تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۲۶ - ۱۵:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 27065

دو سال پیش، فرزند حاتمی کیا خبر داده بود، به زودی فیلم بلند خواهد ساخت و به نظر می‌رسد گام‌های اخیر، قدم‌های بلندتر و سریع‌تر برای رسیدن فرزند حاتمی کیا به صندلی کارگردانی است؛ اتفاقی که شاید دوباره به شکل جدی با تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا رخ دهد؛ اما آیا یوسف می‌تواند موفقیت‌های ابراهیم را تکرار کند؟

یوسف حاتمی‌کیا که در سال‌های اخیر زیر سایه ابراهیم حاتمی کیا بوده، آهسته آهسته در حال ورود مستقل‌تر به عرصه فیلم‌سازی است و آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد، در سال‌های آینده، راه پدر را ادامه خواهد داد؛ اما آیا در امتداد موفقیت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا نیز گام خواهد برداشت و در سال‌های آینده، دو حاتمی کیا در جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت؟

به گزارش «تابناک»؛ نخستین بار که نام یوسف حاتمی‌کیا در فضای رسانه‌ای مطرح شد، سال ۱۳۹۳ و پس از تولید «چ» فیلم پیشین ابراهیم حاتمی کیا بود. یوسف که فرزند سوم ابراهیم است، آن زمان ۲۳ سال سن داشت و علاوه بر دستیار دومیِ پدر در «چ»، کارگردان مستند پشت صحنه «چ» نیز بود و در همین ارتباط نامش مطرح شد.

یوسف که به لحاظ چهره نیز شباهت عجیبی به جوانی پدرش دارد، لیسانس سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر خوانده اما گرایش شخصی‌اش به فیلمسازی بوده است. او تاکنون چند فیلم مستند و کوتاه کارگردانی کرده که مضمون جنگ در خط روایتی این آثار پررنگ است و در واقع شاید بتوان نگاه یوسف را در راستای نگاه ابراهیم تلقی کرد.

چندی پیش با مشخص شدن اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین الملل جشنواره مقاومت، فیلمی با نام «ملاقات شیشه‌ای» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا مورد توجه قرار گرفت. این اثر ظاهراً درون مایه جنگی دارد و با سرمایه گذاری مؤسسه اوج، سرمایه گذار «بادیگارد» ساخته شده است.
یوسف در امتداد سینمای ابراهیم خواهد بود؟

امروز (پنجشبه) نیز اعلام شد، مستند «چشم جنگ» ساخته مشترک یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان و «بازگشت» ساخته یوسف حاتمی‌کیا، از چهارشنبه ۳۱ شهریور در قالب گروه سینمایی هنر و تجربه در سالن موزه سینما اکران خواهند شد؛ برنامه‌ای که در راستای طرح گروه هنر و تجربه مبنی بر اکران فیلم‌های مستند و کوتاه، اجرایی شده است.

در خلاصه داستان «چشم جنگ» که در جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده بود، آمده است: «عکاسی پس از سال‌ها از جنگ، تصمیم می‌گیرد، به دنبال آدم‌های درون عکس‌هایش بگردد» و در خلاصه داستان «بازگشت» نیز آمده است: مسیحی معتقدی در شب اعدامش از مسئولان زندان درخواست می‌کند، برای انجام مراسم مذهبی پدر روحانی به ملاقاتش بیاید، اما زندان طلبه‌ای جوان را راهی سلول او می‌کند. درگیری کلامی آغازگر این ملاقات است.

یوسف حاتمی‌کیا پیش از اینکه زیر سایه نام ابراهیم حاتمی کیا قرار دارد، گفته بود: «اصولا اگر کار خوب شود می گویند پدرش حاتمی کیاست و کار خاصی نکرده؛‌ بد شود هم می گویند از پسر حاتمی کیا عجیب است. واقعیت این است که یا باید با این مسأله درگیر شد یا گذر کرد. من همیشه همایون شجریان را مثال می زنم؛ با این که بارها خودش را ثابت کرده، هنوز هم می گویند پسر شجریان».

او درباره تفاوت نگاهش با پدرش گفته بود: «من روایت خودم را از زاویه نگاه نسل خودم به همان موضوعاتی دارم که دغدغه ایشان هم هست. نسل من هم می تواند دغدغه جنگ داشته باشد. اما اگر بخواهم از همان دغدغه ها حرف بزنم، باید با زبان خودم صحبت کنم».

یوسف حاتمی کیا درباره رابطه‌اش با پدرش عنوان کرده بود: «من همان دانشگاهی رفتم که ایشان از آن فارغ التحصیل شدند. (سینما تئاتر) ایشان هیچ وقت اصرار نداشت که ما وارد سینما شویم، ولی پشتیبان خوبی است. همیشه سعی کرده وقتی مشاوره می دهد به استقلال فکر ما هم احترام بگذارد. ایشان البته پشتیبان سخت گیری هم هستند؛ یعنی این که هیچ وقت به راحتی تأیید نمی دهند و سخت گیری بالایی برای بچه هایشان دارند. البته از روی غرور جوانی یعنی یک وقت هایی تعمدا از ایشان مشورت نمی گیرم تا ببینم چند مرده حلاجم».

فرزند حاتمی کیا دو سال پیش خبر داده بود که به زودی فیلم بلند خواهد ساخت و به نظر می‌رسد، گام‌های اخیر، قدم‌های بلندتر و سریع‌تر برای رسیدن فرزند حاتمی کیا به صندلی کارگردانی است؛ اتفاقی که شاید دوباره به شکل جدی با تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا رخ دهد اما آیا یوسف می‌تواند موفقیت‌های ابراهیم را تکرار کند؟ زمان به این پرسش پاسخ درخوری خواهد داد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها