تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۱۶:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 146756

در پی اختلافات ساترا و وزارت ارشاد جلسه‌ای با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیت‌های ساترا برگزار شد.

 

به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی (رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران) با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای رفع این موضوع به ایلنا گفت: به دعوت معاون اجتماعی ساترا به اتفاق آقایان مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان نشستی داشتیم. موضوع واگذاری پروانه تولید و نمایش فیلم‌ها و سریال‌ها براساس اطلاق «ویدئو درخواستی» به وزارت ارشاد بود. بحث‌های مفصلی شد. دو نکته توسط معاون اجتماعی ساترا تاکید شد: مجوز تولید فیلم و سریال با وزارت ارشاد است و مجوز نمایش هم با ارشاد، اما سریال‌ها برای نمایش در پلتفرم‌ها نیاز به مجوز ساترا دارند.

موسوی در ادامه با اشاره به اعتراض تهیه‌کنندگان نسبت به برخی دوگانگی‌ها گفت: اختلاف ما به عنوان اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما با ساترا نیز همین بود. ما معتقد بودیم ساترا باید به پروانه نمایش ارشاد برای سریال‌ها همچون فیلم احترام بگذارد. پیشنهاد دادیم دو نفر به انتخاب ساترا به شورای بازبینی سریال‌های ارشاد اضافه شود و مشکل حل شود که قرار شد نشست‌ها ادامه یابد.

وی در پایان گفت: باتوجه به آنچه پیش آمد همکاران تهیه‌کننده برای تولید سریال نیاز به مجوز ارشاد دارند. درنهایت امیدواریم با پذیرش پیشنهاد اتحادیه، مشکل بازبینی و تامین نظر اهالی سینما حل شود.

همچنین معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره اخبار منتشر شده مبنی‌بر توافق تهیه‌کنندگان با این سازمان برای انتقال مسئولیت صدور مجوز سریال‌های خانگی به ارشاد، توضیحاتی ارائه کرد.

علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفتگو با مهر درباره جلسه‌ای که با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیت‌های ساترا برگزار شده بود، بیان کرد: این جلسه بیشتر درباره تبیین و تشریح وظایف سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بود چراکه اساساً مخاطب ساترا رسانه‌ها یا سرویس‌های صوت و تصویر هستند که معاونت‌های مختلف ساترا با آن‌ها کار می‌کنند و برای آن‌ها صدور مجوز، قانونگذاری و نظارت دارند.

وی ادامه داد: با این حال اخیراً جلسه‌ای با تهیه کنندگان سینما به عنوان یکی از ارکان مهم زنجیره تولید محتوای ایرانی داشتیم تا هم نظرات آن‌ها را به عنوان ذی‌نفعان این صنعت بشنویم و همچنین آن‌ها را نسبت به فرآیندها و حوزه کاری ساترا بیشتر آشنا کنیم.

سوءتفاهم شد که وظیفه مجوز تولید سریال‌های خانگی با ارشاد است

سعد یادآور شد: در این جلسه مسائلی مطرح شد از جمله ماجرای اخیر که مجوز تولید سریال‌های شبکه خانگی باید با وزارت ارشاد باشد و من از طرف ساترا اعلام کردم که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر یا «ساترا» متولی مجوز تولید سریال خانگی نیست همانطور که متولی مجوز تولید آثار سینمایی نیست زیرا ساترا نهاد تنظیم‌گر رسانه است و حوزه فعالیت آن انتشار و پخش در رسانه‌ها است. اما این نکته این برداشت را به وجود آورد که منظور این است که وظیفه مجوز و تولید سریال‌های خانگی با ارشاد است.

معاون تنظیم‌گری اجتماعی ساترا تصریح کرد: ساترا پیش از این هم نقشی در مجوز تولید سریال‌های نمایش خانگی نداشته است چون این سازمان از ابتدا رگولاتور رسانه‌ها و سرویس‌های صوت و تصویر بوده است و اکنون هم «مجوز انتشار» سریال یا هر برنامه‌ای روی این سرویس‌ها با ساترا است.

پیشنهاد حضور نمایندگان ساترا در شورای بازبینی سریال‌های خانگی عملی نیست

سعد اضافه کرد: در این جلسه تصمیم‌گیری جدیدی نشده است و ما هم تاکید کردیم که همانطور که پیش از این مقرر بوده است یکی از الزامات سریال‌ها برای پخش و توزیع در سرویس‌های صوت و تصویر، داشتن مجوز تولید از ارشاد یا صداوسیماست و ما طبق همان دستورالعمل سابق عمل می‌کنیم.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در بخش دیگر درباره پیشنهاد غلامرضا موسوی مبنی بر حضور نمایندگانی از ساترا در شورای بازبینی سریال‌های خانگی عنوان کرد: این پیشنهاد در جلسه مطرح شد و همان جا هم اعلام کردم که این پیشنهاد شدنی نیست. به ویژه که اکنون در خود شوراهای ساترا مثل «شورای موافقت نامه کلی انتشار» اعضا کسانی هستند که پیش از این یا در حال حاضر در شوراهای نظارتی حوزه فرهنگ مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: در این جلسه به عنوان یک اقدام حمایتی ساترا از مالکیت فکری آثار ایرانی، اعلام شد همانطور که در اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی در گذشته برای حمایت از حقوق صاحبان آثار به صورت جدی با منتشر کنندگان غیر مجاز برخورد کردیم، اعلام آمادگی کردیم که در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم. صاحبان آثار فیلم و سریال که آثارشان در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که شامل VOD ها، پلتفرم‌های محتوای کاربر محور (UGC) و سایت‌های دانلودی به صورت غیر مجاز منتشر می‌شود، می‌توانند از طریق ساترا در کمتر از یک ساعت با رسانه‌های غیر مجاز برخورد کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها