تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۱۵:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 8105
  فرکانس برنامه‌های سیما، روی موج «تغییرات» ‌گیر کرده است. عزل و نصب و استعفا، واژه‌هایی هستند که زیاد در راهروهای «جام‌جم» شنیده می‌شود.

تلویزیون در وضعیت قرمز قرار دارد و هرآن، باید منتظر ماند مدیری از صندلی پایین کشیده شود و مدیری جایش بنشیند؛ استعفایی رسانه‌ای شود یا شایعه‌ای از استعفا به گوش برسد. تعطیلی برنامه‌های سیما، برخورد قاطع و شدید با کسانی که از خطوط قرمز عدول کرده‌اند، عدم پخش برنامه‌های جذاب و سریال‌هایی که دست‌کم بتواند تا حدی مخاطب ازدست‌رفته را برگرداند، همه‌وهمه، بازگو‌کننده شرح حال «سیما» در روزها و هفته‌های اخیر‌ند. مدت‌هاست از اختلاف بین مدیران ارشد سازمان صداوسیما صحبت می‌شود؛ اختلافی که بازتاب بخشی از آن در تغییر مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیون مشاهده می‌شود. «شرق»، در گزارشی با عنوان «دوشنبه توفانی جام‌جم» که شهریورماه چاپ کرد، به اختلاف سلیقه‌ بین سرافراز و پورمحمدی پرداخته بود؛ اختلاف‌سلیقه‌ای که آن زمان به استعفای غلامرضا غلامی از مدیریت شبکه چهار ربط داشت. حالا، چهارماه بعد از آن دوشنبه توفانی، اختلاف‌نظر پنهان یاران سرافراز و پورمحمدی در رسانه ملی دردسرسازتر شده و خبر از تغییر فصول در جام‌جم می‌دهد.  هرچند که روابط‌عمومی رسانه ملی، خبر تغییر برخی از مدیران شبکه‌های سیما را تکذیب و اعلام کرد آنچه به‌عنوان تغییرات گسترده در شبکه‌های سیما نظیر شبکه دو و سه سیما مطرح شده صحت ندارد و تغییر مدیر شبکه قرآن سیما نیز به دلیل بازنشسته‌شدن مدیر آن بوده است، اما مشاهدات و مستندات، از چیز دیگری حکایت دارد. «کافه‌سینما»؛ رسانه‌ای که این‌روزها در کار انتشار «اخبار لو رفته» است، در گزارشی، از اتفاقات اخیر و جابه‌جایی مدیران رسانه ملی پرده برداشته و از تغییر مدیران آینده تلویزیون صحبت کرده است. در این گزارش آمده است که غلامرضا میرحسینی از شبکه سه خواهد رفت و احسان شیعه جایگزین وی خواهد شد. شیعه درحال‌حاضر مدیر شبکه ورزش سیماست که در زیرمجموعه شبکه سه قرار دارد. همچنین محمدرضا جعفری‌جلوه از شبکه دوم سیما کنار گذاشته شده و علی‌اصغر داودآبادی‌فراهانی جایگزین وی می‌شود. داودآبادی، مدیرکل طرح و برنامه سیماست. طبق ادعای این سایت، تغییر مدیر شبکه قرآن نیز در دستور کار معاونت سیما قرار دارد. براین‌اساس سیدجواد موسوی به‌جای بهرام محمدی‌نیا، مدیریت این شبکه را در دست خواهد گرفت. موسوی تا اسفند سال گذشته مدیرکل صداوسیمای استان کرمان بود. پیگیری‌های خبرنگار «شرق» در ارتباط با تغییرات احتمالی مدیران طی روزهای آینده حاکی از این است که غلامرضا میرحسینی و محمدرضا جعفری‌جلوه کماکان در پست‌هایشان باقی خواهند ماند. اما خبر تازه برای سایت افشاگر این است: «امکان دارد جابه‌جایی در مدیریت شبکه تهران اتفاق بیفتد».

مأموریت مشترک ناممکن
محمد سرافراز در ابتدای به‌دست‌گرفتن سکان هدایت صداوسیما، طرح‌ها و ایده‌های بسیاری برای تحول ساختاری و محتوایی این ارگان داشت؛ از کوچک‌سازی رسانه ملی تا ارتقای کیفی برنامه، اتفاقاتی نظیر تلفیق برخی شبکه‌ها یا میل به تولیدی‌بودن بسیاری از برنامه‌های تلویزیون. باوجوداین در برخی از موارد مثل ایجاد دو مرکز موازی «امور نمایشی سیما» و مرکز گسترش فیلم‌نامه‌نویسی صداوسیما» برخلاف سیاست او در جهت کوچک‌سازی رسانه ملی بود. زمانی که اختیارات شبکه‌ها در تولید فیلم و سریال از مدیران آنها گرفته و عملا به مرکز نمایشی سیما سپرده شد و محمودرضا تخشید به ریاست این مرکز منصوب شد، ارتقای کیفیت سریال‌سازی به‌عنوان نخستین نشانه‌های این تصمیم در نظر گرفته شد و به نظر می‌رسید که در آینده شاهد پخش سریال‌های به‌مراتب با کیفیت بهتری از تلویزیون خواهیم بود. علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما، در حکمی که برای محمودرضا تخشید صادر کرد، چند نکته را متذکر شد: ساماندهی یکپارچه برنامه‌های نمایشی به‌لحاظ روند تولید، موضوع، محتوا و ساختار، با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات و براساس اهداف و سیاست‌های رسانه ملی و مأموریت‌های شبکه‌ها. حالا بعد از گذشت چندماه، تخشید از مدیریت امور نمایشی سیما استعفا می‌دهد و رحمان سیفی‌آزاد به صندلی او تکیه می‌زند. بااین‌حال تخشید در کنار پورمحمدی باقی می‌ماند؛ این‌بار در مقام مشاور پورمحمدی در امور برنامه‌های نمایشی. بسیاری از سریال‌هایی که در این مدت شاهد پخششان از تلویزیون بودیم باقی‌مانده دستورات مدیران پیشین سیما برای ساخت آنها بود و در دوران مدیریت جدید صداوسیما، تصویب فیلم‌نامه و ساخت سریال‌ها با روند بسیار کندی پیش رفته است. نظارت کامل بر فیلم‌نامه‌ها قبل از ساخت، علت اصلی این اتفاق بود؛ اینکه اگر بعد از نگارش فیلم‌نامه، مورد تأیید مدیران مرکز نمایشی سیما نباشد، اجازه ساخت آن صادر نخواهد شد و به‌همین‌دلیل افت کمی سریال‌ها در این مدت نشان‌دهنده همین رویکرد است.
ارکان اصلی مدیریت صداوسیما
پشتیبانی از عملکرد مدیران، بهبود مسائل مالی و سیاست‌گذاری‌های کلان از جمله مواردی بود که انتظار می‌رفت از جانب رئیس رسانه ملی طی چندماه گذشته بیش از پیش عملی شود. متأسفانه مشکلات مالی عدیده صداوسیما همچنان به قوت خود باقی است و این مسئله طی چندماه گذشته باعث شده تا تلویزیون بسیاری از هنرمندان و کارکنانش را از دست بدهد. از سوی دیگر در شرایطی که هرروز از تهدید شبکه‌های ماهواره‌ای در مقابل رسانه ملی صحبت می‌شود، اما همچنان از رویکردی که بتواند نشان‌دهنده سیاست مقابله تلویزیون با ماهواره در جذب مخاطب باشد خبری نیست. جابه‌جایی مدیران شبکه‌های مختلف سیما در مدت‌زمانی که حداقل برای ارزیابی عملکرد درست آنها کافی نیست نیز از نکات قابل‌تأمل این ماجراست. همه اینها باعث بی‌اطمینانی و بدبینی به تغییر مدیران شبکه‌های مختلف سیما می‌شود.

منبع: شرق

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها