تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۱۳:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 162803

مراسم افتتاحیه دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» شب گذشته ۲۴ مهر برگزار شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موسسه «هنروتجربه»، مراسم افتتاحیه دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» شب گذشته ۲۴ مهرماه با حضور مسئولان فرهنگی ایرانی و خارجی در خانه هنرمندان برگزار شد.

لی فو هوآ سرپرست و معاون سفارت چین، جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه هنروتجربه، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده، جو زی هائو رایزن فرهنگی سفارت چین، علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، صادقی نماینده انجمن دوستی ایران و چین، ویشوانات آپونسو سفیر سریلانکا، باربارا گروسه سرپرست اوینیک و رایزن فرهنگی اتریش، منفرد از اداره کل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، ادیبی معاون سفیر سفارت ایران در چین، سامی رانتاماکی دبیر سفارت فنلاند، فائزه عزیزخانی کارگردان و… از جمله مهمانان این مراسم بودند.

سپهر سلیمان مجری این افتتاحیه ضمن خوشامدگویی به مهمانان در ابتدا از لی فو هوآ سرپرست و معاون سفارت چین دعوت کرد تا برای ایراد سخنرانی روی صحنه حاضر شود.

انتقال تجربیات هنری و نگاه‌های سینمایی‌ در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»

لی فو هوآ در بخشی از سخنان خود گفت: امسال پنجاهمین سالگرد برقراری مناسبات چین و ایران است. هر دو کشور چین و ایران از تمدن‌های کهن و دارای فرهنگ و تاریخ درخشان بوده‌اند و تعاملات فرهنگی این دو تمدن بزرگ، موجبات پیشبرد توسعه و شکوفایی تمدن بشری را فراهم آورده است. از زمان برقراری مناسبات تا به امروز، همکاری های دو کشور در تمامی عرصه‌ها به گونه‌ای بی‌وقفه ادامه داشته و به دستاوردهای بسیاری نیز منجر شده است. ما مایلیم با بهره‌گیری از فرصت پنجاهمین سالگرد مناسبات دو کشور، ضمن ارتقای درک متقابل ملت‌های دو کشور، با ترغیب این روابط در فضای «شتاب دهی دو طرفه از جانب دو تمدن باستانی»، در راستای ارتقای مشترک ارزش‌های تمام بشریت از جمله صلح، توسعه، عدالت، انصاف، مردم‌سالاری و آزادی گام برداشته و به ساخت جهانی زیباتر بپردازند.

سرپرست و معاون سفارت چین تصریح کرد: سفارت چین در ایران به همراه موسسه سینمایی هنروتجربه ایران با هدف تقویت بیش از پیش همکاری و تعاملات سینمایی چین و ایران، تحقق نتایج تبادل نظرات سابق و بهره‌مندی عموم، در ایام پنجاهمین سالگرد مناسبات دو کشور برگزاری مشترک دومین «دوره نگاهی بر سینمای چین» را در دستور کار خویش قرار داده و با گلچین هفت فیلم از فیلم‌های چینی تاثیرگذار و هنری اکران شده در سال‌های اخیر نسبت به نمایش آن‌ها اقدام کرده‌اند. در این دوره از برنامه، در مقایسه با دوره اول، در زمینه تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده، مدت زمان برنامه، گستره انتشار شاهد افزایش ملموس آمار خواهیم بود. علاوه بر این برگزاری برنامه «کارگاه فیلمسازی چینی و ایرانی» به مجموعه امسال افزوده شده و طبعا این امر به ایجاد فرصت‌های بیشتر برای همکاری‌های آینده منجر خواهد شد.

ابعاد تعامل فرهنگی بین سینماگران ایران و چین در سال‌های اخیر گسترش یافته است

همچنین جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه «هنروتجربه» دیگر سخنران این مراسم بود که به دعوت مجری روی سن آمد و در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: با افتخار دوازدهمین هفته فیلم خارجی را با دومین دوره نگاهی به سینمای چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط همکاری کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین آغاز می‌کنیم. امیدوارم برگزاری این هفته، تداوم تعاملات فرهنگی و سینمایی میان این دو تمدن کهن در راستای توسعه صنعت سینما، هم‌افزایی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و اکران فیلم و در نهایت شناساندن فرهنگ و دستاوردهای آن بین هر دو کشور بزرگ و استراتژیک آسیایی با تکیه بر ظرفیت‌ها و اشتراکات فرهنگ و هنر قاره کهن باشد.

وی ادامه داد: گرچه دامنه و ابعاد تعامل فرهنگی بین سینماگران دو کشور در سال‌های اخیر گسترش یافته است و با حضور فیلمسازان ما در جشنواره‌های گوناگون سینمایی چین (از پکن، شانگهای تا راه ابریشم) مورد توجه قرار دارند و جوایز زیادی گرفته‌اند. آقای مجید مجیدی و آقای اصغر فرهادی جزو هیأت داوران و کمیته‌های جشنواره‌های سینمایی مانند جشنواره فیلم پکن بودند. فیلم‌ «قصر شیرین» آقای رضا میرکریمی هم در جشنواره «شانگهای» مورد تقدیر واقع شده است. به تازگی نیز دو کارگردان صاحب نام ایرانی؛ مجید مجیدی و نرگس آبیار جهت ساخت فیلمی مشترک با چین به این کشور دعوت و مذاکراتی داشته اند.

مدیرعامل «هنروتجربه» تاکید کرد: امیدوارم برگزاری دومین دوره از هفته فیلم چین در ایران، زمینه و بستر مبادلات و همکارهای اثربخش در بخش های دیگر آفرینش و پژوهش های سینمایی را فراهم کرده و به تقویت پیوندهای فرهنگی و شناخت متقابل مردم دو کشور از هم منجر شود.

سینمای چین مانند سینمای ایران با رویدادهای سیاسی مهمی همراه بوده است

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان سخنران پایانی این مراسم بود که در بخشی از مطالب خود اظهار کرد: سینمای چین مانند سینمای ایران با رویدادهای سیاسی مهمی همراه بوده است که این رویدادها بر روی سینما تاثیر گذاشته‌اند. نسل چهارم فیلمسازان چین کارشان را بعد از انقلاب ۱۹۴۹ شروع کردند. بعد از آن انقلاب فرهنگی رخ داد و دهه‌های بعد نسل‌های بعد و دانشجویانی که این سینما را به سمت پویایی پیش بردند. ما در این برنامه مروری می‌کنیم بر فیلم‌های فیلمسازان نسل پنجم سینمای چین که توانستند تحولی در سینمای چین ایجاد کنند؛ نسلی که سینمای چین را به جشنواره‌های بین‌المللی معرفی می‌کنند و از سینمای عامه پسند گریزان‌اند.

دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش ۷ اثر از سینمای چین از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار ‌شود.

در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» خانه هنرمندان هر روز در یک سانس میزبان علاقه‌مندان خواهد بود همچنین اکران آنلاین فیلم‌ها در این رویداد برعهده پلتفرم هاشور است که در ایام برگزاری هر شب ۲ نمایش خواهد داشت.

اولین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در سه روز از ۲۴ تا ۲۶ مرداد ۹۷ به صورت همزمان در چند شهر ایران برگزار شد و این دومین بار است که موسسه هنروتجربه این پروژه مشترک را با سفارت چین اجرا می کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها