به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی با توجه به بازمهندسی ساختاری سازمان سینمایی و سیاستهای جدید حاکم بر سند جامع، برای ارتقای محصولات سینمایی با اهمیت دادن به مرحله نگارش فیلمنامه، شوراهای تخصصی را براساس تفکیک ژنریک (گونه شناختی) با حضور متخصصان راهاندازی کرده است. با توجه به اینکه مسئله معنا و معنویت از مفاهیم استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در سینمای ایران است، شورای معناگرا در کنار شوراهای تخصصی دیگر فعالیتش را آغاز کرده است.
هادی ناییجی دبیر شورای تخصصی سینمای معناگرا درباره عملکرد این شورا اینطور توضیح داد: با توجه به سابقه عنوان شورای معناگرا در سالهای گذشته و نقطه نظرات مخالف و موافق در این باره که مدتی موجب تضارب آراء در مطبوعات سینمایی شده بود، با عنایت به سابقه دولتی و سفارشی بودن سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی با نگاه و طرحی نو اقدام به راه اندازی این شورا کرده است.
او افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این شورا، اولین دستوری که پیش روی شورای معناگرا قرار گرفته، آسیب شناسی سینمای معناگرا با رویکرد مخاطب محوری است؛ چرا سینمای معناگرا نتوانسته در سبد سینمای ایران مخاطب داشته باشد؟ رویکرد کلان سند جامع سینما بر این نکته تاکید دارد که محصول سینمایی بدون مخاطب باید از سبد تولید خارج شود تا با مدیریت صحیح منابع مالی، صنعت سینما به پویایی اقتصادی دست پیدا کند و بر این اساس اولین آسیب سینمای معناگرا نداشتن مخاطب است؛ البته نظام اقتصادی حاکم بر سینمای معناگرا در گذشته صرفاً یک اقتصاد حمایتی صد درصد بوده اما در فرآیند خصوصی سازی رویکرد حمایتی به تدریج مسیر تعدیل را از سر گذرانده است.
دبیر شورای سینمای معناگرا در ادامه اعلام کرد: پس از چند جلسه با حضور کارشناسان مخاطب محوری در سینمای معناگرا به عنوان سیاست کلان این نوع سینما در بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد و بر این نکته تاکید شد که فیلم معناگرا باید مخاطب داشته باشد.
او افزود: مخاطب محوری در سینمای معناگرا الزاماً جهت یابی به سمت سینمای صرفاً تجاری نیست. بنابراین رعایت شاخصهای صرف تجاری در سینمای معناگرا قطعاً انحراف از ماموریت این نوع سینما به عنوان محصول فرهنگی خواهد بود.
دبیر شورای سینمای معناگرا همچنین گفت: براساس مصوبات شورای سینمای معناگرا، در مرحله بعد تیم کارشناسی که متشکل از سینماگران، اهالی فرهنگ و اساتید حوزه و دانشگاه است، این شورا با نگاه کارشناسان بر این مهم تاکید دارد که بی شک اخلاق، زمینه ساز انسان با معنویت است اما در مکتب غنی تشیع بین اخلاق و عرفان، بین عمل اخلاقی و عمل عرفانی تفاوتهایی است اما انسان بدون اخلاق قطعاً راهی به سوی عالم معنا نخواهد داشت. نتیجه آسیبشناسی جامعه ایران امروز با حضور کارشناسان، طراحی یک پیش نیاز برای سینمای معناگرا است، یک دوره گذار برای رسیدن به آثار سینمایی معناگرا. هم فیلمسازان هم مخاطبان سینمای ایران با توجه به تحولات اجتماعی، قبل از روبروشدن با سینمای معناگرا باید در سینمای اخلاق مدار همراه و همسفر باشند تا زمینه کسب مهارت برای سینمای معناگرا به دست آید.
او در ادامه اضافه کرد: همچنین در کنار مجموعه مباحث ارایه شده، شورای سینمای معناگرا خود را موظف دانسته علاوه بر ایدهپردازی و زمینهسازی برای نگارش و تولید فیلمنامه، هر اثری که به بنیاد سینمای فارابی ارسال شده و مربوط به این شورا بوده، بدون اتلاف وقت به ارزیابی و بررسی بپردازد تا مدیران فارابی با پشتوانه کارشناسی در مسیر تصمیم سازی قرار بگیرند. نکته قابل اعتنا در بررسی آثار، حذف برخورد نفی و اثباتی است، اعضای شورا در تلاش هستند تا ظرفیتهای پنهان در یک متن را کشف کرده و با پیشنهادها، فرصتهای مجدد بارنویسی را برای صاحب اثر مهیا کنند. بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت مشاوره در این امر را با حضور کارشناسان در دستور کار معاونت فرهنگی قرار داده تا از این به بعد پیش از پذیرش آثار، مراحل تقویت متن با مشاورههای تخصصی در دستور کار قرار بگیرد.
دبیر شورای سینمای معناگرا در پایان اظهار امیدواری کرد فیلمسازان گرانقدر با همراهی این شورا در بنیاد سینمایی فارابی مسیر تازهای از فعالیت هنریشان را تجربه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز