تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۲۱:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192457

جلسه مدیرعامل و اعضای هیات رئیسه خانه سینما با روسای صنوف با محوریت مسائلی چون بیمه، مالیات، بودجه، مدیریت خانه سینما و… برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، جلسه ماهانه مدیرعامل و هیات رئیسه خانه سینما با روسای صنوف خانه طبق روال هر ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور حداکثری اعضا برگزار شد، محمدمهدی عسگرپور رییس هیات رئیسه خانه سینما گفت: در این روزها ما ۲ همکار گران‌قدر و ارزشمند سینما یعنی خانم‌ها بیتا فرهی و پروانه معصومی را از دست داده‌ایم. این اتفاق تلخ را تسلیت می‌گویم و برای آنها غفران الهی آرزومندم.

وی افزود: از جلسه قبل تا امروز اتفاقاتی رخ داد که قرار شد شرح آن را در این جلسه بگوییم و درباره برخی مسایل پیش روی اصناف و خانه سینما گفتگو کنیم؛ مهمترین اتفاق از جلسه پیش تا حالا تغییر مدیرعامل خانه بود‌. هشت ماه پیش خانم برومند لطف کردند و مدیریت این نهاد را پذیرفتند اما ما در دوره بسیار سختی قرار داشتیم؛ دوره‌ای که اگر به شکل همزمان چند مدیرعامل کار می‌کردند و بر امور مسلط بودند باز هم مشکلاتی پیش می‌آمد. ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم؛ بخشی از آن به مسائل قضایی برمی‌گشت و البته هنوز ادامه‌دار است، ضمن اینکه موضوعات دیگر هم وجود داشت که هر کدام از آنها وقت زیادی را می‌گرفت از طرف دیگر برقراری توازن بین خانه و ارشاد و هر نهاد دیگری جزو مشکلات ماست.

رئیس هیات رئیسه خانه سینما با بیان اینکه سینما نیاز به تنوع ژانر دارد، عنوان کرد: یکی از پیچیدگی‌هایی که با آن روبرو هستیم به تولید و اکران در سینما برمی‌گردد. هرچند دوستان در ارشاد معتقدند که سینما را احیا کرده‌اند ولی ما معتقدیم شرایط سینما به گونه‌ای شده که انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم که متاسفانه لطمات این موضوع در برخی حوزه‌‌ها به همکاران ما می‌خورد. جدای از بحث معیشت، این پدیده باعث می‌شود افراد نتوانند فیلمی را که می‌خواهند بسازند و ساخت یک نوع خاص از فیلم هم با روحیات و شخصیت همه سازگار نیست.

عسگرپور درباره اهمیت پیگیری موضوعات معیشتی در حالی که بخش زیادی از آن برعهده خانه سینما نیست، توضیح داد: وقتی وارد گفتگو با نهادها می‌شویم پذیرش برخی از درخواست‌های آنها شدنی نیست. تصمیم‌گیری برای این موضوعات برای هر مدیر و هیات مدیره‌ای سخت است یعنی هم باید در نظر داشته باشیم که برخی از همکاران به دلیل موقعیت شغلی و تفکرات خود دچار مسائلی هستند و باید به مشکلات آنها توجه کنیم و هم مشکلات معیشتی بقیه همکاران را درنظر بگیریم. خانم برومند در چنین موقعیتی مدیر شد و ما متوجه این پیچیدگی‌ها هستیم اما توضیح دادنش سخت است.

رییس هیات رئیسه خانه سینما در پایان این بخش از صحبت‌هایش درباره انتخاب مدیرعامل جدید مطرح کرد: پس از استعفای خانم برومند یک بحث این بود که هیات رئیسه خودش کار را ادامه دهد که به دلیل شرایط اساسنامه امکانش وجود نداشت و باید مدیرعامل تعیین می‌شد. همچنین ما باید از کسی استفاده می‌کردیم که به مسائل اشراف داشته باشد. درباره جناب دهکردی اتفاق نظر وجود داشت اما خودش ابتدا این سمت را نمی‌پذیرفت ولی در نهایت صحبت کردیم و متوجه شد باید در این مقطع حساس و باتوجه به اشراف ایشان به امور صنفی در کنار ما باشد.

در بخش دیگر از این جلسه علی دهکردی ضمن تشکر از حسن اعتماد هیات رئیسه خانه سینما و همکارانش گفت: واقعیت این است که روی شرایط موجود اشراف داشتیم؛ همان شرایطی که شما هم نسبت به آن آگاه هستید. در تربیت صنفی، معلم اخلاقی من افرادی مثل داوود رشیدی بودند؛ افرادی که در هر صنفی که باشند شبانه‌روز وقت خود را برای صنف می‌گذارند و نسبت به کلمه به کلمه اساسنامه و تک‌تک اعضا احساس مسئولیت دارند.

مدیرعامل جدید خانه سینما عنوان کرد: ما بر این باوریم که خانه سینما به شکل انفرادی قابل مدیریت نیست و به یک مدیریت جامع نیاز دارد. باید بگویم ما همه مدیرعامل هستیم چون شما جریان واقعی را لمس می‌کنید. مشکلات موجود به وسیله یک نفر به عنوان مدیرعامل یا اعضای هیات رییسه و بدون قدرت صنوف مرتفع نمی‌شود باید بگویم مدیران صنوف، مشاوران عالی خانه سینما هستند.

دهکردی با تاکید بر اینکه امور خانه سینما مبتنی بر شفافیت است، مطرح کرد: هیچ چیز پنهانی نه در اعداد و ارقام خانه سینما و نه در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد و تنها موضوع محرمانه، شورای صیانت است چون پای حریم افراد در میان است.

او با بیان اینکه شروع فعالیتش همراه با بی‌پولی کامل بوده است، توضیح داد: خودم را نماینده شما در امور جاری می‌بینم، ما هیچ مشاوری از جای دیگری نمی‌گیریم و شما بهترین مشاوران ما هستید.

در بخش دیگر از این مراسم عسگرپور درباره ثبت صنوف در وزارت ارشاد و چالش‌هایی که بار دیگر برای خانه پیش آمده است، بیان کرد: از چند وقت پیش دوباره برخی اصرارها مبنی بر ثبت صنوف در ارشاد رخ داده است. یکی از سرفصل‌های جدید این بود که خانه سینما باید وارد سامانه‌‌ای شود و ماجرای ثبت در قالب موسسات فرهنگی را پیگیری کند. به نظر آنها این یک کار ساده است، درحالی که دوستان ما کار ثبت را شروع کردند اما با مسائل حقوقی مواجه شدند که بسیار خاص بود از این رو شروع به نامه‌نگاری کردیم و به استناد قانون گفتیم ارشاد موظف است سامانه خود را منعطف کند چون بر اساس قواعد این سامانه ما باید خانه سینما را در قامت شرکت ثبت می‌کردیم در حالی که خانه سینما یک تشکل صنفی است پس باید این مسیر تغییر کند تا بتوانیم خودمان را به عنوان یک نهاد صنفی ثبت کنیم و این مسیر درحال پیگیری است.

وی همچنین با اشاره به موضوع مالیات اظهار کرد: لایحه بودجه‌ای که قبلااز سوی دولت اعلام شده این معنا را داشت که اگر کسی در سینما مشغول باشد ولو اینکه ماهیانه چهار میلیون درآمد داشته باشد باید مالیات بدهد. عزم دولت برای اخذ چند برابر مالیات جدی است و مجلس فعلی هم راستا با دولت عمل می‌کند اما ما به دقت موضوع را پیگیری می‌کنیم.‌

در پایان علی لقمانی عضو و نایب رییس هیات مدیره خانه سینما که به طور تخصصی کارهای بیمه و شغلی خانه سینما را پیگیری می کند به طرح مسائل و مشکلات بیمه بازنشستگی هنرمندان و…‌‌ پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها