تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۵:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18276

خانه سینماقائم مقام مدیرعامل خانه سینما گفت: هر چند سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت هیچ شیرینی و لذتی برای اهالی سینما ندارد بلکه به کابوسی نگران‌کننده تبدیل شده است.

به گزارش سینماسینما ناصر عنصری  با ابراز تاسف از پیچیدگی‌های آیین‌‌‌‌‌‌‌نامه معافیت مالیاتی سینماگران ادامه داد: در حال حاضر همه سینماگران نگرانند که با پُر کردن اظهارنامه مالیاتی که در پی آن مشمول معافیت می‌شوند، چه اتفاقی برایشان می‌افتد یا اینکه اگر این اظهارنامه را پر نکنند چه عواقبی در انتظارشان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سخن که بسیاری از اهالی سینما معتقدند پر کردن اظهارنامه مالیاتی برایشان دردسرساز است و ترجیح می‌دهند این اظهارنامه را پر نکنند، توضیح داد: این تفکر نتیجه یک گرفتاری است که دوستان هنگام پر کردن اظهارنامه پیدا می‌کنند. زیرا طبق قانون، اصناف سینمایی از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت به دلیل آیین‌نامه‌های در حال تغییر و با ورود مدیران جدید، دچار مشکل می‌شود به طوری که نحوه انجام این کار بسیار پیچیده و غیرشفاف است. به همین دلیل  بعضی از دوستان سینمایی برای پر کردن اظهارنامه دچار تردید می شوند.

عنصری تأکید کرد: مسیر معافیت مالیاتی و قوانین و آیین‌نامه‌های آن باید شفاف و مسائل اداری آن نیز باید آسان باشد تا افراد از برکات این معافیت بهره‌مند شوند نه اینکه این معافیت برایشان به کابوسی تبدیل شود.

قائم مقام مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: سینماگران به عنوان گروهی مرجع در جامعه تمایل دارند به وظایف قانونی خود عمل کنند و این موضوع می‌تواند به فرهنگ‌سازی امری مانند پرداخت مالیات کمک زیادی کند اما اگر این مسئله برای خود سینماگران سخت، طاقت‌فرسا، پیچیده و غیرشفاف باشد، قطعا نمی‌توانند به فرهنگ‌سازی کمک کنند ضمن اینکه آنان خودشان را از این ماجرا کنار می‌کشند بنابراین این موضوع نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

عنصری با اشاره به اینکه مشکل پرداخت مالیات از سال‌ها قبل وجود داشته، یادآور شد: در سال‌های اخیر کارشناسان خانه سینما و دوستان سازمان امور مالیاتی زحمات زیادی برای تدوین آیین‌نامه معافیت مالیاتی متقبل شده‌اند اما این‌ها کافی نیست و هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به وضعیتی برسیم که دوستان سینماگر بابت معافیت مالیاتی به آرامش برسند و تکلیف‌شان معلوم شود که چگونه باید مراحل را طی کنند.

او با اشاره به شرایط ویژه مشاغل سینمایی خاطرنشان کرد: دوستان سازمان امور مالیاتی باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل ما خاص است و شرایط ویژه خود را دارد. اگر به سیر تهیه و تولید یک فیلم بنگریم، درمی‌یابیم بسیاری از افراد دخیل در پروژه خیلی اوقات بلافاصله دستمزد نمی‌گیرند بلکه ۹۰ درصد آنان به صورت قسطی دستمزد خود را دریافت می‌کنند. از سوی دیگر معمولا تهیه‌کننده هم بعد از یکی دو سال فرصت اکران پیدا می‌کند. بنابراین پروسه برگشت پول اکران، گاه به سه، چهار سال می‌رسد. همه این‌ها موضوعاتی است که دوستان سازمان مالیات باید به آن توجه داشته باشند و بر مبنای این شرایط، آیین‌نامه مربوط را تنظیم کنند.

او با اشاره به حضور منوچهر محمدی، مرتضی شایسته، فرشته طائرپور و علی واجد سمیعی به عنوان نمایندگان خانه سینما در اداره مالیات افزود: این دوستان در کمیته‌ها و جلسات شرکت و به نمایندگان مالیاتی کمک می‌کنند تا تصمیمات کارشناسی بگیرند و آمادگی کامل دارند که دوستان سازمان امور مالیاتی را در تدوین آیین نامه‌های روشن و شفاف کمک کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما تعاریف مربوط به مشاغل سینمایی است که در بند “ب” قرار دارند. توسط کارشناسان خانه و ارشاد با هماهنگی مدیران اداره مالیاتی لیستی از مشاغل شامل بند “ب” و “ج” تهیه شده و در اختیار سازمان مالیات قرار گرفته که متاسفانه تفسیر برخی از مدیران جدید از بند “ب” و مشاغلی که در این بند قرار می‌گیرند، برای ما مشکل ایجاد کرده است. زیرا مشاغلی داریم که ماهیتا در بند “ج” قرار می‌گیرند ولی این تفسیرها با بردن برخی مشاغل به بند “ب” سردرگمی و پیچیدگی خاصی ایجاد کرده است. بنابراین درخواست ما از سازمان مالیات این است که امسال هم همچون سال گذشته بر مبنای لیست پیشنهدای ما که مورد تایید آنان هم بوده، عمل شود و ان شالله برای سال آینده به اتفاق درخصوص بند “ب” و “ج” بازنگری و اصلاح صورت گیرد.

قائم مقام خانه سینما در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ندارد سینماگران فقط یک بار اظهارنامه را پر کنند و هر سال ناچار نباشند تا دوباره آن را پر کنند؟ تصریح کرد: درباره این موضوع نمی‌توانم نظری بدهم چون بحث مالیات کاملا پیچیده و تخصصی است و به آن اشراف ندارم. اما از آنجا که شغل ما دائمی و با درآمد مستمر نیست، باید نگاه ویژه‌ای به آن شود. چرا که بسیاری از تهیه‌کنندگان یا سینماگران ممکن است سال‌ها فیلمی کار نکنند. بنابراین از سازمان امور مالیاتی و هیأت دولت درخواست می‌کنم مسئله ما را جدی بگیرند و با نگاه ویژه‌ای به آن بنگرند. ضمن اینکه آن را به سمت شفاف‌سازی پیش ببرند.

وی با اشاره به حضور تیمی مجرب از افراد مورد تایید سازمان امور مالیاتی در خانه سینما که به منظور تسهیل در پر کردن اظهارنامه سینماگران انجام شده است، خاطرنشان کرد: این دوستان از صبح تا شب در قالب تیم ورزیده‌ای به دوستان سینماگر خدمات می‌دهند اما این خدمات کافی نیست و شامل خدمات تخصصی مالیاتی نمی‌شود زیرا این دوستان کارشناس مالیات نیستند. به همین دلیل بارها از سازمان امور مالیاتی درخواست کرده‌ایم تا در حد امکاناتشان، کمک کنند تا آیین نامه‌ها شفاف شود چون در حال حاضر در محتوای اظهارنامه‌های مالیاتی مشکل داریم و این آیین‌نامه‌ها مبهم است همچنانکه تصمیمات فردی مدیران نیز مشکل‌ساز است و افراد را دچار مسئله می‌کند.

ناصر عنصری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از دوستان سازمان امور مالیاتی می‌خواهم بعد از تمام شدن خردادماه که تب پر کردن اظهارنامه‌ها سرد شد، طرح‌ها و پیشنهادات ما را فراموش نکنند تا به سال دیگر موکول شود بلکه در طول سال مراودات و جلسات کارشناسی کمیته‌ها ادامه داشته باشد و از نظرات سینماگران نیز استفاده کنند تا این مشکلات برای سال آینده حل شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها