تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۲۳ - ۰۲:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 12225

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که صدا و سیما، یک بار دیگر میدان رقابت را به شبکه‌های مجازی و تلگرامی واگذار کرد.

به گزارش سینماسینما، در حالی که بسیاری از مشتاقان سینما، طبق روال هر ساله متتظر بودند تا بهترین‌های جشنواره را هرچه سریع تر بشناسند؛ صدا و سیما برخلاف رویه چند سال اخیر خود که با تاخیری نسبتا کم مراسم را اصطلاحا به شکل زنده پخش می‌کرد،این مراسم را زنده پخش نکرد و همه آنهایی را که می‌توانستند پای رسانه ملی بنشینند را به شبکه های مجازی کشاند.

شبکه‌های مجازی که در پوشش خبری این مراسم کم نگذاشتند و لحظه لحظه علاوه بر شرح متنی اتفاقاتی که در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شد، با انتشار فایل‌های تصویری و صوتی مخاطبان خود را از ماوقع و سخنانی که در مراسم گفته می‌شد، مطلع می‌کردند.

در این بین کانال تلگرامی پردیس ملت هم خبر از پخش زنده مراسم اختتامیه در این سینما برای مردم علاقه‌مند می‌داد ولی در عین حال در رادیو و تلویزیون هیچ نشانی از برنامه‌ای که به صورت واقعا زنده و با همان حال و هوای سالن اصلی برج میلاد جشن پایانی جشنواره فیلم فجر را پخش کند، دیده نشد.

البته طبق اعلام قبلی دو شبکه رادیویی به صورت زنده برنامه‌ای برای پخش مراسم اختتامیه پخش می‌کردند که در هر دوی آنها فقط برای دقایقی گزارشگر به توضیح آنچه در مراسم رخ داده یا جوایزی که اهدا شده بود می‌پرداخت وهمین هم با تاخیر پخش می‌شد و بیشتر تحلیل و مصاحبه با نامزدهای جوایز به گوش می‌رسید، در حالی که حداقل در یکی دو سال قبل گویندگان برنامه یکی از شبکه‌های رادیویی در سالن اصلی مستقر بودند و مراسم را کاملا در فضای اختتامیه برای شنوندگان خود و به صورت زنده پخش می‌کردند.

ضمن اینکه یکی از شبکه‌های تلویزیونی هم هر سال مراسم را با فاصله زمانی خیلی کم و با حفظ تمام خطوط قرمز‌ش پخش می‌کرد اما جشنواره سی و چهارم از همین‌ها هم بهره‌ای نبرد و زمانی که مراسم در حال برگزاری بود، فقط یکی دو بخش خبری مثل ۲۰:۳۰ لحظاتی کوتاه اسامی برگزیدگان تا آن لحظه را اعلام کردند.

با این حال با وجود اینکه زیرنویس شبکه نمایش، خبر از پخش مراسم اختتامیه، یک ساعت بعد از پایان مراسم یعنی ساعت ۲۲ می‌داد، شبکه پرس تی وی در اقدامی جالب بخش‌های اصلی مراسم را که به اهدای جوایز اصلی اختصاص داشت به صورت مستقیم پخش کرد و برنامه به زبان انگلیسی بود و با زیر صدای فارسی شنیده می‌شد.

علاوه بر اینها یاداوری این نکته هم حائز اهمیت است که رادیو برای جشنواره فیلم فجر امسال فقط برنامه‌های تولیدی پخش کرد و برخلاف سالهای قبل از برنامه‌های زنده‌ای که از همان کاخ جشنواره تولید می‌شدند، خبری نبود.

البته اختلاف و ناهماهنگی تلویزیون با سینما مدت‌هاست علنی شده و حتی در مواردی به انتقادات تند هم کشیده که یکی از آخرین نمونه‌های آن در اولین روز از نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره اتفاق افتاد،جایی که عوامل فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» اعتراض شدیدالحنی را از برخوردهای دوگانه تلویزیون با سینماگران مطرح کردند.

همچنین بحث‌هایی که مدتی قبل از شروع جشنواره درباره پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌هایی در صدر اخبار سینمایی قرار گرفت این اختلاف را بیش از پیش نشان داده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها