مأموریت مشترک ناممکن
محمد سرافراز در ابتدای بهدستگرفتن سکان هدایت صداوسیما، طرحها و ایدههای بسیاری برای تحول ساختاری و محتوایی این ارگان داشت؛ از کوچکسازی رسانه ملی تا ارتقای کیفی برنامه، اتفاقاتی نظیر تلفیق برخی شبکهها یا میل به تولیدیبودن بسیاری از برنامههای تلویزیون. باوجوداین در برخی از موارد مثل ایجاد دو مرکز موازی «امور نمایشی سیما» و مرکز گسترش فیلمنامهنویسی صداوسیما» برخلاف سیاست او در جهت کوچکسازی رسانه ملی بود. زمانی که اختیارات شبکهها در تولید فیلم و سریال از مدیران آنها گرفته و عملا به مرکز نمایشی سیما سپرده شد و محمودرضا تخشید به ریاست این مرکز منصوب شد، ارتقای کیفیت سریالسازی بهعنوان نخستین نشانههای این تصمیم در نظر گرفته شد و به نظر میرسید که در آینده شاهد پخش سریالهای بهمراتب با کیفیت بهتری از تلویزیون خواهیم بود. علیاصغر پورمحمدی، معاون سیما، در حکمی که برای محمودرضا تخشید صادر کرد، چند نکته را متذکر شد: ساماندهی یکپارچه برنامههای نمایشی بهلحاظ روند تولید، موضوع، محتوا و ساختار، با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات و براساس اهداف و سیاستهای رسانه ملی و مأموریتهای شبکهها. حالا بعد از گذشت چندماه، تخشید از مدیریت امور نمایشی سیما استعفا میدهد و رحمان سیفیآزاد به صندلی او تکیه میزند. بااینحال تخشید در کنار پورمحمدی باقی میماند؛ اینبار در مقام مشاور پورمحمدی در امور برنامههای نمایشی. بسیاری از سریالهایی که در این مدت شاهد پخششان از تلویزیون بودیم باقیمانده دستورات مدیران پیشین سیما برای ساخت آنها بود و در دوران مدیریت جدید صداوسیما، تصویب فیلمنامه و ساخت سریالها با روند بسیار کندی پیش رفته است. نظارت کامل بر فیلمنامهها قبل از ساخت، علت اصلی این اتفاق بود؛ اینکه اگر بعد از نگارش فیلمنامه، مورد تأیید مدیران مرکز نمایشی سیما نباشد، اجازه ساخت آن صادر نخواهد شد و بههمیندلیل افت کمی سریالها در این مدت نشاندهنده همین رویکرد است.
ارکان اصلی مدیریت صداوسیما
پشتیبانی از عملکرد مدیران، بهبود مسائل مالی و سیاستگذاریهای کلان از جمله مواردی بود که انتظار میرفت از جانب رئیس رسانه ملی طی چندماه گذشته بیش از پیش عملی شود. متأسفانه مشکلات مالی عدیده صداوسیما همچنان به قوت خود باقی است و این مسئله طی چندماه گذشته باعث شده تا تلویزیون بسیاری از هنرمندان و کارکنانش را از دست بدهد. از سوی دیگر در شرایطی که هرروز از تهدید شبکههای ماهوارهای در مقابل رسانه ملی صحبت میشود، اما همچنان از رویکردی که بتواند نشاندهنده سیاست مقابله تلویزیون با ماهواره در جذب مخاطب باشد خبری نیست. جابهجایی مدیران شبکههای مختلف سیما در مدتزمانی که حداقل برای ارزیابی عملکرد درست آنها کافی نیست نیز از نکات قابلتأمل این ماجراست. همه اینها باعث بیاطمینانی و بدبینی به تغییر مدیران شبکههای مختلف سیما میشود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول