داستان فیلم کوتاه “شَل” درباره یک پدر و پسر است که بین آنها خلأ عاطفی ایجاد شده است.
به گزارش سینماسینما، سجاد شاه حاتمی کارگردان جوانی است که تاکنون سه فیلم کوتاه ساخته است و قصد دارد بهزودی چهارمین کار خود را با عنوان “سار” کلید بزند.
او درباره ایده شکلگیری فیلم کوتاه “شَل” بیان کرد: “شَل” درباره یک پدر و پسر است که بین آنها خلأ عاطفی ایجاد شده و همین خلأ باعث رخ دادن اتقافاتی میشود. ایده فیلم زمانی شکل گرفت که من درباره برخی از بیماریها و روند بیماری و تمارض در آن دیده و شنیده بودم، بخصوص درباره بیماری ام اس که محتوای فیلم نیز بر همین اساس است. در حین تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم برخی از بیماران مبتلابه اماس که بیماریشان تشدید نشده است خود را بهشدت بیمار نشان میدهند و برخی که بیماریشان از شدت بیشتری برخوردار است، به دلیل اینکه نمیخواهند این موضوع را بپذیرند خود را سرحال نشان میدهند که در هر دو حالت مشکلات جبرانناپذیری را به همراه دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که موضوع جدیدی بود و کسی روی آن کارنکرده بود، تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم. فیلم اهداف گسترده بسیاری دارد که خلأ عاطفی یکی از آنهاست. همواره تلاش میکنم در آثارم صرفاً به یک مسئله نپردازم و چند مسئله را مطرح کنم که فیلم داستان جهانشمولتری داشته باشد.
شاهحاتمی در پاسخ به این سؤال که تعدد پیرنگها موجب سردرگمی مخاطب در فیلم کوتاه میشود، گفت: درست است اما من یک مطلب هدفدارم که رابطه پدر و پسر است و درنهایت نتیجه نیز دارد و باقی مسائل در حاشیه هستند و خیلی مخاطب را سردرگم نمیکنند. فیلم کوتاه به دلیل اینکه مخاطب خاص دارد خیلی در معرض دید عموم قرار نمیگیرد، هرچند که بهتازگی تلاشهایی در گروه هنر و تجربه انجامشده است، اما همچنان مخاطب چندانی ندارد و بیشتر مخاطب خاص آن را میبیند.
این کارگردان در ادامه درباره چرایی انتخاب “شَل”، بهعنوان فیلم اشاره کرد و افزود: “شَل” به معنای کسی است که توان تکان دادن دستوپایش را ندارد، اما برای ما در این فیلم کسی است که به لحاظ ذهنی شل شده است و قدرت ندارد.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا گفتههایش از سوی نهاد خاصی درباره بیماری اماس تائید شده است، اظهار کرد: بله تأییدیه انجمن اماس را دریافت کردیم. افرادی که مبتلا به اماس هستند یک روز حالشان خوب است و روز دیگر ممکن است حالشان خوب نباشد و بیماری از شدت بیشتری برخوردار باشد، اما این حال ثابت نیست و متغیر است. برخی از بیماران هستند که از این مسئله سوءاستفاده میکنند. زمانی که در انجمن اماس این موضوع را مطرح کردیم بسیار این مشکل مواجه بودند.
شاه حاتمی در خاتمه درباره اولین حضور داخلی و بینالمللی فیلم عنوان کرد: تیام یابنده فیلمساز باسابقه سینمای کوتاه، پخش بینالمللی این اثر را بر عهده دارد و احتمالاً اولین حضور داخلی ما جشنواره تصویر سال خواهد بود.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: بعضی وقتا نقشهایی رو بازی میکنیم که بعداً مجبور میشیم زندگیشون کنیم…
عوامل فیلم به شرح زیر است: بـازیـگـران: حسین مرادنژاد، سیاوش بختیاری، پوریا مرادنژاد، دستیار کارگردان و برنامهریز: هادی انوشا، منشی صحنه: هلاله منوچهری، فیلمبردار: سید امیر پیشوایی، تدوین و صداگذاری: سامان قیطولی، صدابردار: محمد حمیدزاده، چهرهپرداز: سهیل مشایخی، طراح صحنه و لباس: سوزان عظیمی، آهنگساز: آراد عسگری، مدیر تولید: محمدمهدی نظام اسلامی، عکاس: عرفان نصیری، طراح گرافیک: محمد علیـزاده، اصلاح رنگ دیجیتال: هـوتـن حـقشـنـاس، مانا محمد طاهر، ترجمه و زیرنویس: اوستا محمودوند، مشاور کارگردان: امیررضا امـجدی، مشاور فیلمنامه: محسن ملکی، مشاور پزشکی: دکتر مسعود صابری، تهیهکننده: سجاد شاه حاتمی
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





