تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۶:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 115450

“دولت مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم با مشارکت سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش بینی کند.” این بند قانونی مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه است که در بند (پ) ماده ۹۲ قانون پنج‌ساله برنامه ششم قید شده اما تاکنون اجرایی نشده است. همین گزاره که قانون مجلس اجرایی نشده حساسیت و اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

به گزارش سینماسینما ،موضوع حق پخش تلویزیونی یکی از چالش‌های جدی بین وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال با سازمان صدا و سیما است و مسئله‌ای است که پس از عبور از سال اول قانون برنامه تبدیل به تخلف شد. در این گزارش آخرین اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال، وزیر ورزش و جوانان، نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص موضوع حق پخش تلویزیونی را جویا شده‎ایم.

این بند مهم قانونی در حالی اجرایی نمی‌‎شود که مشخص نیست درآمد صدا و سیما از پخش مسابقات ورزشی به ویژه مسابقات فوتبال چه میزان است؛ اما آنطور که از صحبت‌های تاج رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش پیداست، صحبت از رقم‌های نجومی در میان است به طوری تاج می‌‎گوید با درآمد ناشی از همین یک بند قانونی تمام مشکلات تیم‌های ملی فوتبال را می‌‎توان حل کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال تأکید می‌‎کند که فوتبال از جایی پول نمی‌‎خواهد و این قابلیت را دارد که خودش، خودش را اداره کند ولی باید حق فوتبال وصول شود.

جعفرزاده: صدا و سیما با قلدری حق پخش را نمی‌دهد

آنطور که از متن قانون مشخص است، حق پخش تلویزیونی باید در همان سال ابتدایی قانون برنامه ششم اجرایی می‎شد اما به تعبیر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو فراکسیون ورزش صداوسیما با قلدری حق پخش تلویزیونی را پرداخت نمی کند.

اما مهدی تاج به عنوان بالاترین مقام فوتبالی کشور در آخرین اظهار نظر خود در این باره در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: چندی پیش در خصوص حق پخش تلویزیونی با مقامات صدا و سیما به تفاهمات مثبتی رسیدیم و مقرر شد با طراحی یک ساز و کار جدید مسابقات فوتبال پخش شود اما در ادامه مسیر به نظر می‌رسد مشکلاتی ایجاد شد که صدا و سیما نتوانست این تفاهمات اولیه را ادامه دهد.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فوتبال نیازمند این است که درآمدی از این ناحیه جذب کند و با وضعیت فعلی تیم‌‌های ملی ما دچار مشکل هستند.

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در نشست با اعضای فراکسیون ورزش به موضوع حق پخش اشاره و تأکید کرد:«یکسال و نیم است که دارم با صدا و سیما کلنجار می‌روم اما اراده‌ای برای اجرای قانون وجود ندارد. صدا و سیما عظمی برای اجرای قانون برنامه ششم ندارد؛ ما حتی ۵،۶ جلسه با علی‌عسگری و معاونانش برگزار کردیم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.»

نشست فراکسیون ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی

احسان قاضی زاده: فدراسیون و وزارت ورزش هیچ گامی برای احقاق حق پخش برنداشته است

سلطانی فر در پایان سخنانش از نمایندگان درخواست کرد که برای وصول حق پخش تلویزیونی وزارت ورزش را یاری کنند.

در ادامه به سراغ نمایندگان مجلس برای پاسخ به این سئوال رفتیم که چرا پیگیری جهت اجرا قانون صورت نمی‌گیرد و نمایندگان از بُعد نظارتی خود برای این مهم استفاده نمی‌کنند. سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با استناد به متن قانون معتقد است که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید برای اجرایی شدن مصوبه مجلس گام بردارند و تأکید قانون این است که نقش صدا و سیما در اجرای این مصوبه نقشی مشارکتی است. با این حال هیچ اقدامی برای تهیه حتی یک پیش نویس در این خصوص از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ندیده‌ایم و از این موضوع برای فرار از پاسخگویی فقط استفاده تبلیغاتی می‌شود.

قاضی زاده که خود پیشنهاد دهنده این بند در کمیسیون تلفیق بود در بیانیه اخیر فوتبالی خود هم تأکید کرده است که در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه این پیشنهاد را ارائه دادم و در این مصوبه قانونی دولت ملزم به تهیه لایحه برای حق پخش شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خطاب به تاج یادآور می‎شود که پیشنهاد بنده در مورد حق پخش به صورت ماده قانونی درآمد، اما شما چندبار بابت پیگیری آن به شخص بنده یا دیگر نمایندگان مراجعه کردید؟ البته بارها شما و اعضای هیات رئیسه محترمتان را در مجلس رویت کردم، اما نه برای احقاق حق پخش بلکه برای دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس شورای اسلامی.

 

حق پخش تلویزیونی؛ دست آویزی برای دولت به منظور فرار از پاسخگویی

از سوی دیگر احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز معتقد است که دولت هیچ گامی برای اجرایی شدن مصوبه مجلس برنداشته است در حالیکه مجلس، دولت را مکلف به پیش بینی تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی کرده است.

شاید پاسخگو نبودن صداوسیما به مجلس نیز یکی از دلایلی باشد که این قانون به درستی اجرا نمی‌شود ولی آزادی خواه معتقد است مجلس می‌تواند در این باره نقشی میانجی گرانه ایفا کند. او می‌گوید: فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هر بار که می‌خواهند از پاسخگویی در خصوص اتفاقات مختلف فرار کنند، موضوع حق پخش را مطرح می‌کنند و گامی عملی برای اجرایی شدن مصوبه مجلس برنداشته‎اند.

با این حال مصوبه مجلس دولت را مکلف به اجرای این بند قانونی کرده است و شاید در نهایت این دولت باشد که در گزارش‌‎های نظارتی مجلس در عدم اجرای قانون متخلف شناخته شود. اما انتظار افکار عمومی در این خصوص اجرای قانون حق پخش تلویزیونی به مانند سایر کشورها است تا این موضوع هم دیگر دست آویزی برای فرار از پاسخگویی نباشد.

منبع: خانه ملت

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها