تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۶/۱۶ - ۱۶:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 1287

 شبکه مستند سیما در مراسم «میم مثل مستند» از کسانی چون ناصر تقوایی، خسرو سینمایی، محمدرضا اصلانی و … تقدیر می‌ کند.
khosrow-sinaee-01
به گزارش گام نو، «میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، ۱۶ شهریور توسط شبکه مستند در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.

در این مراسم قرار است از مستندسازان پیشکسوت از جمله خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، حسین ترابی، محمدعلی فارسی و… تقدیر به عمل بیاید. ضمن اینکه از خانواده شهید آوینی، زنده یاد محمدرضا مقدسیان و زنده یاد مرتضی ندایی تجلیل می شود.
یکی از مستندسازان مورد تقدیر در مراسم «میم مثل مستند» خسرو سینایی است. وی متولد ۱۳۱۹ ساری کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. آثار او معمولا بر پایه مستندهای اجتماعی استوار هستند. سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.
آثاری چون «حاج مصور الملکی»، «مرثیه گمشده»، «یک سرزمین، یک روز، یک راه»، «اولین سفر نیشابور»، «دومین سفر نیشابور»، «حسین یاوری» و «سردی آهن» ساخته سینایی در برنامه «گنجینه» قرار خواهد گرفت.
محمدرضا اصلانی متولد سال ۱۳۲۲ در رشت فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند «جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری نظیر «بدبده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری‌خانه»، «فهرج»، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین برد. وی مستندسازی ا‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.از جمله آثار او که برای برنامه «گنجینه» انتخاب شده اند می توان به «جام حسنلو»، «خاطرات یک هفتاد و پنج ماهه»، «کودک و استثمار ۱ تا ۳»، «ابوریحان بیرونی»، «چیغ» و «دل جهان» اشاره کرد.
محمدعلی فارسی متولد ۱۳۳۶ ورامین در زمره فیلمسازانی است که ساخت فیلم را با دوران دفاع مقدس آغاز کرد و هرچند در ابتدا علاقه‏مند به حوزه عکاسی بود، اما در جبهه های جنگ دوربین به دست گرفت و مستندهای بسیاری درباره جنگ ساخت.
او که فارغ التحصیل فیلمنامه نویسی از دانشکده صدا و سیما است از سال ۶۷ به عنوان دستیار کارگردان و تدوینگر، همکاری با شهید آوینی را در تولید مجموعه تلویزیونی «سراب» آغاز کرد و پس از تاسیس «روایت فتح» به همراه جمعی از جهادگران به همکاری خود با شهید آوینی ادامه داد.
فارسی پس از شهادت آوینی در بهار سال ۷۲ مسئولیت معاونت تولید موسسه روایت فتح را تا سال ۸۱ عهده دار شد. او در کارنامه خود آثار گوناگونی چون مهاجران، گلستان آتش، شلمچه، ماه و خورشید، تصویرگران جنگ، پایان انتظار، قصه های جنگ، غواصان، کبوتران امید، حقیقت گمشده، رستاخیز و … را به ثبت رسانده است.
وی همچنین پس از ساخت مستندی پیرامون فیتز جرالد، تصمیم گرفت به سراغ بزرگترین حافظ شناس غربی که همان هانری دوفشکور است برود و بر اساس زندگی او مستند «مجنون» را ساخت.
حسین ترابی متولد ۱۳۱۵ شهرستان سبزوار فیلم سازی خود را از سال ۱۳۴۹ در مرکزسینمایی وزارت فرهنگ و هنر با ساخت فیلم کوتاهی به نام «مجلس سرچشمه» آغاز کرد.
این مستندساز و فیلمنامه نویس برجسته ایرانی، فیلم هایی از جمله مجلس سرچشمه، قصه مادر بزرگ، گلاب قمصر، فردوسی و مردم، عینک، زندگی دکتر مصدق، برای آزادی را ساخته است.
در مسیر پیدایش فیلم های حسین ترابی می توان از فیلم مستند «برای آزادی» نام برد که روایت زنده ای از انقلاب اسلامی ایران به حساب می آید.
«میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، ۱۶ شهریور توسط شبکه مستند سیما در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها