سینماسینما، امیر اثباتی
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگارِ روزنامهٔ فرهیختگان (که گویا نگرانِ خلع ید حاکمیت در حوزهٔ فرهنگ بود) شایعهٔ انتقال «شورای انتخابِ فیلم برای اسکار» به خانه سینما را تکذیب کرد.
گویا قرار است -پس از سالها و در دورانی تازه که به قول خودِ وزیر، دیگر نمیتواند شبیه سابق باشد- بنیاد فارابی همچنان به نیابت از دولت و حاکمیت، طوری مدیریت کند که فیلمِ منتخبْ برای معرفی به آکادمی اسکار، مغایر با صلاحدیدِ ایشان (دولت و حاکمیت) نباشد و صرفاً در چارچوبِ تنگِ مقرراتِ ناکارآمدِ قبلی انجام بگیرد. در این صورت چه لزومی دارد خانه سینما رسماً در این فرایند مشارکت کند؟ آقایان خودشان با سینماگرانِ مورد نظر و مطلوبشان تماس بگیرند و برای همکاری دعوتشان کنند. مسئولیتِ انتخابِ فیلمی هم که معرفی میشود با خودشان است و به حساب خانه سینما گذاشته نمیشود (جلوگیری از حکایتِ آشِ نخورده و دهنِ سوخته!).
البته از خانه سینما انتظار میرود متوجه جایگاه خودش به عنوان نمایندهٔ رسمیِ اصناف سینمایی باشد و مسئولیتِ نقشی را که میتواند و باید در روندِ انتخاب فیلم برای اسکار بازی کند بپذیرد و برای انجام این وظیفه، شرایط و ارتباطاتِ لازم را در سازمانِ خودش فراهم کند؛ (تلاش برای اصلاحِ قوانین و مقرراتِ نادرست هم بهجای خود).
میتوان فرض کرد که در آن صورت، با رویکردی کارشناسانه، غیر سیاسی و مبتنی بر حق آزادیِ بیان و نفیِ انواعِ محدویتهای ناموجه و سانسور، منافع سینمای ایران و کشور را بهتر از کارگزارانِ دولتی و حکومتی -که مدام با تغییر دولتها و شرایط تغییر میکنند و گرفتار نوسانهای کارکردی هستند- در نظر خواهد گرفت و امکان و فرصتِ بهرهمندیِ اعتباری/اقتصادی بیشتری را برای سینمای ایران در سطح جهانی فراهم میکنند.
امسال که گذشت، اما از همین امروز باید برای سال آینده اقدام کرد. البته این حرکت طبعاً به مذاق فرهیختگانی! که همواره نگران حقِ اِعمالِ نظارتِ حاکمیتی در حوزهٔ فرهنگ و هنر هستند، خوش نخواهد آمد، اما بهتر است ایشان و همنظرانشان بیشتر به بررسیِ نتایجِ وخیمِ عمیق و مصیبتبارِ گستردهٔ کارنامهٔ نظارتها و دخالتهای بیپایانشان در همهٔ عرصههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… بپردازند.
پ.ن: نگارنده سالهاست که داوری در امور هنری -از جمله سینما- را در جشنوارهها و نظر سنجیهای گوناگون، اساساً و لزوماً ناظر بر درستیِ تشخیصِ ارزشهای ماندگارِ هیچ اثری نمیداند. اما موافق است که این رویدادها و مراسم و… به گرمیِ بازارِ صنعتِ سینما و توجه علاقمندان به بعضی آثارِ خاص و… کمک میکند و برگزاریشان ضروری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





