فرزانه متین در شرق نوشت :فیلم تله Trap2024 محصول امریکا به کارگردانی ام نایت شامالان از فیلم های روز سال جاری است با توجه به اینکه شیامالان با ساخت آثاری،چون «حس ششم»،«نشانه ها» و«دهکده ها»،استاد تعلیق در سینمای مدرن محسوب می شود ،مخاطبان زیادی را برای تماشا راهی سالن های سینما کرده اما متاسفانه بینندگان با یکی از افتضاح ترین و بدترین فیلم های او روبه رو شده اند.
تله که در ژانر هیجان انگیز،ترسناک،جنایی و دلهره آور قرار دارد بازیگرانی چون جاش هارتنت،آریل داناهو و سالکا شیامالان(دختر کارگردان) به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان از جایی شروع می شود که پدی همراه دخترش وارد یک سالن بزرگ کنسرت می شوند و از همان ابتدا حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و ماشین های پلیس چندان طبیعی به نظر نمی رسند.این در حالیست که با آغاز کنسرت به تعداد ماموران اضافه می شود و نیروهای ضربت هم به تیم اف بی آی حاضر در سالن و نیروهای دیگر اضافه می شوند.پدر دست به کنجکاوی می زند تا بفهمد قضیه از چه قرار است.او از زیر زبان یکی از کارمندان بیرون می کشد که کل این کنسرت تله ای است که برای یک قاتل سریالی با نام مستعار قصاب پهن شده است.
۲۰دقیقه بعد از این ماجرا ،پدر دختر به نام کوپر کم کم تغییر حالت می دهد و رفتار و حرکاتش عجیب و غریب می شود و در حالت اضطراب به سر می برد و با بهانه های واهی جایگاه خود را در کنسرت ترک می کند و خیلی راحت مخاطب متوجه می شود قصاب همان کوپر است.او دائما با وجود این همه مامور اف بی آی که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می شود در حال چاره ای برای فرار است از آنجا که یک ساعت فیلم در صحنه ی کنسرت است به شدت مخاطب را کسل می کند و نماها حوصله بر است گویی کارگردان به دلیل بازی دخترش در نقش خواننده می خواسته به تبلیغ وی بپردازد.هر چقدر فیلم جلوتر می رود بیننده دست کمگرفته و به شعور وی توهین می شود.قاب بندی های ساده،فیلمبرداری ضعیف،فیلمنامه بی در پیکر و بازی های ضعیف از شاهکارهای این فیلم است.شاید روایت داستان قاتل زنجیره ای تکراری است اما اثر تله می توانست بدیع باشد.
فیلم در زمره هیچ ژانری نمی گنجند نه جنایی است نه دلهره آور نه ترسناک فقط سازنده کمی چاشنی هیجان به آن افزوده است.
بعد از پایان کنسرت و به گروگان گرفتن خواننده و فرار از دست آن همه مامور ،کمی از روند کند داستان فاصله گرفته می شود و تمرکز بیشتر بر روی قصاب می رود و نوید آن را می دهد نیمه دوم و انتهایی فیلم جذاب و خاص است اما این نیمه هم به شدت ضعیف است.
در فیلم تله،ما با یک سری سوالات اساسی روبه رو می شویم که هیچ پاسخی برای آن در طول فیلم دریافت نمی کنیم:
۱ کوپر،مقتول های خود بر اساس چه متغییری انتخاب می کرده؟سن،جنس،هویت شغلی یا خانوادگی و…
۲ انگیزه اصلی قصاب از تکه تکه کردن مقتول چیست؟
۳ دلیل اصلی کوپر برای اینکه افراد را به صورت سریالی می کشته،چه بوده؟
۴ در فیلم اشاره هایی به کودکی آسیب پذیر وی می شود اما کارگردان حتی نمی خواهد دلیل آن را برای ما بیان کند،این آسیب برای چه بوده؟
۵ اگر او از کودکی مریض بوده چرا در شرف میانسالی،قاتل شده است؟
۶ این همه تشکیلات برای دستگیری قاتل بدون آن که حتی تصویر و شکل و شمایلی از آن داشته باشند ،فقط این که مرد است و در سر صحنه ی جرم ،بلیط کنسرت پیدا کرده بدون آن که از نامش اطلاع داشته باشندبر چه اساسی می خواهند او را دستگیر کنند؟
۷ با وجود این همه مامور،او چطور می تواند از دست آن ها فرار کند بدون آن که کسی متوجه شود و سر از جاهایی در آورد که کاملا در محاصره اف بی آی است و دوباره به خانه ی خودش بازگردد. و ده ها سوال دیگر که در طول فیلم به آن پاسخ داده نمی شود.ام نایت شامالان ،هیچ ایده جدیدی برای ساخت فیلم جدیدش نداشته و باید تله را پایان کارگردانی وی بدانیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم