردند.

صابر ابر در گپ و گفتی از برنامه‌های این موسسه هنری در تعطیلات کرونایی نوروز می‌گوید. او البته تاکید دارد که به نمایندگی از دیگر موسسان «اینجا میان شهر» سخن می‌گوید چراکه اجرای همه این برنامه‌ها مدیون همراهی جمعی همه اعضای این مدرسه است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر البته بر نقش مهم اینترنت به عنوان مهمترین ابزار برای سرگرم کردن مردم در خانه تاکید دارد.

ابر درباره‌ی ایده برگزاری برنامه‌های آنلاین این موسسه می‌گوید: بلافاصله بعد از شیوع ویروس کرونا، یکسری کارگاه آنلاین تک‌جلسه‌ای طراحی و همزمان ضبط برنامه تمرین‌خوانی با فارغ‌التحصیلان بازیگری‌مان را هم آغاز کردیم. برای همین منظور نمایشنامه‌هایی را انتخاب کردیم که موضوع‌شان با شرایط این روزها هماهنگی دارد و حالا حدود ۱۰ جلسه از آن باقی مانده است. در کنار اینها چند پادکست هم تولید کرده‌ایم. ضمن اینکه در حال تمرین از راه دور و از طریق ویدیو کال هستیم.»

آنان از استادانشان کمک گرفتند و با همراهی هنرمندانی مانند احمد پوری (نویسنده و مترجم)، شیوا مسعودی (کارگردان و پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه)، سید محمد مساوات (کارگردان و مدرس تئاتر)، دکتر علی ‌زادبابایی (روان‌درمانگر و روانشناس بالینی)، جابر رمضانی (کارگردان و مدرس تئاتر)، کارگاه‌هایی با موضوعات داستان‌نویسی، خلاقیت، رابطه تئاتر با زندگی، اختلال اضطراب بیماری، خلق اثر هنری و … برگزار کردند.

صابر ابر از ضبط چند پادکست با موضوعات گوناگون نیز خبر می‌دهد.

به گفته او، به تازگی اولین پادکست با عنوان «بی شماره» برای قدردانی از کادر درمانی و پزشکی بیمارستان‌ها آماده شده است و هنرمندانی مانند احترام برومند، لیلی رشیدی، کریستف رضاعی، کارن همایون‌فر، مجید سالاری، لی لی گلستان، رامین ده دشتیان، امیر بال افشان، ثریا کیانی، رضا کولغانی و … در کنار خود او در تهیه آن مشارکت داشته‌اند. به جز این، چند پادکست دیگر هم در راه است.

آن گونه که بازیگر نمایش‌های «کالیگولا» و «زبان تمشک‌های وحشی» می‌گوید پخش جلسات تمرین میان مربیان و هنرجویان به شکل ویدیوهای کوتاه از دیگر برنامه‌های این مدرسه است تا مخاطبان هم در این جلسات سهیم شوند.

این بازیگر و مدرس تئاتر از تمرین‌خوانی نمایشنامه‌های «ده هزار سیگار»، «مرگ در می‌زند» نوشته وودی آلن، «فیلادلفیا»، نوشته دیوید آیوز و … به عنوان دیگر برنامه این مدرسه یاد می‌کند که با حضور جمعی از هنرجویان این موسسه در حال انجام است.

صابر ابر توضیح می‌دهد که این برنامه‌ها همچنان برای در خانه ماندن هم‌وطنان‌مان ادامه دارد و بازخوردهای آن را باورنکردنی می‌داند: «خیلی از علاقه‌مندان بخصوص در دیگر شهرها از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند. آنها عموما فرصت حضور در این دوره‌ها را نداشتند و این شرایط موجب شد تا در این برنامه‌های آموزشی سهیم شوند. بخصوص که این دوره‌ها رایگان برگزار می‌شود و هزینه‌ای برای آنان ندارد.»

او همان اندازه که شوق برگزاری این برنامه‌ها را دارد، از وضعیت اینترنت اما دل‌نگران است: «همه چیز وابسته به اینترنت و سرعت آن است و بدون آن اصلا نمی‌توان مردم را در خانه نگه داشت. امیدوارم تمهیدات لازم به کار گرفته شود تا بتوان چنین برنامه‌هایی آماده کرد و این روزهای سخت برای مردم آسان‌تر سپری شود.»

این روزها اگر از خیابان نوفل لوشاتو گذر کنید، پارچه‌ای بزرگ می‌بینید با مصرعی از حافظ «نوبهار است و در آن کوش که خوشدل باشی». اینجا مدرسه «اینجا میان شهر» است که در روزگار کرونایی هم می‌کوشد دل خوش‌کُنکی برای مردم خانه‌نشین ایجاد کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها