تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۰۹ - ۱۶:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 190518

نشریه ورایتی در گزارشی به شانس‌های کسب نامزدی در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار پرداخته است.

به گزارش سینماسینما، در فاصله یک روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی آکادمی اسکار (۱۰ مهر) برای معرفی فیلم از سوی کشورها جهت رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی این جوایز، تاکنون نزدیک به ۸۰ فیلم شامل آثاری از کشورهای صاحب سینما، نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.

نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانس‌های کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. بر اساس ورایتی پیش بینی کرده در نهایت فیلم‌های «منطقه مورد علاقه» ساخته «جاناتان گلیزر»، «روزهای کامل» ساخته «ویم وندرس» (ژاپن)، «اتاق معلمان» به کارگردانی «ایلکر چاتاک» (آلمان)، «طعم چیزها» ساخته «تران آن هونگ» (فرانسه) و «انجمن برف» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» (اسپانیا)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ خواهند بود.

پس از این فیلم‌ها، شانس‌های ششم تا دهم نیز شامل «برگ‌های افتاده» از «آکی کوریسماکی» (فنلاند)، «من کاپیتان» به کارگردانی «ماتئو گارونه» (ایتالیا)، «ساکنان» به کارگردانی «فیلیپه گالوز هابرلی» (شیلی)، «دهقانان» ساخته «دی.کی ولشمن» و «هیو ولشمن» (لهستان) و «شیدا» ساخته نورا نیاسری (استرالیا) می‌شوند.

در صف بعدی شانس‌های کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار پیش رو و در رتبه‌های ۱۱ تا ۲۰ نیز فیلم‌های «سرزمین موعود» (دانمارک)، «چهار دختر» (تونس)، «۲۰ روز در ماریوپل»(اوکراین)، «راهب و تفنگ» (بوتان)، «درباره علف‌های خشک” (ترکیه)، «توتم» (مکزیک)، «سرزمین خدایان» (ایسلند)، «نگهبان شب» (ایران)، «مادر همه دروغ‌ها» (مراکش) و «آمریکایی‌ها» (ارمنستان) قرار گرفته‌اند.

سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است، شانس هجدهم برای کسب نامزدی اسکار ۲۰۲۴ است. میرکریمی پیش از این در سال ۲۰۰۵ با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «امروز» سینمای ایران را در جوایز اسکار نمایندگی کرده بود و فیلم «نگهبان شب» سومین حضور او در این رویداد خواهد بود.

سینمای ایران آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۰ نیز با فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه اسکار بهترین فیلم راه یافته است.

ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۷ با فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی پا به رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار داشت. «نگهبان شب» بیست و نهمین حضور سینمای ایران را جوایز اسکار رقم میزند که تاکنون دو جایزه اسکار سال‌های ۲۰۱۱ (جدایی) و ۲۰۱۶ فروشنده» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی را کسب کرده است. فرهادی در سال ۲۰۱۱ در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه بود.

سینمای ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۷ با فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال شد.

در دوره گذشته جوایز اسکار  ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها