تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۱۷:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181239

مستند «طلای قهوه‌ای» به کارگردانی محسن جعفری‌راد، از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به پایتخت فندق در ایران و ابعاد آن می‌پردازد.

به گزارش سینماسینما، محسن جعفری‌راد مستندساز، درباره تازه‌ترین اثر خود با عنوان «طلای قهوه‌ای» که از تولیدات مرکز گسترش سنمای مستند، تجربی و پویانمایی است، گفت: شهرهای کوچکی در ایران وجود دارند که کمتر شناخته شده یا حتی ناشناخته‌اند که این شهرها ممکن است پتانسیل قوی در بخش‌های متفاوت داشته باشند. یکی از این شهرها، محل تولد من رحیم آباد گیلان است که در بدو ورود به آن روی تابلویی که در ابتدای شهر نصب شده نوشته شده است: «پایتخت فندق ایران». اگر آمارها را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که با ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت، این شهر بیشترین میزان کشت فندق را در ایران دارد. از آن‌جایی که فندق یکی از مهمترین عضوهای آجیل در سفره هفت سین است، کمتر کسی می‌داند که چنین شهری در ایران وجود دارد که شامل نزدیک به ۳۰۰ روستا می‌شود و همچنین یکی از سه بخش مهم ایران است.

او ادامه داد: از نظر گردشگری این شهر جاذبه‌های بکری برای حضور توریست‌ها دارد چراکه از نظر موقعیت جغرافیایی هم به جنگل و هم به دریا نزدیک است و می‌توان آبشارها، رودخانه‌ها و طبیعت بکری را نیز در این منطقه شاهد بود. ما نیز در تصویربرداری‌های هوایی که از این منطقه داشتیم تمام تلاشمان نمایش این جاذبه‌های گردشگری بوده است.

این مستندساز درباره معضلاتی در این شهر وجود دارد، بیان کرد: از آن‌جایی که برخی روستاهای این منطقه در ارتفاع قرار دارند، همیشه با مشکل کم آبی و کمبود منابع آبی مواجه است و نمی‌توانند آنطور که باید و شاید به زمین‌ها و محصولات خود رسیدگی کنند به همین دلیل در دو سال گذشته مهندس‌های کشاورزی دستگاه‌هایی تولید کردند که با برخورد مه به آن‌ها آب تولید می‌شود و به این دلیل که در ارتفاعات مه زیادی وجود دارد، الان مشکل آب حل شده است.

او ادامه داد: هدف ما از نشان دادن تصاویر این امکانات این است تا باعث اشتغال‌زایی و کارآفرینی شویم و جوانان شهرهایی کوچکی مانند رحیم آباد به جای مهاجرت به شهرهای بزرگ، در شهر پدری خود مشغول به کار شوند. همچنین یکی دیگر از اهداف این مستند پرداختن به قیمت‌های تمام شده برای کشاورزان فندق در معامله با دلالان است که درنهایت تمامی زیان این معاملات را کشاورزان متحمل می‌شوند.

کارگردان مستند «رنج زیر پوست» درباره آخرین وضعیت تولید «طلای قهوه‌ای» عنوان کرد: این مستند الان در مرحله تدوین نهایی کار هستیم و تا پایان هفته آینده صداگذاری، اصلاح نور و رنگ و دیگر مراحل فنی آن پیش می‌رود تا برای روزهای پایانی شهریورماه یا ابتدای مهرماه آمانش نمایش باشد.

جعفری‌راد کارگردان مستند ۴۵ دقیقه‌ای «طلای قهوه‌ای» می‌گوید که این مستند با شروع پاییز ۱۴۰۱ آماده نمایش می‌شود و به شانزدهمین دوره جشنواره سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» می‌رسد و در صورت پذیرفته شدن، اولین نمایش این اثر در این جشنواره خواهد بود.

این مستندساز در پایان بیان کرد: در فرایند ساخت این مستند مرکز گسترش به خوبی ما را همراهی کرد و کاملا دلسوزانه و صمیمانه در تمامی مسائل از موضوعات مالی تا دیگر بخش‌ها از «طلای قهوه‌ای» حمایت کردند.

عوامل اصلی این مستند عبارتند از طراح پژوهشگر و کارگردان: محسن جعفری‌راد، مدیر فیلمبرداری و تدوینگر: نواب محمودی، مدیر صدابرداری: علیرضا دریادل، صداگذاری و اصلاح رنگ: فاطمه نقدی، راوی: محسن جعفری‌راد، دستیار کارگردان و عکاس: رضا آقاجانی، مجری طرح: محسن جعفری‌راد، مدیر تولید: متین مهدوی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها