تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۱۰:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 88909

سینمای ایران در فصل بهار با اکران ۱۵ فیلم سینمایی حدودا ۶۶ میلیارد تومان برای گیشه سینمای کشور عایدی به همراه داشته است.

به گزارش سینماسینما، معمولا اولین فصل سال جزو فصول پُرطرف دار سینما است، چه از طرف مخاطبان چه از جانب سینماگران و صاحبان فیلم؛بنابراین معمولا دست‌اندرکاران حوزه سینما سعی می‌کنند که از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند. امسال سینمای ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ ـ که البته دو هفته‌ی دیگر تا پایان فصل بهار باقی است ـ با اکران ۱۵ فیلم سینمایی توانست به رقم  ۶۵ میلیارد و ۷۱۹ میلیون تومان دست پیدا کند.

بهار، فصل پرطرفدار سینماها

سه ماهه ابتدای هر سال به خاطر وجود تعطیلات نوروز در فروردین‌ماه از پرمخاطب‌ترین فصل‌های اکران یک سال سینمایی کشور است. در جدول اکران نوروزی سینمای امسال ۷ فیلم سینمایی به نمایش گذاشته شدند. این در حالی است که در سال‌های گذشته ۵ یا ۶ فیلم اکران می‌شدند. این اتفاق که با تصمیم شورای صنفی نمایش صورت گرفت باعث به وجود آمدن برخی نارضایتی ها و انتقادات از طرف صاحبان فیلم شد.

آنها معتقد بودند که کمبود سالن‌های نمایش فیلم، نبود روال مشخص در پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی، حمایت بیشتر از برخی فیلم‌ها، تاثیر فضای مجازی بر دیده شدن یک فیلم از جمله مشکلاتی است که گریبان‌گیر سینمای کشور است و با افزایش تعداد فیلم‌ها شاید امکان دیده شدن عادلانه فیلم‌ها سخت‌تر شود.

با این حال وجود تنوع و تعدد فیلم‌های روی پرده سینماها در صورتی که زیرساخت‌های مناسب آن وجود داشته باشد، این امکان را به مخاطب می‌دهد که بتواند فیلمی مطابق با سلیقه خود را در سینما انتخاب کند.

از سوی دیگر در بهار امسال با افزایش قیمت بلیت‌های سینماها نیز مواجه شدیم که البته به گفته مسئولین فقط قیمت بلیت‌های پردیس‌های سینمایی افزایش داشتند و از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کردند با این حال شاید همین بالا رفتن قیمت هر چند وقت یکبار بلیت‌های سینماها عاملی است بر بالا رفتن و رشد مجموع فروش گیشه سینماها.

کم‌فروش‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های فصل بهار

فیلم «مصادره» اولین ساخته بلند سینمایی مهران احمدی که تهیه‌کنندگی آن را محمدحسین قاسمی بر عهده دارد، توانست با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی این فصل باشد و در صدر جدول گیشه بهار قرار بگیرد.

بعد از آن فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با فروشی بیش از ۱۴ میلیارد تومان و فیلم سینمایی  «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بیش از ۱۳ میلیارد تومان در رتبه دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سه ماهه ابتدای سال قرار گرفتند.

در این میان سه فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» مجید مجیدی، «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی و «ناخواسته» برزو نیک نژاد جزو کم‌فروش‌های این فصل بودند و تاکنون هر کدام کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشتند. البته هنوز فرصت اکران این فیلم‌ها در سینما به پایان نرسیده است و در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.

پرکارترین‌ها

برزو نیک نژاد با کارگردانی دو فیلم سینمایی «لونه زنبور» و «ناخواسته» تنها کارگردانی است که در فصل بهار دو فیلم را روی پرده سینماها داشت. نیک‌نژاد در این دو فیلم به بیان مسائل جامعه پرداخته‌ است اما در دو ژانر گوناگون.

محسن کیایی و بابک حمیدیان هرکدام با حضور در سه فیلم سینمایی از پرکارترین بازیگران این فصل بودند. هادی حجازی فر، الناز حبیبی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، همایون ارشادی، جواد عزتی و مینا ساداتی نیز در این فصل هرکدام در بیش از یک فیلم سینمایی بازی کردند و روی پرده نقره‌ای دیده شدند.

ژانر فیلم‌های بهاری

از بین این ۱۵ فیلم سینمایی که در جدول اکران‌های سه ماهه ابتدای سال ۹۷ قرار گرفتند، ۵ فیلم سینمایی با درون‌مایه‌ای کمدی، ۸ فیلم با تم اجتماعی، یک انیمیشن سینمایی و یک فیلم کمدی اجتماعی روی پرده رفتند.

یکی دیگر از فیلمهای این فصل، فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» آخرین ساخته مجید مجیدی است. این اثر در هند فیلم برداری شده است و نمایش این فیلم در سینماها ابتدا به همراه با زیر نویس بوده و از ابتدای ماه رمضان همراه با دوبله فارسی در سینماها به نمایش درآمد.

با نگاهی به ژانر فیلم‌های سینمایی که در این فصل به نمایش درآمد می‌توان نتیجه گرفت که تا حدودی امکان تحقق ایجاد تنوع در اکران فیلم‌هایی با سبکهای متفاوت در سینمایمان به وجود آمده است اما با این وجود هنوز نمی‌توان گفت که به طور کامل به این مهم دست یافته‌ایم و حتی شاید بتوان بیان کرد که اکنون با اکران متعدد فیلم‌هایی ذر ژانر اجتماعی و مسائل فرهنگی و اجتماعی در سینمایمان مواجه شده‌ایم.

آثار به نمایش درآمده در فجر روی پرده سینماها

نیمی از فیلم‌هایی که در این سه ماهه روی پرده رفته‌اند آثاری‌اند که برای نخستین بار در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «فیلشاه»، «چهارراه استانبول»، «خجالت نکش»، «جشن دلتنگی» از جمله فیلمهایی هستند که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شدند.

فیلم سینمایی «فراری»  نیز که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد بعد از یک سال وقفه در جدول اکران نوروزی ۹۷ قرار گرفت. این اثر در جشنواره دو سال گذشته موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران،‌ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را به دست آورد.

همچنین فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان نیز بعد از پنج سال از حضورش در جشنواره فجر بالاخره در این فصل به نمایش درآمد و توانست بیش از دو و نیم میلیارد تومان فروش داشته باشد و همچنان اکرانش ادامه دارد.

فیلم‌هایی با محدودیت سنی

در این فصل فیلم‌هایی هم وجود داشتند که برایشان محدودیت سنی در نظر گرفته شده بود که از جمله آنها می‌توان به فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا و «خوک» مانی حقیقی اشاره کرد. به همین دلیل اعلام شد که در همه تبلیغات بصری شامل پوستر، بیلبورد و سردر سینماها این نکته درج شود که این فیلم محدودیت سنی دارد و در غیر این‌صورت به پخش‌کننده فیلم تذکر جدی داده خواهد شد.

وجود محدودیت سنی برای فیلم‌ها می‌تواند تاثیرات اجتماعی و تربیتی خوبی در جامعه ایجاد کند و همچنین این آگاهی را به خانواده ها بدهد که آیا فیلمی که برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کرده اند برای تمام اعضای خانوادشان مناسب است یا باید به فیلم دیگری فکر کنند 

مقایسه‌ای با سال گذشته به روایت آمار رسمی

سازمان امور سینمایی،سمعی و بصری؛ براساس آمار موسسه سینماشهر و بنابر فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور اعلام کرده است که سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال ۱۳۹۷ مجموعا یک میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۸۳ نفر مخاطب را جذب کرده است که با این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ با رقم یک میلیون ۶۲۸ هزار و ۷۶۳ نفر رشدی معادل ۱۸.۸ درصد را شاهد بوده است. همچنین سینماهای حوزه هنری که بخش زیادی از سالنهای سینمایی کشور را در اختیار دارد طبق اعلام رسمی خودشان در نوروز امسال ۳۳ درصد افزایش مخاطب و ۴۰ درصد رشد فروش داشتند.

در ادامه این گزارش با ارائه جدولی نگاهی خواهیم داشت به نام فیلم‌ها، کارگردانان و تاریخ شروع اکران هر یک فیلمها که در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۷ به نمایش درآمدند و همچنین میزان فروش هر یک از ابتدای شروع نمایششان در مجموع سینماهای تهران و شهرستان.

اعداد و عناوین مندرج در این جدول مربوط به اکران فیلم‌ها در کل کشور است و با استناد به آمار فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور و سینماتیکت گردآوری و تنظیم شده است و ایسنا مقایسه‌ی آمار گیشه‌ی بهار امسال با سال گذشته را به گزارش‌های رسمی و اظهارنظر سینماگران در گزارش‌های بعدی موکول می‌کند.

مقدار فروشتاریخ اکرانکارگرداننام فیلمشماره
۱۵,۴۶۸,۶۱۳,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶مهران احمدیمصادره۱
۱۴,۵۷۵,۳۵۰,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶محمد حسین مهدویانلاتاری۲
۱۳,۰۰۷,۸۰۴,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶ابراهیم حاتمی کیابه وقت شام۳
۸,۹۶۱,۹۷۵,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶برزو نیک نژادلونه زنبور۴
۸,۸۵۹,۱۲۵,۰۰۰۲۹ فروردین ۹۷مسعود اطیابیتگزاس۵
۷,۳۷۹,۵۱۲,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶هادی محمدیانفیلشاه۶
۲,۵۵۸,۹۵۲,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷رضا درمیشیانعصبانی نیستم!۷
۲,۱۵۶,۵۰۱,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷مصطفی کیاییچهار راه استانبول۸
۲,۱۸۳,۵۳۱,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷رضا مقصودیخجالت نکش۹
۲,۰۰۸,۶۳۹,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶مانی باغبانیخرگیوش۱۰
۹۰۰,۱۲۲,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷مانی حقیقیخوک۱۱
۵۲۶,۷۲۶,۰۰۰۲۳ اسفند ۹۶علیرضا داودنژادفراری۱۲
۱۶۷,۵۰۵,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷مجید مجیدیآن سوی ابرها۱۳
۱۵۷,۳۰۵,۰۰۰۱۲ اردیبهشت ۹۷پوریا آذربایجانیجشن دلتنگی۱۴
۳۷,۰۱۸,۰۰۰۲ خرداد ۹۷برزو نیک نژادناخواسته۱۵
۶۵,۷۱۹,۲۷۸,۰۰۰جمع کل

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها