فرزانه متین در شرق نوشت :فیلم تله Trap2024 محصول امریکا به کارگردانی ام نایت شامالان از فیلم های روز سال جاری است با توجه به اینکه شیامالان با ساخت آثاری،چون «حس ششم»،«نشانه ها» و«دهکده ها»،استاد تعلیق در سینمای مدرن محسوب می شود ،مخاطبان زیادی را برای تماشا راهی سالن های سینما کرده اما متاسفانه بینندگان با یکی از افتضاح ترین و بدترین فیلم های او روبه رو شده اند.
تله که در ژانر هیجان انگیز،ترسناک،جنایی و دلهره آور قرار دارد بازیگرانی چون جاش هارتنت،آریل داناهو و سالکا شیامالان(دختر کارگردان) به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان از جایی شروع می شود که پدی همراه دخترش وارد یک سالن بزرگ کنسرت می شوند و از همان ابتدا حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و ماشین های پلیس چندان طبیعی به نظر نمی رسند.این در حالیست که با آغاز کنسرت به تعداد ماموران اضافه می شود و نیروهای ضربت هم به تیم اف بی آی حاضر در سالن و نیروهای دیگر اضافه می شوند.پدر دست به کنجکاوی می زند تا بفهمد قضیه از چه قرار است.او از زیر زبان یکی از کارمندان بیرون می کشد که کل این کنسرت تله ای است که برای یک قاتل سریالی با نام مستعار قصاب پهن شده است.
۲۰دقیقه بعد از این ماجرا ،پدر دختر به نام کوپر کم کم تغییر حالت می دهد و رفتار و حرکاتش عجیب و غریب می شود و در حالت اضطراب به سر می برد و با بهانه های واهی جایگاه خود را در کنسرت ترک می کند و خیلی راحت مخاطب متوجه می شود قصاب همان کوپر است.او دائما با وجود این همه مامور اف بی آی که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می شود در حال چاره ای برای فرار است از آنجا که یک ساعت فیلم در صحنه ی کنسرت است به شدت مخاطب را کسل می کند و نماها حوصله بر است گویی کارگردان به دلیل بازی دخترش در نقش خواننده می خواسته به تبلیغ وی بپردازد.هر چقدر فیلم جلوتر می رود بیننده دست کمگرفته و به شعور وی توهین می شود.قاب بندی های ساده،فیلمبرداری ضعیف،فیلمنامه بی در پیکر و بازی های ضعیف از شاهکارهای این فیلم است.شاید روایت داستان قاتل زنجیره ای تکراری است اما اثر تله می توانست بدیع باشد.
فیلم در زمره هیچ ژانری نمی گنجند نه جنایی است نه دلهره آور نه ترسناک فقط سازنده کمی چاشنی هیجان به آن افزوده است.
بعد از پایان کنسرت و به گروگان گرفتن خواننده و فرار از دست آن همه مامور ،کمی از روند کند داستان فاصله گرفته می شود و تمرکز بیشتر بر روی قصاب می رود و نوید آن را می دهد نیمه دوم و انتهایی فیلم جذاب و خاص است اما این نیمه هم به شدت ضعیف است.
در فیلم تله،ما با یک سری سوالات اساسی روبه رو می شویم که هیچ پاسخی برای آن در طول فیلم دریافت نمی کنیم:
۱ کوپر،مقتول های خود بر اساس چه متغییری انتخاب می کرده؟سن،جنس،هویت شغلی یا خانوادگی و…
۲ انگیزه اصلی قصاب از تکه تکه کردن مقتول چیست؟
۳ دلیل اصلی کوپر برای اینکه افراد را به صورت سریالی می کشته،چه بوده؟
۴ در فیلم اشاره هایی به کودکی آسیب پذیر وی می شود اما کارگردان حتی نمی خواهد دلیل آن را برای ما بیان کند،این آسیب برای چه بوده؟
۵ اگر او از کودکی مریض بوده چرا در شرف میانسالی،قاتل شده است؟
۶ این همه تشکیلات برای دستگیری قاتل بدون آن که حتی تصویر و شکل و شمایلی از آن داشته باشند ،فقط این که مرد است و در سر صحنه ی جرم ،بلیط کنسرت پیدا کرده بدون آن که از نامش اطلاع داشته باشندبر چه اساسی می خواهند او را دستگیر کنند؟
۷ با وجود این همه مامور،او چطور می تواند از دست آن ها فرار کند بدون آن که کسی متوجه شود و سر از جاهایی در آورد که کاملا در محاصره اف بی آی است و دوباره به خانه ی خودش بازگردد. و ده ها سوال دیگر که در طول فیلم به آن پاسخ داده نمی شود.ام نایت شامالان ،هیچ ایده جدیدی برای ساخت فیلم جدیدش نداشته و باید تله را پایان کارگردانی وی بدانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





