فیلم «والدراما» به کارگردانی عباس امینی چهارشنبه ۱۳ بهمن در سانس ۲۰:۳۰ در سالن هنروتجربه پردیس سینمایی کوروش با حضور عوامل این فیلم نمایش داده شد. به گزارش سینماسینما، این فیلم که در بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر سی و پنجم حضور دارد، درباره نوجوانی در آبادان است که به دلیل موهای فری که دارد به والدراما بازیکن فوتبال کلمبیایی شباهت دارد و به نام این بازیکن نیز معروف شده است. والدراما به دنبال گرفتن شناسنامه با نام واقعی خود است که بر اثر اتفاقی مجبور به ترک آبادان میشود و به تهران میرود و در این شهر درگیر ماجراهایی تازه میشود.
«والدراما» تاکنون در جشنوارههایی چون جشنواره برلین در بخش نسل نو و فیلمهای بالای چهارده سال به نمایش درآمده و یکی از هجده فیلمی بوده که بر سر دستیابی به عنوان بهترین فیلم نخستین رقابت کرده است. جشنواره رم، بمبئی، ویسبادن آلمان، پونا هند، داکا بنگلادش، آسیا پاسیفیک و جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ از جمله حضورهای بینالمللی والدراما بودهاند.
از جمله عواملی که در مراسم اکران جشنوارهای «والدراما» شرکت کرده بودند میتوان به عباس امینی (کارگردان)، نفیسه زارع (بازیگر)، وحید نفر (بازیگر) و… اشاره کرد.
مخاطبانی که برای تماشای فیلم آمده بودند، تا لحظه آخر سالن را ترک نکردند و با پایان تیتراژ، عوامل فیلم را تشویق کردند.
در ادامه او پس از نمایش فیلم با عباس امینی، کارگردان فیلم «والدراما»، صحبت کوتاهی درباره حضور فیلمش در بخش هنروتجربه داشتیم و او از شیوه برگزاری جشنواره امسال گفت: «امسال هنروتجربه را نابود کردند، چون تمرکز رسانهها در این ایام روی کاخ جشنواره است. بنابراین اگر سالهای قبل شرایط بخشهنروتجربه ضعیف بود، امسال بسیار بسیار بدتر از سالهای قبل شده است. فکرش را هم نمیکردم که وارد سالن شوم و با این تعداد محدود از مخاطب روبرو باشم. البته که من به ضعفهایی که این فیلم به عنوان اولین اثرم دارد کاملا واقف هستم، ولی مطمئنم این فیلم میتوانست تماشاگر را در سالن نگه دارد ولی متاسفانه من از تبلیغات برای این فیلم محروم شدم و مخاطبی برای تماشای فیلم من مراجعه نکرده است.»
او در ادامه تأسف خود از برگزاری جشنواره امسال را اینگونه تشریح کرد: «ای کاش کلا فیلمم در جشنواره نبود، اگر نبود خودم را یک جوری توجیه میکردم، ولی الان که هست و بازخوردی ندارد نمیدانم قرار است چه تأثیری داشته باشد، انگار صرفا یک ویترین درست کردیم که بگوییم هنروتجربه هم هست!»
امینی معتقد است جدا شدن هنروتجربه از جشنواره فجر میتواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد و در همین راستا به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت : «اگر هنروتجربه جشنواره مستقل برگزار کند و اصلا با جشنواره فجر کاری نداشته باشد، اتفاق خیلی بهتری خواهد افتاد. یا اگر قرار است هنروتجربه هم بخشی از جشنواره فجر باشد، حداقل مثل همان سالهای قبل باشد تا منتقدان درباره فیلمهای ما بنویسند و بفهمیم که چکار کردیم. وقتی در برج میلاد تماشاگران فیلمی را هو میکردند، با خودم میگفتم کاش یک روز من هم با فیلمم به این سالن بیایم و بازخورد مخاطبان روی فیلمم را ببینم تا بتوانم خودم را ارزیابی کنم، ولی امسال این ارزیابی از من گرفته شد.»
نفیسه زارع بازیگر این فیلم از دیگر عوامل حاضر در سالن بود. با او درباره تجربه بازی در این فیلم صحبت کردیم و او از همکاری با عباس امینی گفت: «آقای امینی از ما خواست که کاملا رئال بازی کنیم. ما به همراه ایشان به محلههای زاغهنشین و انجمن کودکانِ کار رفتیم و مدتی – نزدیک به ده الی پانزده روز – در میان آنها رفت و آمد داشتیم. من هم سعی میکردم در میان این بچهها باشم و به رفتارهایشان نگاه کنم. سعی کردم از تمام جزئیاتی که دیده بودم برای باورپذیر شدن نقشم استفاده کنم. آقای امینی تاکید داشت که بازیها مستندگونه باشد و جوری بازیمان را ارائه دهیم که انگار داریم زندگی عادیمان را پیش میبریم.»
در ادامه سراغ تماشاگرانی رفتیم که بعد از دیدن فیلم «والدراما» سالن را ترک کرده بودند. آرمان خوانساریان که یک فیلم کوتاه و چهار فیلم نیمهبلند ساخته است، یکی از مخاطبان حاضر در سالن بود. خوانساریان که خودش نیز با اکران فیلم کوتاه «بنبست» در گروه هنروتجربه حضور داشته است، نسبت به عملکرد این دوره از جشنواره درخصوص بخش هنروتجربه احساس رضایت نمیکرد و در همین راستا گفت: «با وجود اینکه همیشه علاقهمند به حضور در جشنواره فجر بودم، امسال، تنها سالی بود که اصلا رغبتی برای آمدن به جشنواره نداشتم، چون به نظرم انتخابها خیلی بد بودهاند. البته در بخش هنروتجربه چند فیلم خوب وجود داشت که دوست داشتم آنها را ببینم، یکی از این فیلمها همین «والدراما» بود. به نظرم فیلم اجتماعی متفاوت و خیلی جذابی هم بود و در آن هم ریتم، هم رنگ و هم موسیقی وجود داشت.»
خوانساریان درخصوص فیلمهای هنروتجربه که در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآیند نیز معتقد است که بعضی فیلمها مناسب حضور در این بخش نبودهاند و در همین راستا گفت: «به نظرم فیلمی مثل «نگار» هیچ ربطی به گروه هنروتجربه ندارد، خیلی فیلمها بودند که بیشتر از این فیلم مناسب حضور در بخش هنروتجربه بودند؛ مثل فیلم «کله سرخ» کریم لکزاده که واقعا مناسب این گروه بود. نمیدانم چرا باید فیلمهایی از بخش سودای سیمرغ در بخش هنروتجربه هم حضور داشته باشد. در دو – سه سال گذشته، هنروتجربه جای خیلی مهمی بود ولی رفته رفته روند این اهمیت کاسته شد. چیزی که الان در سالن شاهدش بودیم نیز اثبات حرف من است، وقتی در ایام جشنواره حتی یک چهارم سالن هم پر نباشد، خیلی اتفاق غمانگیزی است، در صورتی که سال گذشته سالنها در بخش هنروتجربه خیلی شلوغ بودند.»
او ادامه داد: «از هنروتجربه انتظار دیگری میرود. خیلی ناراحت کننده است که فیلمهای متعلق به سینمای بدنه که در بخش سودای سیمرغ به نمایش در میآیند را در بخش هنروتجربه هم به نمایش گذاشتهاند. خیلی از فیلمسازها از همان ابتدا با مجوز ویدیویی فیلمشان را میسازند و خانه امیدشان هنروتجربه است. به نظرم باید فیلمسازان با مجوز ویدیویی در هنروتجربه جایگاه محکمتری داشته باشند، چون این فیلمسازان را نه خانهسینما و نه اکران عمومی به رسمیت نمیشناسند و بهتر است هنروتجربه برای این فیلمسازان و آثارشان که فقط با امید ورود به گروه هنروتجربه آن را تولید میکنند، اهمیت بیشتری قائل شود.»
یکی دیگر از تماشاگران «والدراما» به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: «فیلمهای هنروتجربه فیلمهای خاصی هستند که هر مخاطبی آن را نمیپسندد، از طرفی بخاطر اطلاع رسانی ضعیفی که جشنواره امسال درخصوص فیلمهای هنروتجربه داشت، برگزاری و استقبال از این فیلمها در جشنواره به نسبت سالهای گذشته خیلی ضعیف بوده است.»
منبع :سایت هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
- «کشتارگاه» در راه اکران آنلاین/ عباس امینی: اکران آنلاین، فرصتی برای فیلمهای مستقل است
- روز ششم فیلم فجر نمایش «کشتارگاه» «مردن در آب مطهر» / گزارش تصویری
- باران کوثری به «کشتارگاه» پیوست/ فیلمی درباره مشکلات اجتماعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما