سینماسینما، امیرحسین علم الهدی:
اغراق نیست که بگوییم «سینمای هنر و تجربه» پاسخی منطقی و کارشناسی به مطالبات فروخفته و پاسخنگرفته بخش مهمی از فعالان تاریخ سینمای ایران است. صدها فیلم مهم تاریخ سینمای ایران که دارای ارزشهای هنری و تجربی بودهاند، به دلیل فقدان عوامل و شاخصها و جاذبههای اقتصادی از چرخه نمایش سینماها حذف شدهاند، یا به بدترین نحو ممکن در صورت نمایش در سینماها، تحقیر و سرکوب شدهاند.
پس از تجربههای ناموفق در راهاندازی گروهی سینمایی برای نمایش فیلمهای دارای مخاطب محدود و خاص در اواخر دولت هشتم (گروه سینمایی آسمان باز در ۱۳۸۳)، اواسط دولت نهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۸۶)، اواسط دولت دهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۹۰) و سرانجام در دولت یازدهم (سال ۱۳۹۲) برای پاسخ به نیاز سینمای ایران و با توجه به ضرورتهای حاصل از تحولات تکنولوژیک و فرهنگی در سطح جهانی و ملی، برای نمایش این دسته از فیلمها «گروه سینمایی هنر و تجربه» شکل گرفت. رئیس سازمان سینمایی کشور بر اساس درک این ضرورت به شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی ماموریت داد تا به صورت جدی راه کارهای اصولی و منطقی و کارشناسی برای این مطالبات خیل عظیم فیلم سازان نوگرا و جوان را بیابد تا ضمن ضمانت تداوم فعالیت این گروه سینمایی تاثیرگذار در حوزه نمایش، در زمینه جذب مخاطبانی دارای عطش برای دیدن فیلمهای متفاوت بر پرده سینما نیز روشهایی را مشخص و اجرا کند.
پس از شش ماه مطالعه، تحقیق و مذاکره با برگزاری جلسات متعدد و مستمر با فعالان حوزه سینمای هنر و تجربه، از ۱۳ مهر ۱۳۹۳ گروه سینمایی هنر و تجربه با چهار سالن سینما در تهران (آزادی، کوروش، خانه هنرمندان و موزه سینما) و یک سالن در پردیس سینمایی هویزه مشهد، برنامه نمایش منظم فیلمها را آغاز کرد و پس از گذشت ۲۸ ماه از این فعالیت، اکنون به صورت ثابت فیلمها در شیراز، اصفهان، کرج و بابل؛ و به صورت سانسی در تبریز، اهواز، گرگان، سنندج، ایلام، یاسوج و کاشان فیلمهای گروه هنر و تجربه نمایش داده میشوند. طی این مدت با جذب حدود ۶۰۰ هزار مخاطب در ۱۵۰۰ صندلی از سینماهای متعلق به این گروه سینمایی (از مجموع ظرفیت ۱۳۰ هزار صندلی سینماهای کشور) توانسته تجربه موفقی از پاسخ به مهمترین مطالبات سینمای ایران را طی چند سال گذشته به اجرا گذارد و امید است این نهال با همیاری و همکاری حاکمیت، دولت، صنوف سینما و مخاطبان فعال این سینمای «پایهای و مهم» ماندگار و تبدیل به درختی تنومندشود.
تاثیرها و دستاوردهای محسوس و غیرمحسوس فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه طی این سه سال گذشته را میتوان چنین خلاصه کرد:
- افزایش سطح امنیت ملی با تزریق امید به زندگی و کار در میان فیلم سازان جوان نوگرا و تجربی.
- تصحیح نگرش جهان به سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با نمایش فیلمهای هنری و تجربی که سالها به دلیل مشکلات اقتصادی سینمای ایران و محدودیت سالنهای سینما، امکان نمایش نداشتهاند و در رسانهها عدم نمایش به معنای «سانسور حاکمیت» تعبیر شدهاند.
- ایجاد و رونق کسبوکار خرد در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینمای ایران که یکی از مهم ترین مولفههای شکلگیری صحیح اقتصاد درونزا و اقتصاد مقاومتی است.
- افزایش اشتغال در سطح کشور با به رسمیت شناخته شدن سینمای هنر و تجربه و اشتغال هزاران نفر از گروههای فیلم ساز در سراسر کشور.
- ایجاد تنوع در فیلمهای روی پرده و جذب حداقلی مخاطبان جدید به سینمای ایران و بازگشت مخاطبانی که سالها به دلیل همان عدم تنوع فیلمهای روی پرده از سالنهای سینما قهر کرده بودند.
- افزایش سطح کیفی حوزه «نقد» در سینمای ایران با نمایش فیلمهای متعلق به گرایش سینمای هنر و تجربه.
- افزایش شاخصهای اقتصادی سینمای ایران توسط سینمای هنر و تجربه با شفافتر شدن انتخاب مخاطبان در حوزه نمایش فیلمها با آدرسدهی سینماهای اختصاصی این گروه سینمایی.
- پاسخ به مطالبات سینماگران سینمای مستند برای نمایش فیلمهای مستند بر پرده سینما پس از چند دهه.
- ایجاد الگویی منحصربهفرد در سطح خاورمیانه و آسیا برای توجه به سینمای هنری و تجربی با توجه به فقدان چنین تجربهای در این حوزه جغرافیایی، که حتی در بسیاری از کشورهای غربی نیز وجود ندارد.
- تربیت طبیعی سینماگران آینده سینمای ایران در مواجهه منطقی با مخاطبان جهت ارتقای کیفی سطح نیروی انسانی آینده سینمای ایران در چرخه نمایش فیلمهای نوآمدگان در سینماهای کشور.
- کاسته شدن بار اکران فیلمهای هنری و تجربی (که به شکل طبیعی و مانند همه جای دنیا تماشاگر انبوه ندارند) از دوش سازوکار اکران سینمای حرفهای که منجر به افزایش کارآیی سینمایی بدنه در عرصه اکران میشود.
- بالارفتن سطح کیفی طراحی مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی فیلم های سینمایی به نحوی که پس از چند دهه فیلم های سینمایی توانستند از طراحی سلیقه ای و فاقد نگاه بصری هنری به سمت طراحی های هنری و استاندارد رفته و باعث ورود طیف جدیدی از طراحان خوش سلیقه و باذوق به سینمای ایران و افزایش سطح ذوق بصری مخاطبان شود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- گزارش مراسم افتتاحیه هفته فیلم لهستان/ تلاش هنر و تجربه برای پر کردن یک خلاء
- «یک کامیون غروب» در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود
- اکران فیلمی از سمیح کاپلان اوغلو در گروه هنر و تجربه
- انتشار گزارش «هنر و تجربه» در راستای شفافسازی
- بررسی شخصیت و پرونده اولین قاتل سریالی زن ایران به زودی در سینماهای هنر و تجربه
- «سینماسینماست»/ چه فیلمهایی میتوانند به اکرانهای گروه «هنر و تجربه» رونق ببخشند؟ / به مناسبت اکرانهای موفق دو فیلم «دوباره زندگی» و «رضا»
- «اینسرت»/ کلید هر خانهای باید در دست صاحب آن باشد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند