محمد تاجیک : این روزها و با پخش اولین قسمت سریال جیران ساخته حسن فتحی، برخی در فضای مجازی او را متهم به تحریف تاریخ کرده اند .
به گزارش سینماسینما ، بسیاری از سینماگرانی که به سراغ ساخت سریال تاریخی رفته اند همواره با چنین اتهام هایی روبرو بوده اند .مثلا علی حاتمی از معروف ترین فیلمسازانی بوده که متهم به تحریف تاریخ شده است . اما علی حاتمی همیشه جوابهای جالبی به منتقدانش داده است .خود او دراین باره گفته بود: «میدانم اولین مسالهای که برای بسیاری از تماشاگران این مجموعه «هزاردستان» مطرح میشود، مساله تطابق تاریخ است… که مثلا در سال ۱۳۱۹ که سرشماری است واگن اسبی نبوده که سر پاس مختاری هیچوقت لباس سیویل نمیپوشیده که مفتش شش انگشتی یک پاسبان ساده بوده. پس اولین چیزی که باید گفت همین تطابق تاریخی است. همه کسانی که این ایرادها را میگیرند و این اشتباهات را ذکر میکنند اصلا خود اشتباه تاریخی میکنند. سرشماری دقیقا در اسفند ۱۳۱۸ است. هیچ جای مجموعه اسمیاز سر پاس مختاری نیست. همه جا این شخصیت به عنوان رییس نظمیه معرفی میشود. اما اشارهها و نشانههایی هست مثلا ویلن میزند. اما کارهایی هم میکند که آیرم میکرد، یا کارهایی هم میکند که رادسر میکرد یا درگاهی میکرد.» (گفت وگو با امید روحانی درشماره ۶۰ مجله فیلم)
من درختها را هم رنگ میزنم
علی حاتمی در بخش دیگری از مصاحبه خود با مجله فیلم گفت: «اصلا میدانید مساله چیست؟ من درخت را در فیلمهایم رنگ میزنم. هر جا در فیلمیاز من درخت دیدید بدانید که من آن را رنگ زدهام. مرتب هم این کار را کردهام و میکنم و ندیدم کسی ایراد بگیرد. قسمتهای کمیته مجازات یعنی قسمتهای قاجار این مجموعه را تکرار نشدنی میدانم چرا که ما نقاش تصویرگر در آن دوره نداریم اگر شما میخواهید فیلمی درباره ناپلئون بسازید با تصاویرش، تصاویر مربوط به عصر و دوره فضای زندگی و همه چیز آن عصر آشنایی دارید به راحتی میتوانید صدها بلکه هزارها تابلوی نقاشی از آن دوره پیدا کنید که سازنده و هم مخاطب آنها را دیدهاند اما ما متاسفانه چنین نقاشانی نداشتیم زمانی که داشتم صحنههای قاجاری را میساختم احساس میکردم که دارم در همان زمان و لابهلای همان مردم راه میروم اما اگر میخواستم زبان آن دوره را به کار ببرم مطلقا قابل ارتباط نبود.» (گفت وگو با امید روحانی در شماره ۶۰ مجله فیلم)
در لالهزار هیچوقت ریل نبود
علی حاتمی همچنین گفت: «اما همه کسانی که میگویند و مینویسند که در سال ۱۳۱۸ در لاله زار ریل واگن اسبی نبوده اشتباه میکنند. در لاله زار ریل نبوده. اصلا نبوده نه در سال ۱۳۱۸و نه در سال ۱۳۱۹ و نه در هیچ سال قبل و بعدش من عکسی از لاله زار نشان میدهم که ببینید لاله زار اصلا آسفالت بوده، بعد کسی پیشنهاد میکند که در لاله زار باید لاله کاشت، پس آسفالتها را میکنند و لاله میکارند. فردایش شخصی به روزنامه نامهای مینویسد که اگر جایی آتش گرفت ماشین آتش نشانی چطور باید خود را به محل آتش سوزی برساند. همین میشود که دوباره لالهها را میکنند و خیابان را دوباره آسفالت میکنند. مسائل و ایرادهای تاریخی معمولا از همینهاست و اتفاقا افرادی این بحثها را میکنند که آدمهای کم دانش هستند. نکته اینجاست که مطلقا درباره این دورهها تاریخ مدونی وجود ندارد. پس از رفتن رضا شاه محکههایی درست شد و محاکماتی و سروصداهایی و افشای مسائلی از گذشته از نشریات و همین. بعد هم که اصلا مسائل جور دیگری میشود. ما از هر کس که میشد و میتوانستیم درباره جنگ جهانی سوال کردیم.» (گفت وگو با امید روحانی در مجله فیلم )
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- بازیگران سریال «آهوی من مارال» بیانیه منتشر کردند/ اعلام برائت از حواشی
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- سرنوشت نامعلوم آخرین فیلم حسن فتحی/ آیا «مست عشق» بالاخره اکران میشود؟
- نسخه ویژه نابینایان سریال «جیران» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- هزینه این شکستها را چه کسی حساب میکند؟/ سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریالهای شبکه نمایش خانگی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- مریلا زارعی؛ واقعیترین مهدعلیا
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ آقایان سازمان سینمایی !؟/ واکنش حسن فتحی به سخنان تلخ و غم انگیز مهرجویی
- عاشقانهای خام از کارگردانی کاربلد/ نگاهی به سریال «جیران»
- «جیرانِ» حسن فتحی، انتظار آفرین در گام نخست
- اعلام رای ساترا درباره شباهت سریالهای «آهوی من مارال» و «جیران»
- برگزاری جلسه کارشناسی بررسی مشابهت سریال «جیران» و «آهوی من مارال»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره