تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۴:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 148551

فیلم «درس های فارسی» به دلیل عدم تطابق با قوانین شاخه بهترین فیلم بین المللی از رقابت در جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۱ کنار گذاشته شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، سینمای بلاروس امسال فیلم «درس های فارسی» به کارگردانی «وادیم پرلمان» را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده بود اما این فیلم به دلیل این که اکتریت عوامل دخیل در ساخت آن از کشور بلارووس نبودند، در نهایت واجد شرایط رقابت در این شاخه از جوایز اسکار شناخته نشد.

طبق قوانین آکادمی اسکار مربوط به بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی (بین‌المللی)، چنانچه کشور ارسال ‌کننده اثر به آکادمی، کنترل هنری کافی بر اثر نداشته باشد، فیلم به احتمال فراوان شرایط رقابت و نامزدی در این بخش را از دست خواهد داد. تا کنون چندین فیلم به این دلیل شانس رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلم «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) نماینده سینمایی تایوان در هشتادمین دوره جوایز آکادمی اسکار اشاره کرد که به دلیل تایوانی نبودن عوامل اصلی فیلم و همچنین تعداد کم عوامل تایوانی دخیل در ساخت فیلم از سوی آکادمی اسکار مجوز رقابت در این شاخه را دریافت نکرد.

داستان فیلم درس های فارسی که اولین نمایش جهانی خود را در بخش نمایش های ویژه جشنواره فیلم برلین تجربه کرد در سال ۱۹۴۲ در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد که یک بلژیکی به همراه شماری یهودی توسط نیروهای نازی بازداشت و به یکی از اردوگاه مرگ در آلمان منتقل می‌شود. او با تلاش فراوان می‌تواند نازی‌ها را متقاعد کند که یهودی نیست، بلکه یک ایرانی است. این دورغ اگر چه او را نجات می‌دهد، اما مأموریتی غیرممکن را نیز برای او به همراه دارد و نازی‌ها او را مامور آموزش زبان فارسی به یکی از افسران خود می کنند.

باید منتظر انتشار فهرست رسمی فیلم های واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی (غیرانگلیسی زبان) اسکار ۲۰۲۱ از سوی آکادمی باشیم. سال گذشته، ۹۲ کشور در رقابت شاخه اسکار بین المللی حضور داشتند که در نهایت فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب جایزه شد.

فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها