تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۱۷:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 88248
هادی ناییجی دبیر شورای تخصصی سینمای معناگرا، با اشاره به جزییات عملکرد این شورا، درباره چگونگی تاثیرگذاری آن بر توسعه سینمای معناگرای ایران توضیح داد.

به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی با توجه به بازمهندسی ساختاری سازمان سینمایی و سیاست‌‬های جدید حاکم بر سند جامع، برای ارتقای محصولات سینمایی با اهمیت ‬دادن به مرحله نگارش فیلمنامه، شوراهای تخصصی را براساس تفکیک ژنریک (گونه شناختی) با حضور متخصصان راه‬‌اندازی کرده است. با توجه به اینکه مسئله معنا و معنویت از مفاهیم استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در سینمای ایران است، شورای معناگرا در کنار شوراهای تخصصی دیگر فعالیتش را آغاز کرده است.

هادی ناییجی دبیر شورای تخصصی سینمای معناگرا درباره عملکرد این شورا اینطور توضیح داد: با توجه به سابقه عنوان شورای معناگرا در سال‌های گذشته و نقطه ‬نظرات مخالف و موافق در این باره که مدتی موجب تضارب آراء در مطبوعات سینمایی شده بود، با عنایت به سابقه دولتی و سفارشی بودن سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی با نگاه و طرحی نو اقدام به راه اندازی این شورا کرده است.

او افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این شورا، اولین دستوری که پیش ‬روی شورای معناگرا قرار گرفته، آسیب‬ شناسی سینمای معناگرا با رویکرد مخاطب‬ محوری است؛ چرا سینمای معناگرا نتوانسته در سبد سینمای ایران مخاطب داشته باشد؟ رویکرد کلان سند جامع سینما بر این نکته تاکید دارد که محصول سینمایی بدون مخاطب باید از سبد تولید خارج شود تا با مدیریت صحیح منابع مالی، صنعت سینما به پویایی اقتصادی دست پیدا کند و بر این اساس اولین آسیب سینمای معناگرا نداشتن مخاطب است؛ البته نظام اقتصادی حاکم بر سینمای معناگرا در گذشته صرفاً یک اقتصاد حمایتی صد ‬در‬صد بوده اما در فرآیند خصوصی‬ سازی رویکرد حمایتی به تدریج مسیر تعدیل را از سر گذرانده است.

دبیر شورای سینمای معناگرا در ادامه اعلام کرد: پس از چند جلسه با حضور کارشناسان مخاطب محوری در سینمای معناگرا به عنوان سیاست کلان این نوع سینما در بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد و بر این نکته تاکید شد که فیلم معناگرا باید مخاطب داشته باشد.

او افزود: مخاطب‬ محوری در سینمای معناگرا الزاماً جهت‬ یابی به سمت سینمای صرفاً تجاری نیست. بنابراین رعایت شاخص‬‌های صرف تجاری در سینمای معناگرا قطعاً انحراف از ماموریت این نوع سینما به عنوان محصول فرهنگی خواهد بود.

دبیر شورای سینمای معناگرا همچنین گفت: براساس مصوبات شورای سینمای معناگرا، در مرحله بعد تیم کارشناسی که متشکل از سینماگران، اهالی فرهنگ و اساتید حوزه و دانشگاه است، این شورا با نگاه کارشناسان بر این مهم تاکید دارد که بی‬ شک اخلاق، زمینه‬ ساز انسان با معنویت است اما در مکتب غنی تشیع بین اخلاق و عرفان، بین عمل اخلاقی و عمل عرفانی تفاوت‬‌هایی است اما انسان بدون اخلاق قطعاً راهی به سوی عالم معنا نخواهد داشت. نتیجه آسیب‬‌شناسی جامعه ایران امروز با حضور کارشناسان، طراحی یک پیش‬ نیاز برای سینمای معناگرا است، یک دوره گذار برای رسیدن به آثار سینمایی معناگرا. هم فیلم‬سازان هم مخاطبان سینمای ایران با توجه به تحولات اجتماعی، قبل از روبرو‬شدن با سینمای معناگرا باید در سینمای اخلاق‬ مدار همراه و هم‬سفر باشند تا زمینه کسب مهارت برای سینمای معناگرا به دست آید.

او در ادامه اضافه کرد: همچنین در کنار مجموعه مباحث ارایه شده، شورای سینمای معناگرا خود را موظف دانسته علاوه‌ بر ایده‌پردازی و زمینه‌سازی برای نگارش و تولید فیلمنامه، هر اثری که به بنیاد سینمای فارابی ارسال شده و مربوط به این شورا بوده، بدون اتلاف وقت به ارزیابی و بررسی بپردازد تا مدیران فارابی با پشتوانه کارشناسی در مسیر تصمیم‬ سازی قرار بگیرند. نکته قابل اعتنا در بررسی آثار، حذف برخورد نفی و اثباتی است، اعضای شورا در تلاش هستند تا ظرفیت‬‌های پنهان در یک متن را کشف کرده و با پیشنهادها، فرصت‬‌های مجدد بارنویسی را برای صاحب اثر مهیا کنند. بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت مشاوره در این امر را با حضور کارشناسان در دستور کار معاونت فرهنگی قرار داده تا از این به بعد پیش از پذیرش آثار، مراحل تقویت متن با مشاوره‬‌های تخصصی در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر شورای سینمای معناگرا در پایان اظهار امیدواری کرد فیلم‬سازان گرانقدر با همراهی این شورا در بنیاد سینمایی فارابی مسیر تازه‬‌ای از فعالیت هنری‬‌شان را تجربه کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها