تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۰:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 174020

در طول تاریخ برگزاری جشنواره کن تاکنون ۱۰ سینماگر ایرانی بر مسند داوری فیلم‌های این جشنواره نشسته‌اند که نیمی از این داوری‌ها در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی رقم خورده است.

به گزارش سینماسینما، با اعلام فهرست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن همانطور که از قبل پیش‌بینی شده بود، اصغر فرهادی که از چهره‌های محبوب جشنواره کن است، به عنوان یکی داوران بخش رقابتی انتخاب شد تا شمار داوران ایرانی در طول ۷۵ دوره این رویداد سینمایی به عدد ۱۰ برسد که شامل ۳ مرد و ۷ زن می‌شود و عباس کیارستمی با ۴ بار حضور به عنوان داور بخش‌های مختلف کن از این حیث رکورددار است.

اولین داوری یک سینماگر ایرانی در چهل و ششمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۷۲، رخ داد که عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش رسمی انتخاب شد و البته در آن سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن حضور نداشت. در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ برگزار شد، سمیرا مخملباف پس از موفقیت فیلم‌های «سیب» و «تخته سیاه» به عنوان داور بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فونداسیون در جشنواره حضور داشت.

در سال ۱۳۸۰، فیلم‌های «سفر قندهار» ساخته محسن مخملباف، «ای بی سی آفریقا» ساخته عباس کیارستمی، «زیر نور ماه» ساخته رضا میرکریمی و «بیگانه و بومی» ساخته علی محمد قاسمی در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند و یک سال رویایی برای سینمای ایران رقم خورد و «زیر نور ماه» جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدان را دریافت کرد و «سفر قندهار» نیز جایزه هیات داوری کلیسای جهانی را گرفت.

پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۱ برگزار شد و عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فونداسیون و بهمن قبادی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری جایزه دوربین طلایی انتخاب شدند.

فیلم‌های «دَه» ساخته عباس کیارستمی، «بمانی» ساخته داریوش مهرجویی، «آوازهای سرزمین مادری‌ام» ساخته بهمن قبادی، فیلم‌های کوتاه «چت» از شادمهر راستین و «گیوتین» ساخته بهرام عظیم‌پور در بخش‌های مختلف جشنواره کن حضور داشته و جایزه فرانسوآشالیه جشنواره کن به فیلم «آوازهای سرزمین مادرام» تعلق گرفت.

پنجاه و هشتمین جشنواره کن هم از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد و باز هم عباس کیارستمی بر مستند داوری نشست.

 او به عنوان رییس هیات داوران جایزه دوربین طلایی حضور داشت و فیلم‌های «یک شب» ساخته نیکی کریمی و «جزیره آهنی» ساخته محمد رسول اف در جشنواره کن به نمایش درآمدند.

در پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۳۸۵، مرجانه ساتراپی به عنوان یکی از اعضای داوران بخش نوعی نگاه و شهلا رستمی به عنوان داور فیپرشی در جشنواره حضور داشتند. در این سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن انتخاب نشد.

شصتمین دوره جشنواره فیلم کن هم که از ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۳۸۶ برپا شد، نیکی کریمی به عنوان داور بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن انتخاب شد و فیلم «گریه‌ها» به کارگردانی عباس کیارستمی، تنها فیلم ایرانی حاضر در جشنواره بود.

مرجانه ساتراپی، سینماگر ایرانی مقیم فرانسه، در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۷، بار دیگر به عنوان داور و این بار بخش مسابقه رسمی کن به جشنواره بازگشت و فیلم «ترانه تنهایی تهران» ساخته سامان سالور، تنها فیلم ایرانی جشنواره کن بود.

در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۹۰ برگزار شد، شهلا رستمی بار دیگر به عنوان داور فیپرشی انتخاب شد، فیلم‌های «به امید دیدار» ساخته محمد رسول اف، «این فیلم نیست» از جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در جشنواره حضور داشته و جایزه کالسکه زرین بخش پانزده روز کارگردان‌ها به پناهی و جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه و جایزه فرانسوآشالیه به محمد رسول اف اعطا شد.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۳ شاهد حضور دو داور ایرانی بود. لیلا حاتمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش مسابقه رسمی و عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فونداسیون حضور داشتند.

در سال بعد و شصت و هشتمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۹۴ هم دزیره اخوان سینماگر ایرانی مقیم نیویورک رییس هیات داوران جایزه جنبی کوییرپالم بود و فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده و فیلم کوتاه «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی در جشنواره حضور داشته و جایزه آینده روشن بخش نوعی نگاه هم به فیلم «ناهید» اختصاص یافت.

 در شصت و نهمین دوره جشنواره کن که از ۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۵ برگزار شد، کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای بخش مسابقه رسمی جشنواره و فیلم‌های «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی و «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی در کن حضور داشتند و در نهایت فیلم «فروشنده» دو جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بازیگر مرد (شهاب حسینی) را به خود اختصاص داد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها