جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم برادران لیلا در گفتگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار در خصوص حواشی مجدد بوجود آمده پیرامون حضور این فیلم در جشنواره جهانی فیلم مونیخ به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
به گزارش سینماسینما ،در این برنامه که علی رغم دعوت چندباره از مدیران سازمان سینمایی کسی حاضر به حضور نشده بود، نوروز بیگی با انتقاد از حواشی بوجود آمده پیرامون فیلم که بخشی از آن از طرف مدیران سازمان سینمایی و بخشی دیگر توسط گفتگوهای عوامل فیلم در جشنواره کن رخ داد و حالا کلیت فیلم تحت الشعاع این حواشی قرار گرفته گفت: برادران لیلا در یک شورای اولیه که با نظر رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد قبل از حضور در جشنواره کن، ۲، ۳ مرتبه دیده شد و افراد حاضر در این شورا (محمدخزاعی، حبیب ایل بیگی، محمدحسین نیرومند، پژمان لشگری پور و هم میرزاخانی) ۸ اصلاحیه به فیلم دادند که ۳، ۴ مورد آن همان موقع اعمال شد و من و سعید روستایی تعهد دادیم بعد از نمایش فیلم در کن راجع به بقیه موارد به تعامل برسیم. وی ادامه داد: بر اساس سنوات گذشته که تا دولت قبل هم روال عادی بود، فیلم بعد از مونتاژ اولیه به خارج از کشور فرستاده شد و هم مورد توجه پخش کننده خارجی قرار گرفت و هم در جشنواره کن مورد پذیرفته شد. مدیریت جدید سینما البته معتقد است در گذشته قانون رعایت نشده و هر فیلمی برای نمایش در خارج از کشور حتما باید پروانه نمایش بگیرد و ما هم این نکته را قبول داریم ولی این فیلم در دولت قبل پروانه ساخت گرفت و نمایش اش به دولت جدید رسید و ما هم طبق همان روال مرسوم گذشته عمل کردیم و از مدیران سینمایی خواهش میکنم اجازه دهند فیلم مسیر خودش را برود. برادران لیلا چه در کن و چه در مونیخ یا هر جشنواره دیگری نام ایران را در جهان مطرح می کند و برای سینمای ایران افتخار می آفریند، اگر مشکلی هست یا خطایی از من نوروز بیگی سر زده اینها را سر فیلم خراب نکنیم. این روزها آنقدر که برادران لیلا را مورد هجمه قرار می دهند به نظر می رسد فیلمی مانند عنکبوت مقدس برای برخی فیلم محترم تری از برادران لیلا شده در حالیکه فیلم ما بابت حضور عنکبوت مقدس در کن که می دانیم به چه دلیلی به آن جایزه دادند!، آسیب دید!
نوروز بیگی با اشاره به تلاش هایی که برای حل مشکل فیلم و تعامل با سازمان سینمایی داشته گفت: بعد از جشنواره کن درخواست کتبی صدور پروانه نمایش دادم و چندین مرتبه از مسئولان وزارت ارشاد پیگیر تشکیل جلسه حضوری شدم و اس ام اس دادم اما هیچ پاسخی نگرفتم، ما فکر می کردیم این گروه پشتیبان سینما هستند اما حالا می بینیم که خودشان را از ما دور می کنند و ما نمی خواهیم این فاصله بوجود بیاید و همچنان منتظر اعلام موضع سازمان سینمایی هستیم. اینکه یک فردی چه رفتاری انجام داده و چه اظهار نظری کرده یک بحث دیگری ست که ارتباطی به خود فیلم ندارد و هر کس مسئول رفتار و گفتار خود است. ما می خواهیم فقط به خود فیلم نگاه کنند و دیگر نمی دانم من تهیه کننده باید چکار کنم؟ چرا با من جلسه نمی گذارید؟ چرا باید از گوشه و کنار بشنوم که همه ما ممنوع الکار شده ایم؟ درست است که رسما چیزی به ما اعلام نشده اما این همه بی اعتنایی به درخواست برگزاری یک جلسه حضوری این شایعه را تقویت می کند. اگر اشتباهی کرده ایم حاضریم مجازات شویم اما هیچ ارتباطی به فیلم ندارد برادران لیلا یک فیلم بسیار خوب و ارزشمند است که برای مردم ایران ساخته شده و هیچ مشکلی برای اکران ندارد، آیا فقط باید یک سری کمدی خاص بدون هیچ داشته فرهنگی اکران شوند و آن وقت مردم از تماشای چنین فیلمی محروم شوند؟ همه حرف من این است که با ما جلسه بگذارید! این طور نباشد که فیلم را بلاتکلیف رها کنید و دو سه سال بعد که گروه دیگری آمد مثل همه دوره قبل و دوره خودتان در اولین اقدام فیلم های آرشیو شده را اکران کند! بگذارید فیلم مسیر خودش را برود و به ما یاد بدهید از این به بعد فیلم اگر هر جایی خواست برود حتما باید پروانه نمایش بگیرد! من از مسئولان ارشاد خواهش میکنم تدبیری کنند تا مشکل فیلم برای نمایش حل شود یا رسما اعلام کنند فیلم توقیف است و عوامل آن هم ممنوع الکار هستند! اینکه ما را از برگزاری یک جلسه محروم می کنند خیلی بد است و من می ترسم چند وقت بعد من را از ورود به وزارت ارشاد هم محروم کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





