حمید محمدی که با انیمیشن کوتاه «گذشته» محصول مرکز گسترش، در جشنواره پویانمایی حضور دارد، درباره این فیلم گفت: انیمیشن «گذشته» با تکنیک استاپ موشن تولید شده است و در ژانر نوآر و سورئال و در روایت بین زمان گذشته و حال و فضای ذهنی در رفت و برگشت است.
به گزارش سینماسینما، محمدی با بیان اینکه انیمیشن ایران در سالهای اخیر مخصوصا در بخش انیمیشن کوتاه پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظهای از لحاظ کیفی داشته است گفت: در سالهای اخیر به دلیل اوضاع اقتصادی کشور تعداد فیلمهای تولید شده کاهش یافته است.
او افزود: اگر انیمیشنهای بلند سالهای اخیر را بخواهیم ارزیابی کنیم، باید بگویم از لحاظ کیفی و مخصوصا تکنیکی در این بخش هم پیشرفتهای خوبی داشتیم، ولی سطح این کارها هنوز با انیمیشنهای کوتاه فاصله بسیار دارد که نیاز به حمایتهای خیلی بیشتر است.
محمدی با اشاره به اینکه شاهد شکوفایی استعدادهای جوان در بخش انیمیشن کوتاه هستیم گفت: در بخش انیمیشن کوتاه و همچنین در بخش آثار دانشجویی جوانان نیاز به توجه و حمایت بیشتر هستند تا حداقل بتوانند فیلمهای خود را راحتتر و با دغدغه مالی کمتر تولید کنند ولی این روزها شاهد هستیم بسیاری از دوستان فیلمساز و متخصصین انیمیشن کشور بعد از کسب موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی و کسب تجربه بدلیل کم توجهی و عدم حمایت و با توجه به اوضاع اقتصای کشور و بالا رفتن هزینههای معیشتی با بغضی در گلو و چشمانی اشک آلود و علیرغم میل باطنی مجبور به مهاجرت و ترک وطن میشوند.
محمدی افزود: ساخت انیمیشن مخصوصا انیمیشن بلند محصول پرهزینه و زمانبر است و به دلیل نوپا بودن و در اول مسیر قرار داشتن، نیاز به حمایت همه جانبه ارگانهای دولتی است تا بتواند مسیر خود را پیدا و در مسیر صنعتی شدن و پولساز شدن گام بردارد.
محمدی با بیان اینکه جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از معتبرترین و مهمترین جشنوارههای انیمیشنی کشور است گفت: این جشنواره دوازده دوره بصورت منظم و با مدیریت درست به کار خود ادامه داده است. برگزاری چنین جشنوارهای باعث شور و هیجان، سر زندگی و پویایی است و انگیزه مضاعف به خانواده انیمیشن میدهد و یکی از نقاط قوت جشنواره فضای کاملا انیمیشنی است که باعث میشود هر دو سال یکبار خانواده انیمیشن گرد هم جمع شوند. اگر این امکان وجود داشت که همزمان فیلمها در شهرهای دیگر هم نمایش داده شود اتفاقی بسیار خوب بود.
محمدی با بیان اینکه مرکز گسترش نقشی مهم در ارتقای تولید و کیفیت انیمیشن ایران داشته گفت: با یک نگاه به کارنامه مرکز، انیمیشنهایی که در سالهای اخیر تولید شده، نقش پررنگی که تولیداتش در جشنوارههای داخلی و خارجی داشته، کسب جوایز گوناگون در جشنوارههای معتبر دنیا و… بیانگر مدیریت درست و استفاده درست از افراد متخصص و دلسوز این حوزه است.
او افزود: نمیتوان نقش آقای حمیدیمقدم و آقای دهستانی را در این موفقیتها نادیده گرفت به جرات میتوان گفت بخش بزرگی از موفقیت انیمیشن ایران مدیون این دو بزرگوار و تیم خوبشان است.
محمدی در پایان گفت: امیدوارم با حمایتهای مرکز گسترش از فیلمسازان انیمیشن، فیلمسازانی که با مرکز گسترش قرارداد میبندند حداقل مشکل معیشتی نداشته باشند تا بتوانند فیلمهای خود را در آرامش بیشتر و تمرکز بیشتر که باعث کوتاهتر شدن زمان تولید هم میشود فیلم خود را بسازند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- «پیانو» مسافر ایتالیا شد
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- نمایش «ققنوس» در جشنواره «انیماک»
- ساخت مستند «فرار از قصر» مانند یک سفر طولانی بود
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- معرفی داوران بخشهای مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی «سینماحقیقت»
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- راهیابیِ انیمیشنهای «چرخ خیاطی» و «تولد» به جشنواره فیلم کودک هند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه