تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۳:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 100318

اعلام اسامی آثار پذیرفته شده در جشنواره ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ است و زمان برگزاری جشنواره، نیمه اردیبهشت ۱۳۹۸ پیش بینی شده است.

به گزارش سینماسینما، فراخوان دومین جشنواره ملی پویا‌نمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران  که اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، اعلام شد.

با هدف کمک به رشد و بالندگی پویانمایی ایران اسلامی و برنامه‌های عروسکی فراهم آوردن زمینه پرنشاط، پویا و سالم برای رقابت سازنده بین هنرمندان، دیده شدن آثار فاخر در سطح ملی و هم‌افزایی ظرفیت‌های متعدد و گسترده این عرصه مهم و تاثیرگذار، دومین دوره جشنواره ملی پویانمایی و نمایش عروسکی تلویزیونی ایران توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد رسانه‌ای و تلویزیونی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود.

با توجه به اهمیت برنامه‌های عروسکی در تلویزیون، در جشنواره دوم، آثار عروسکی نیز در بخش مستقل کنار آثار انمیشن با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ترویج هنر صنعت انیمیشن و برنامه‌های عروسکی با مفاهیم اسلامی ،ایرانی و انقلابی، معرفی آثار برتر و تقدیر از پدیدآورندگان این آثار، فراهم آوردن زمینه رقابت سازنده برای فعالان پویانمایی و عروسکی کشور و کمک به ورود استعدادهای نو به این عرصه، رشد و رونق تولید، پویانمایی و عروسکی با فعال کردن امکانات کشور، خرید و سفارش آثار، فراهم آوردن امکان بروز و کشف توانمندی‌ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور، هم‌افزایی ظرفیت‌ها از طریق ایجاد زمینه تعامل و تبادل آراء میان دست‌اندرکاران، اندیشمندان و مخاطبان (طراحی جایزه انتخاب مردمی در این راستا)، گسترش و تقویت دانش و مباحث روز در عرصه پویانمایی و عروسکی، تقویت رویکرد رسانه‌ای در پرداخت قصه‌ها و داستان‌ها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان و زمینه‌سازی برای شکل گیری و تکامل  قطب پویانمایی دینی و برنامه‌های عروسکی در منطقه، اهداف کلی جشنواره هستند.

همچنین موضوعاتی همچون شعار سال، اشاعه و ترویج اخلاق و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، توجه به مفاهیم امید و سرزندگی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور، برجسته‌سازی هویت ملی و بومی با بهره‌گیری از مولفه‌های فرهنگی، الگوسازی باورپذیر و ملموس با خلق شخصیت‌ها و قهرمانان ملی و بومی و بهره‌گیری از قصه‌های عامیانه (فولکلور) و اتخاذ رویکرد اطلاع‌رسانی و تربیتی در آثار آموزشی با مضامین دینی، مذهبی، انقلابی، ایثار و جهاد، مقاومت، آداب و رسوم، شعر، حکایات، گردشگری، میراث فرهنگی، محیط زیست، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی مطلوب، تغذیه سالم، ورزش و تحرک، مقابله با آسیب‌های اجتماعی (کارآفرینی در برابر بیکاری، سلامت در برابر اعتیاد، تحکیم خانوداه در برابر طلاق و بازآفرینی شهری در برابر حاشیه نشینی)، حقوق شهروندی، الگوهای تعامل و رفتار، مشارکت اجتماعی، انسجام و وحدت ملی به عنوان اولویت‌های محتوایی آثار مد نظر خواهند بود.

دومین جشنواره جشنواره ملی پویا‌نمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران دارای هشت بخش مختلف است.

در بخش پویانمایی آثار گوناگون در قالب‌های سریال و مجموعه، فیلم کوتاه و نیمه بلند و فیلم بلند (سینمایی و تلویزیونی)، در بخش عروسکی بهترین مجموعه‌های عروسکی، در بخش قالب‌های وابسته آثاری در قالب آموزشی و موشن‌گرافیک، جلوه‌های بصری در تولیدات نمایشی و مستند، فیلم‌های تبلیغاتی و عنوان‌بندی، در بخش قالب‌های ویژه آثار موضوعی با محتوای شعار سال، مقاومت (انقلاب اسلامی، مدافعان حرم، دفاع مقدس)، مفاهیم دینی، فرهنگی، سبک زندگی (عفاف، حجاب، صداقت، احترام به والدین)، اقتصاد مقاومتی، تهاجم سیاسی و فرهنگی، تجلیل از دستاوردهای اجتماعی (اشتغال، تحکیم خانواده و ازدواج، فرزندآوری، شهر نشینی شایسته، سلامت) و آثار فرهنگی و بصیرت افزایی و چهل سالگی انقلاب اسلامی، در بخش طرح و فیلمنامه آثاری شامل طرح و ایده پویانمایی، فیلمنامه پویانمایی و فیلمنامه عروسکی، بخش خارج از مسابقه که آثار این بخش با آثار بخش مسابقه هم‌تراز هستند، اما به دلیل مطابقت نداشتن با هر یک از بندهای مقررات بخش مسابقه و یا تکمیل شدن ظرفیت بخش مسابقه، در بخش خارج از مسابقه شرکت داده می‌شوند، بخش نمایش‌های ویژه که در این بخش مرور آثار کوتاه دینی، مروری بر آثار یک فیلم‌ساز، بزرگداشت و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد و بخش بازار فیلم، نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی که بازار رسانه‌ای با هدف معرفی و خرید آثار فاخر و ایجاد فرصت دیده شدن از طریق رسانه ملی و نیز خرید طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های منتخب برای تولید مجموعه و سریال پویانمایی و عروسکی برپا خواهد شد.

همچنین انیمیشن با موضوعیت حجاب و عفاف، نشست‌های تخصصی و کارگا‌ه‌های آموزشی (که محورها و شرایط برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد)، نمایشگاه (رونمایی از کتاب‌های آموزشی، معرفی شرکت‌ها، کالاها و خدمات دانش‌‌بنیان در زمینه پویانمایی و عروسکی)، معرفی آثار پویانمایی سازمان‌های مختلف، معرفی آثار پویانمایی و عروسکی (مراکز استان‌ها)، معرفی آثار پویانمایی مرکز صبا، معرفی استودیوهای حرفه‌ای، و بازار فیلم با حضور میهمانان کشورهای خارجی (در صورت هماهنگی) هم مد نظر قرار دارد.

جوایز بخش مسابقه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران در بخش سریال و مجموعه شامل تندیس و جایزه به بهترین سریال و مجموعه، کارگردانی، فیلمنامه، متحرک‌سازی، فضاسازی، طنزپردازی و شوخی فانتزی، طراحی شخصیت، موسیقی، صداگذاری و دوبله خواهد بود.

در بخش فیلم‌های بلند سینمایی و تلویزیونی هم تندیس و جایزه نقدی به بهترین فیلم بلند و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین فیلم دوم بلند اهدا می‌شود و جوایز بخش بهترین فیلم کوتاه و نیمه بلند تک قسمتی نیز شامل دیپلم افتخار و جایزه به بهترین فیلم‌های اول، دوم و سوم است.

در بخش عروسکی تندیس و جایزه نقدی به بهترین برنامه، کارگردانی، فیلمنامه، عروسک‌گردان، صداپیشه، موسیقی، طراحی دکور و صحنه و طراح عروسک اهدا خواهد شد.

در بخش قالب‌های وابسته نیز تندیس و جایزه نقدی به بهترین موشن‌گرافیک، پویانمایی آموزشی، تبلیغاتی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و عنوان بندی اهدا می‌شود؛ جوایز بخش ویژه جایزه ویژه هیئت داوران نیز شامل تندیس و دیپلم و جایزه به بهترین اثر موضوعی مرتبط با چهل سالگی انقلاب اسلامی، دیپلم و جایزه نقدی به بهترین اثر شعار سال، دیپلم و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع مقاومت (انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم)، دیپلم و جایزه نقدی به بهترین اثر با مفاهیم دینی، فرهنگی، بهترین اثر با مفاهیم سبک زندگی (عفاف، حجاب، صداقت، احترام به والدین)، دیپلم و جایزه نقدی به بهترین اثر مقابله با جنگ نرم، تهاجم سیاسی و فرهنگی و بهترین اثر با رویکرد غلبه بر آسیب‌های اجتماعی اشتغال، با تحکیم خانواده، ازدواج، فرزندآوری، شهرنشینی شایسته (حاشیه‌نشینی)، سلامت و اعتیاد (هر کدام یک جایزه) است.

افزون بر این تندیس و جایزه نقدی به بهترین اثر دانشجویی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مقام دوم بهترین اثر دانشجویی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طرح و ایده پویانمایی، تندیس و جایزه نقدی به فیلمنامه پویانمایی و تندیس و جایزه نقدی به فیلم نامه عروسکی اهدا می‌شود.

مدیر انیمیشن و مدیر بهترین مرکز در تولید و فعالیت پویانمایی هم تندیس و جایزه ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.

دبیرخانه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران همچنین شرایط و مقرراتی را برای شرکت آثار در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری معین کرده که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ آثار تولید شده پس از سال ۱۳۹۳ که تا ۱۳۹۷ به شرط عدم شرکت در جشنواره اول، امکان حضور در بخش اصلی مسابقه جشنواره را خواهند داشت. آثاری که متناسب با رویکرد رسانه‌ای جشنواره بوده اما از تلویزیون پخش نشده‌اند، هم می¬تواننددر بخش اصلی مسابقه شرکت داده شوند، ثبت‌نام در جشنواره از طریق نشانی  www.dpp.irib.irانجام خواهد شد و لازم است ثبت‌نام کنندگان قبل از اقدام برای ثبت‌نام، شرایط و مقررات را مطالعه نمایند. لذا ثبت‌نام در جشنواره به منزله پذیرش کامل مقررات است همچنین درخصوص سریال‌ها و مجموعه‌ها، حداقل ۳ قسمت گزینش و به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد. در این بخش هر اثر باید حداقل در ۷ قسمت تولید شده باشد. برای مجموعه‌هایی که هر قسمت داستان مستقلی دارد، لازم است برای هر قسمت (حداقل ۳ قسمت) به طور جداگانه ثبت‌نام شود ضمن اینکه شرکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادها، مراکز دولتی، بخش‌های خصوصی، شبکه‌های سراسری سیما، مراکز استانی صدا و سیما، مرکز صبا، سینمای خانگی، دانشجویی و … آزاد است و درخصوص تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.

از دیگر مقررات شرکت در این جشنواره این است که آثار پویانمایی بدون محدودیت و درتمام تکنیک‌ها پذیرفته می‌شوند، اعم از آثار دو بعدی، سه بعدی و … (نقاشی متحرک، کات اوت، استاپ موشن) آثار تلفیقی و آثار تجربی، آثار عروسکی بدون محدودیت و در تمام تکنیک‌ها پذیرفته می‌شوند، اعم از باتومی، دستکشی، زنده عروسکی. بجز عروسکی استاپ موشن که در بخش پویانمایی داوری می‌شوند، آثار پویانمایی و عروسکی برای تمام گروه‌های مخاطبان هدف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال پذیرفته می‌شوند، همچنین برای بازبینی آثار در هیات‌های انتخاب و داوران لازم است هر اثر به طور مستقل بر روی یک‌ DVD به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد و با فرمت قابل پخش در دستگاه DVD ضبط شده و فایل‌های دیتا مطابق با استانداردهای سیستم عامل ویندوز باشد. همچنین نام اثر و مدت زمان آن به طور کامل بر روی DVD نوشته شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، برای نمایش آثار در بخش نمایش‌های ویژه و همچنین خریداری آثار برگزیده، نسخه‌ها باید به صورت ۵۷۶×۷۲۰ SD، ۷۲۰×۱۲۸۰ HD، ۱۰۸۰×۱۹۲۰ Full HD تحویل داده شود همچنین طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های ارسالی برای شرکت در بخش ویژه مسابقه نباید به مرحله تولیدی رسیده باشند. لازم است پس از ثبت نام، ۳ نسخه تایپ شده به همراه ۱ نسخه فایل word بر روی CD (یا بارگذاری در سامانه ثبت نام) به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد. برای ارسال “فیلم‌نامه” باید خلاصه طرح در یک صفحه در ابتدای فیلم‌نامه آورده شود. برای ارسال طرح، همراه بودن یک قسمت از فیلم‌نامه الزامی است. طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها در ساختار مجموعه و یا سریال، ذیل اولویت‌های محتوایی مشخص شده در فراخوان و مصوبات شورای سیاستگزاری جشنواره پذیرفته خواهند شد.

طبق فراخوان اعلام شده، دست‌اندرکاران تهیه و تولید آثار بخش مسابقه امکان شرکت در ترکیب هیات انتخاب و هیات داوران همان بخش را نخواهند داشت و به تمام آثار راه یافته در بخش مسابقه گواهی شرکت در جشنواره اهداء خواهد شد ضمن اینکه هیچ جایزه‌ای نمی‌تواند به طور هم‌ارزش بین دو یا چند اثر تقسیم شود افزون بر این به آثار برگزیده که بیش از یک کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده داشته باشند، فقط یک جایزه تعلق می‌گیرد.

گفتنی است تنظیم برنامه نمایش آثار در بخش نمایش‌های ویژه بر عهده دبیرخانه جشنواره است و پس از دریافت آثار امکان خارج کردن هیچ اثری از برنامه وجود ندارد و پس از راهیابی آثار به بخش مسابقه جشنواره، امکان خارج کردن آن وجود ندارد ضمن اینکه دبیرخانه جشنواره هیچ مسئولیتی در قبال آسیب‌های احتمالی ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت‌کنندگان را ندارد و علاوه بر این آثاری که استاندارد فنی و نمایش را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌شوند همچنین تفسیر و اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی نشده و یا دارای ابهام به عهده دبیر جشنواره است.

بر اساس فراخوان اعلام شده، مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ است و آثاری که بعد از این تاریخ به دبیرخانه جشنواره برسند، پذیرفته نخواهند شد؛ اعلام اسامی آثار پذیرفته شده در جشنواره ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ است و زمان برگزاری جشنواره، نیمه اردیبهشت ۱۳۹۸ پیش بینی شده است.

دبیرخانه دومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران در تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از پارک‌وی، خیابان هتل استقلال، ساختمان اداری جام جم، طبقه ۱۰، معاونت امور استانها، مرکز سیمای استان‌ها، واحد هماهنگی تولید برنامه‌های انیمیشن، کد پستی ۱۹۹۹۷۱۳۱۱۳ واقع شده و شماره تماس  ۲۲۱۶۷۳۹۷-۰۲۱ برای ارائه اطلاعات بیشتر به متقاضیان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است کانال خبری جشنواره در فضای مجازی و پیام‌رسان سروش با شناسه  @dppfestival فعال بوده و وب سایت جشنواره با آدرس ‌www.dppfestival.irib.ir    در دسترس علاقمندان است ضمن اینکه برای ثبت نام در جشنواره باید از طریق وب سایت www.dpp.irib.ir اقدام کرد.

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها