تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۱۸:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16564

 ۵۰ کیلو آلبالوسخنگوی ارشاد گفت: اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی دست ما نیست و طبعا کنترل و نظارتی هم بر آنها نداریم. طبیعی است همین عدم امکان کنترل باعث می‌شود بسیاری از کسانی که دوست دارند محصولات فرهنگی و هنری‌شان در رسانه‌‌هایی غیر از رسانه‌های داخلی تبلیغ شود نیز آگاهانه یا ناآگاهانه و حتی به صورت غیرمستقیم اقدام به برقراری رابطه با این شبکه‌ها می‌کنند.

به گزارش سینماسینما، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در دومین نشست خبری خود در سال ۹۵؛ درباره اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد فیلم ۵۰ کیلو آلبالو که گفته بود “اگر فیلم را دیده بودم شاید اجازه اکران نمی‌گرفت” یادآور شد: حرف آقای وزیر دلیل بر این نیست که فیلم مذکور در شورای اکران و نظارت بررسی نشده و فرآیندهای قانونی را طی نکرده است. مطلب آقای وزیر ناظر بر این نکته بود که بهتر است برخی ملاحظات و حساسیت‌های در قبال این فیلم رعایت می‌شد. بالاخره جناب وزیر مطمئنا فرصت ندارند که تمامی فیلم‌هایی که قرار است نوبت اکران بگیرند را نظارت کند اما حتما فیلم‌هایی که حساسیت، چالش و نقد و تحلیل احتمالی را به دنبال دارند؛ شخصا از سوی ایشان بررسی می‌شود.

نوش‌آبادی تاکید کرد: درمورد فیلم ۵۰ کیلو آلبالو هم ساختار کلی فیلم هیچگونه مغایرتی با موازین عرفی اخلاقی و قانونی ما ندارد اما بهتر بود برخی سکانس‌ها که سوال و شبهاتی را مطرح کرده؛ بیشتر در چارچوب اخلاق فیلمبرداری می‌شد و احتمالا زمان عرضه در نمایش خانگی که سطح گسترده‌تری را شامل می‌شود؛ اصلاحاتی را مدنظر خواهد داشت. این فیلم جزو یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ما بوده که البته هر پرفروشی لزوما بهترین فیلم هم نیست.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گسترش تبلیغ آثار هنری در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور که از فیلم سینمایی به تئاتر نیز رسیده است، گفت: اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی دست ما نیست و طبعا کنترل و نظارتی هم بر آنها نداریم. طبیعی است همین عدم امکان کنترل باعث می‌شود بسیاری از کسانی که دوست دارند محصولات فرهنگی و هنری‌شان در رسانه‌‌هایی غیر از رسانه‌های داخلی تبلیغ شود نیز آگاهانه یا ناآگاهانه و حتی به صورت غیرمستقیم اقدام به برقراری رابطه با این شبکه‌ها می‌کنند. در هر صورت بطور کلی هر نوع ارتباط مستقیم و تعمدانه با شبکه‌های خارج کشور ممنوع است و با متخلفان این حوزه برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد البته افزایش تمایل خالقان آثار فرهنگی و هنری کشور به تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی را ناشی از یک نارسایی رسانه‌ای داخل کشور دانست و یادآور شد: البته کنترل این مسئله تنها با توبیخ و تهدید میسر نمی‌شود و باید آسیب‌شناسی‌های لازم را انجام دهیم. افزایش تمایل به تبلیغ در شبکه‌های خارجی هشداری از نارسایی در فضای تبلیغی رسانه‌های داخلی است. اگر فضایی عادلانه و سالم فراهم شود تا هر آن کس که اثری هنری و قابل عرضه کرده بتواند به تبلیغ اثر خود بپردازد طبعا نیاز به تبلیغ در رسانه‌های خارجی از بین می‌رود. در واقع این نشان‌دهنده یک معضل و خلأ در امکان استفاده کامل و عادلانه از فرصت‌های تبلیغی رسانه‌های داخل کشور است. هرچند این مسئله توجیهی برای حضور در این رسانه‌ها نیست.

نوش‌آبادی اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی درست امکانی فراهم کنیم تا پدیدآوردندگان محصولات هنری دیگر نیازی نداشته باشند دست به دامن شبکه‌های ماهواره‌ای شوند. اگر رسانه ملی یا هر رسانه‌ دیگری امکان تبلیغ برای آثار هنری دارد باید این امکان بطور مساوی در اختیار همه تولیدات قرار بگیرد و حتی در زمینه قیمت، تخفیف و قراردادها نیز باید با همه یکسان برخورد شود. در این شرایط است که می‌توان به کاهش حضور در شبکه‌های ماهواره‌ای امیدوار بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها