تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۱۴:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 151699

رضا بابک با تاکید بر اینکه محوطه تئاتر شهر باید سرو سامانی پیدا کند، می گوید: از هیچ کمک و حمایتی برای بسامان شدن وضعیت پیرامون این بنای فرهنگی هنری دریغ نخواهد کرد.

به گزارش سینماسینما، این هنرمند با سابقه تئاتر که از دیرباز در مجموعه تئاتر شهر فعالیت کرده است، از ضرورت سر و سامان دادن به فضای بیرونی تئاتر شهر می‌گوید و از تعطیلی سینما تخت جمشید (عصر جدید) به عنوان مکانی خاطره‌ساز ابراز تاسف می‌کند.

او در آغاز یادآوری می‌کند: زمانی قرار بود حد فاصل بین تالار رودکی (وحدت) تا تئاتر شهر گذر فرهنگ باشد، قرار بود خانه‌های قدیمی را بخرند و به نمایشگاه و کارگاه‌های هنری و کافه تبدیل کنند. ظاهرا در حال حاضر اقداماتی هم صورت گرفته است. اگر این اتفاق به همان شکلی که قبلا صحبتش شده بود، رخ بدهد، علاوه بر اینکه چهره‌ای فرهنگی به این محدوده می‌دهد، در ایجاد اشتغال برای هنرمندان گوناگون بسیار موثر خواهد بود چراکه زمینه مناسبی برای فعالیت آنان ایجاد می‌کند. هنرمندان شاخه‌های گوناگون هم می‌توانند آثار خود را عرضه کنند و هم فضایی برای آموزش هنرجوان خواهند داشت.

این هنرمند که جزو اولین اعضای گروه تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است، یادآوری می‌کند: پیش از انقلاب، ما یعنی اولین گروه تئاتر کانون متشکل از مرضیه برومند، بهرام شاه محمدلو، اردوان مفید، سوسن فرخ‌نیا و علیرضا هدایی و من که به سرپرستی دان لافون در کانون فعالیت می‌کردیم، چنین ایده‌ای برای پارک لاله داشتیم و در آن دوره هم قرار بود زمین کنار پارک که تا خیابان دکتر فاطمی فعلی ادامه داشت، به یک مجموعه فرهنگی هنری ویژه کودکان و نوجوان اختصاص پیدا کند که فروشگاه‌هایش ویترین داشته باشند و از بیرون دیده شوند. البته بعدها داخل کانون فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شد.

بابک با ابراز تاسف از وضعیت پارک دانشجو در چند سال اخیر ادامه می‌دهد: اسم پارک مجاور تئاتر شهر، پارک دانشجوست ولی عملا به پارک معتادان و دیگر اقشار مساله‌دار تبدیل شده است و این هیچ برازنده تئاتر شهر نیست که اطرافش چنین وضعیتی داشته باشد.

این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر معتقد است باید با ایجاد حریمی متناسب با سازه تئاتر شهر، به این بنا امنیت بخشید ضمن اینکه این حریم نباید زیبایی و اصالت این مجموعه را خدشه‌دار کند.

بابک با ابراز تاسف از تنگناهای اقتصادی که مردم را تحت فشار قرار داده، می‌گوید: کسانی که دور و بر تئاتر شهر بساط می‌چینند، عموما افرادی آبرودار هستند که از روی ناچاری چنین می‌کنند و می‌خواهند لقمه نانی به سفره خود ببرند. زمانی شهرداری بساط این گونه افراد را جمع می‌کرد ولی امروز به دلیل شرایط سخت اقتصادی نمی‌تواند مانع‌شان شود. اینها قاچاقچی یا خلافکار نیستند بلکه افرادی زحمت‌کش هستند که از این راه گذران زندگی می‌کنند.

او می‌افزاید: بنابراین با در نظر گرفتن همه این نکات، حل ریشه‌ای مشکلات تئاتر شهر نیاز به بهبود وضعیت اقتصادی دارد و برقراری عدالت اجتماعی دارد ولی تا زمانی که نمی‌توانیم مسایل را به شکل بنیادین حل کنیم، لازم است با ایجاد حریمی متناسب با هویت تئاتر شهر از این مجموعه مراقبت و محافظت کنیم.

بابک که سال‌ها قبل نمایش‌هایی مانند «کدو قلقلی» و «الدوز و کلاغ ها» را در تئاتر شهر روی صحنه برده است،  با تاکید بر حمایت خود از سر و سامان دادن به فضای بیرونی این مجموعه ادامه می‌دهد: ظاهرا اقداماتی برای ساخت گذر رودکی اغاز شده است. خوب است که این ماجرا از تئاتر شهر آغاز شود و من شخصا به عنوان کسی که سال‌ها در این مجموعه فعالیت کرده‌ام، هر کمکی لازم باشد، دریغ نخواهم کرد تا این بنای فرهنگی سر و سامانی پیدا کند و وضعیتی در شان خود به دست آورد.

او خاطرنشان می کند: از شهرداری، شورای شهر یا هر نهاد دیگری که متولی است،می‌خواهیم هر چه زودتر فکری برای بسامان کردن پیرامون تئاتر شهر کنند و این مجموعه فرهنگی را از این وضعیت نامناسب که در اطرافش وجود دارد، نجات دهند.

رضا بابک با ابراز تاسف از بی‌توجهی به مکان‌های فرهنگی و هنری و تعطیلی پیاپی سالن‌های سینما می‌گوید: هر روز خبری درباره تعطیلی یا وضعیت نامناسب یکی از مکان‌های هنری می‌خوانیم. همین چند روز پیش خواندم که سینما تخت جمشید (عصر جدید) تعطیل شده است. خبر بسیار تلخی بود. بهترین خاطراه‌های من در این سینما رقم خورده. بهترین فیلم‌ها را آنجا دیدم. آن چنانکه وقتی در انجمن بازیگران خانه سینما فعالیت داشتم، از مدیر این سینما آقای کاوه به دلیل خدماتش به فرهنگ و سینما تقدیر کردیم چون بهترین فیلم‌ها را برای نسل جوان و فرهیخته آن زمان اکران می‌کرد.

او در پایان می‌گوید: هر روز خبری ناگوار به ما می‌رسد. امیدوارم این خبرهای تلخ تمام شود و بیشتر خبرهای خوب بخوانیم و بشنویم و فرهنگ و هنر و اقتصاد سر و سامانی پیدا کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها