تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۵ - ۱۶:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 25148

بیژن بیرنگبیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون و سینما می‌گوید به صرف اینکه فیلم‌های ما در جشنواره‌های خارجی جوایزی را از آن خود می‌کنند، نمی‌توانیم بگوییم دارای سینمای جهانی هستیم.
به گزارش سینماسینما، بیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون و سینما از آرزویش برای ساخت فیلمی موزیکال خبر داد و گفت: دلم می‌خواهد یک فیلم کمدی- موزیکال، عاشقانه بسازم. الان در مرحله انتخاب موسیقی هستم و می‌خواهم سر فرصت موزیک‌های فیلم ساخته شود، آن را ارزیابی کنم، ببینم آیا مخاطب با این موسیقی ارتباط برقرار می‌کند یا خیر و بعد آن را تولید کنم. آرزویم این است که روزی بتوانم یک فیلم سینمایی موزیکال بسازم. چند سال پیش هم قصد ساخت چنین فیلمی را داشتم تا حدی هم کار را پیش بردم، ولی متأسفانه به دلیل شرایط اجتماعی که پیش آمد این فیلم به سرانجام نرسید.

وی که در حوزه گالری‌داری نیز فعالیت دارد، درباره برنامه‌های پیش روی این گالری بیان کرد: در زمینه هنرهای تجسمی فعلاً ترجیح می‌دهم یک ایست موقت داشته باشم، چرا که به نظرم صرف داشتن گالری و برگزاری نمایشگاه نمی‌توان شاهد اتفاق خاصی در این حوزه بود. ما هنرمندان جوان و جویای نامی داریم که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و باید به برندهای هنری آینده کشور تبدیل شوند. فکر می‌کنم گالری جای خوبی برای این امر نیست، بخصوص با توجه به بازاری که اشتیاقی به خرید اثر هنری ندارد، با برگزاری نمایشگاهی که فروشی در آن شکل نمی‌گیرد به نوعی آن جوان را هم از ادامه راه ناامید می‌کنیم و این اتفاق این روزها در عرصه هنر بسیار پیش می‌آید.

کارگردان «خانه سبز» افزود: به نظرم باید کمی ریشه‌ای‌تر عمل کرد و خرید آثار هنری را در بخشی از سبک زندگی مردم قرار داد، باید راهکاری پیدا کرد تا جوانان تبدیل به برندهای هنری این سرزمین شوند. درست است که ما هنرمندانی داریم که تابلوهایشان در خارج از کشور و نمایشگاه‌ها فروش می‌رود، ولی این فروش هم در گالری‌ها اتفاق نمی‌افتد و این مشکلی است که در صنعت گالری داری دیده می‌شود، باید گام‌ها را به درستی برداشت.

بیرنگ ادامه داد: در فکر این هستم که شاید بشود جریان بزرگ‌تری را برای جوانان در خارج از گالری به وجود آورد و از سوی دیگر مردم را هم تشویق به خرید آثار هنری کرد. شعار من این است که هر دیواری یک تابلو می‌خواهد و دیوار بدون تابلو مرده است و در کشور ما اکثر دیوارها خالی هستند. وقتی این دیوارها از آثار هنری پر شد، آن‌وقت هنرهای تجسمی ما پویا می‌شود و هنرمندان ما موفق می‌شوند. بزرگ‌ترین مشکل ما در تمامی عرصه‌های هنری این است که دارای هنر مستقل داخلی هستیم نه بازار جهانی. ما تا با کمپانی‌های بزرگ خارجی ارتباط نداشته باشیم هنرمان ناچیز می‌ماند و این دردی است که امروز به آن مبتلا هستیم. ایران در بسیاری از صنایع توانست بازار خوبی داشته باشد، اما هنر ما محدود به بازار داخلی شده است و در تمام عرصه‌های هنری شاهد این اتفاق هستیم در سینما، موسیقی، ادبیات، تجسمی با وجود آنکه جوایز جهانی را از آن خود می‌کنیم اما هنوز جهانی نشده‌ایم و پیشرفتی وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «سیندرلا» در ادامه با بیان اینکه به صرف دریافت جوایز خارجی نمی‌توان از سینمای جهانی صحبت کرد، گفت: ۹۰ درصد سینماهای دنیا در اختیار کمپانی‌های بزرگ هستند، اما ما فیلمی که می‌سازیم نمی‌توانیم در اختیار کمپانی‌های بزرگ جهانی قرار دهیم، چرا که با آن‌ها در تعامل نیستیم و تولیدات مشترکی نداریم، در نتیجه سینمای ما جهانی نمی‌شود. به صرف اینکه فیلم‌های ما در جشنواره‌های خارجی جوایزی را از آن خود می‌کنند، نمی‌توانیم بگوییم دارای سینمای جهانی هستیم. ما باید بتوانیم فیلم‌هایمان را در سینماهای خارج از کشور به شکل گسترده به نمایش بگذاریم و ارزآوری داشته باشیم. این مشکل هم تنها مربوط به سینمای ما نیست. امروز اکثر کشورها با این مشکل مواجه هستند. بیشتر سینماهای فرانسه دست کمپانی‌های آمریکایی هستند و درصد اندکی به تولیدات داخلی آن‌ها اختصاص یافته است که آن هم تولیدات عامه‌پسند را به نمایش می‌گذارند. امروز از سینمای برجسته فرانسه خبری نیست و سال‌هاست که دیگر فیلم‌های فاخر ایتالیا تولید نمی‌شوند.

 

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها