تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۰:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 178365

 

آزاده باقری: شاید کاری که فیلمسازان و کارگردان‌ها در به کارگیری از بازیگران طنز در قامت جدی انجام می‌دهند ریسک به حساب آید. ریسکی که البته در بسیاری از موارد نتیجه مطلوب و قابل قبولی را به همراه داشته است. از این زاویه می‌توان گفت سریال «مستوران» که این روزها هر شب از شبکه اول سیما پخش می‌شود در ساخت خود چند کار جذاب کرده است و یکی از جذاب‌ترین کارهایش خاطره بازی با صداهایی است که بسیاری با آن صداها خاطره دارند. استفاده از صدای ژاله علو در خواندن دو بیتی نخست سریال و صدای قصه‌گویی محمدرضا سرشار با همان لحن و بیان نوستالژی «یکی بود یکی نبود»های معروفش در «قصه ظهر جمعه» از جمله آنهاست.
اما کار جذاب دیگر این سریال در به کارگیری از بازیگرانی است که شاید بیشتر آنها را در کسوت و نقش‌های کمدی و طنز دیده بودیم. بیژن بنفشه‌خواه، رویا میرعلمی، عیسی یوسفی‌پور و… از جمله آنها هستند که اتفاقا توانستند در نقش جدی نیز به خوبی ظاهر شوند و بیننده را راضی نگه دارند.
اتفاقی که در چند سال اخیر از سوی بسیاری از بازیگرانی که به بازیگران طناز شناخته می‌شوند شاهد بودیم. رضا عطاران، سعید آقاخانی، امیر جعفری و نادر سلیمانی از جمله کسانی هستند که توانایی خود را با گرفتن سیمرغ بلورین جشنواره فجر نیز به رخ کشیدند و مهران غفوریان، عباس جمشیدی‌فر و… نیز نشان دادند اگر بخواهند می‌توانند در نقش‌های جدی هم خوش بدرخشند. بنفشه‌خواه که سال‌ها او را در سریال‌ها و فیلم‌های کمدی دیده‌ایم اینبار در سریال «مستوران» مخاطب را شگفت‌زده کرده است و با شگفتانه دیگری از سوی بازیگر طناز مواجه شده. البته در کارنامه این بازیگر، نقش جدی هم دیده می‌شود؛ اما تصویر غالب از او، همان کمدین طناز است.
با این وجود نقشی که در سریال «مستوران» دارد با نقش‌های جدی گذشته‌اش هم فرق‌هایی دارد و می‌توان گفت این سریال، آغازگر مسیری تازه برای فعالیت هنری این بازیگر محبوب خواهد بود. چون در کنار نقش جدی که دارد این نقش، منفی بوده که به مرور این منفی بودن را بیشتر و بیشتر به رخ می‌کشد.
بیژن بنفشه‌خواه به خوبی توانسته است با وجود گریم سنگینی که دارد و پیش‌داوری‌هایی که نسبت به او به دلیل نقش‌های کمدی‌اش وجود دارد از پس کار بربیاید و نقش شاور زرگر را که به نظر مردی کینه‌توز، حسود، فرصت‌طلب، باج‌خواه و بدجنس است به خوبی به نمایش درآورد. می‌توان گفت بنفشه‌خواه به خوبی بدجنسی شاور را منتقل کرده و تصویری درست از شخصیت شاور مقابل دوربین به نمایش گذاشته است که تحسین برانگیز بوده و نمره قبولی خواهد داشت.
برای همین هم شاید دور از ذهن نباشد اگر بیژن بنفشه‌خواه را در فیلم و سریال‌هایی ببینیم که دیگر خبری از بازی نقش کمدی در آن نیست. باید منتظر ماند و دید او در این عرصه‌ای که تازه به آن ورود کرده چگونه گام‌های بعدی خود را برخواهد داشت.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها