جام جم نوشت :سال گذشته، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری طبق نظر ۱۷ کارشناس خود، گزارشی درباره فیلم های جشنواره فیلم فجر منتشر کرد؛ گزارشی که از یک نهاد دولتی برمی آمد و برخلاف انتظارها طرف وزارت ارشاد و سازمان سینمایی دولت را نگرفت و اتفاقا تصویری سیاه از سینمای ایران نشان داد.
هرچند اگر بدون حب و بغض و منصفانه هم به این گزارش نگاه می کردیم و فیلم های به نمایش درآمده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را هم به خاطر می آوردیم، متوجه می شدیم که از کلیت این آثار هم به جز استثنائاتی، رنگی جز سیاهی به بیرون درز نمی کند و کمتر نکته امیدوارانه ای را می توان در این فیلم ها یافت که به نوعی سینمای ایران را طی مدت یک سال نمایندگی می کنند.
غش کردن بسیاری از کارگردان های ایران به سینمای موسوم به اجتماعی و کپی کردن برخی از آنها از روی دست همدیگر، باعث شده آنها در بازنمایی واقعیت به سیاه ترین و چرک ترین شکل آن دچار افراط شوند. همه از مشکلات مختلف جامعه آگاهیم و روزانه در رسانه ها هم درباره آنها می خوانیم و می شنویم.
سینما بجز بازنمایی واقعیت، رسالت های دیگری هم دارد و باید به سایر ژانرها و جنبه های قصه گویی هم توجه کند. تازه همان بیان واقعیات، مشکلات و معضلات جامعه هم می تواند با نگاهی هنرمندانه تر و به دور از برخی سیاه نمایی های رایج باشد.
چه خوب است مسئولان و مدیران سینمای کشور مثل مدیرعامل خانه سینما انتقادپذیر باشند و توپ را در زمین دیگران نیندازند
منوچهر شاهسواری در جشن فیلمنامه نویسان بعد از مدتها و به شکلی غیرمستقیم به گزارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری واکنش نشان داد و گفت: در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سوال برد و همه سکوت کردند. آیا ما به عنوان فعال صنفی مسائل را از شبه مسائل نمی توانیم تشخیص دهیم؟
آیا الان برگزاری یک جشنواره و این که چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟
مدیرعامل خانه سینما همچنین گفت: یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته، ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و… سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت می کنیم؟
نه آقای شاهسواری، همه بخوبی می دانیم دلیل این حجم طلاق، اختلاس و هر معضل دیگری در این مملکت و هیچ جامعه دیگری سینما نیست، اما فکر نکنم در هیچ کشوری هم سینما تا این اندازه و مهم تر از آن اینقدر رو و مستقیم و بدون قصه و بدون ظرافت هنرمندانه از نقاط سیاه کشور بگوید و فیلم های یک شکل و تکراری بی سر و ته بسازد و اعتنایی به تنوع ژانر نداشته باشد و فقط در ژانری من درآوردی به نام «سینمای اجتماعی» (با توجیه نمایش واقعیات جامعه در سینما) درجا بزند.
خانه سینما می تواند نقش سازنده تر و موثرتری در وضعیت کنونی سینمای ایران و بهبود کیفیت فیلم ها داشته باشد و صرفا به آن نقش صنفی خود اکتفا نکند. هرچند حتی همان نقش صنفی خود را هم به درستی و تام و تمام ایفا نمی کند و بسیاری از سینماگران گلایه ها و انتقاداتی اساسی در باب امنیت شغلی و بحث معیشتی دارند.
همین بتازگی رضا مقصودی، رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در گفت وگو با جام جم وضعیت فیلمنامه نویسان را متزلزل خواند و اشاره کرد که رابطه و فعالیت غیرصنفی به امنیت شغلی فیلمنامه نویسان حرفه ای آسیب می زند و درخواست کرد که مجموعه سینما باید فکری اساسی درباره آن کند.
رشته و مسئولیت بخش مهمی از این «مجموعه سینما» به دست همین خانه سینما و مدیریت آن است و آنها هستند که می توانند با ایفای درست نقش صنفی خود، به رفع این مشکلات کمک کنند.
همین آقای شاهسواری که در جمع فیلمنامه نویسان حرف های قشنگ می زند، می تواند با تدبیر نقش موثری در ایجاد امید در جامعه از طریق سینما داشته باشد، اما نتیجه فیلم هایی شده که غالبا نگاهی تیره به جامعه غمگین و تحت فشار جامعه دارند و انگار وظیفه ای چون بازتاب طلاق، اختلاس و جرم و جنایتها و دیگر مصادیق سیاه ندارند. آقای خانه سینما اگر کلاهتان را قاضی کنید و فرافکنی نکنید، می بینید در آن گزارش دولتی، نکته های خوبی هم برای تامل و توجه شما و مجموعه خانه سینما وجود دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- بیانیه خانه هنرمندان ایران، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمنهای هنرهای تجسمی در مورد بخش فرهنگ و هنر و رسانه لایحه برنامه هفتم توسعه
- بیانیه خانه سینما به مناسبت روز سینما/ سینما؛ آئینه واقعیت
- «ماندانا» بعد از ۲ ماه رفع پلمپ شد
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- بیانیه خانه سینما درباره احکام قضایی توهین آمیز برای هنرمندان
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
وقتی سالن زیاد باشد مثلا،البته مثلا مثل چین وهند،،درآنصورت معضل اتوماتیک بدون دخالت دست !!!!!حل میشود،،،،آنوقت هرهرمیتواند هرجور دلش میخواهد واحیانا باهراعتقادی که دارد وفقط به خودش مربوط است فیلم دل وروحش رابسازد وهنر وهنرمند یعنی همین آنوقت است که فیمها مخاطب وعلاقه مندان خودرامیابد،،،ومشکل حل میشود ابته فعلا درفاز این مبحث ،،آن آزادی عمل است که حرف اول وآخررامیزند بقیه فقط صوت است،،، پس زنده باد ، وفور سالن،،،،،،،،