تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۰:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4327

indexتازه‌ترین آنونس فیلم «ترومبو» درباره دالتون ترومبو فیلمنامه‌نویس آمریکایی منتشر شد.

به گزارش «سینماسینما»، فیلم مستقل «ترومبو» (Trumbo) را جی روچ (کارگردان فیلم «ملاقات با والدین») را از روی فیلمنامه‌ای نوشته جان مکنامارا نویسنده تلویزیونی کارگردانی کرده است.

برایان کرنستن ستاره سریال «بریکینگ بد» در فیلم نقش دالتون ترومبو فیلمنامه‌نویس آمریکایی را بازی می‌کند.

ترومبو یکی از محبوب‌ترین فیلمنامه‌نویسان هالیوود در دهه ۱۹۴۰ و عضو حزب کمونیست آمریکا بود. موقعیت کاری ترومبو در هالیوود زمانی دچار وقفه شد که در اواخر دهه ۱۹۴۰ کمیته بررسی فعالیت‌های ضد آمریکایی مجلس نمایندگان آمریکا (HUAC) به سرکردگی سناتور جوزف مک‌کارتی، شروع به تحقیق درباره نفوذ عوامل چپ‌گرا در صنعت سینما کرد.

این کمیته تعدادی از نویسندگان و کارگردانان هالیوود را احضار کرد تا درمورد فعالیت‌های کمونیستی شهادت بدهند. در این بین ۱۰ نفر که به «۱۰ هالیوود» معروف هستند، حاضر به همکاری با کمیته نشدند که ترومبو یکی از آن‌ها بود. همگی آن‌ها به اتهام اهانت به مجلس نمایندگان آمریکا از استودیوها و اتحادیه‌های صنفی اخراج شدند و نامشان در لیست سیاه قرار گرفت.

ترومبو حتی ۱۱ ماه را در زندان گذراند. او به طور مخفیانه و با نام مستعار با چند فیلم همکاری کرد که «اسپارتاکوس» با بازی و به تهیه‌کنندگی کرک داگلاس یکی از آن‌ها بود، اما با اینکه لیست سیاه در دهه ۱۹۶۰ لغو شد، اما موقعیت کاری ترومبو دیگر خراب شده بود. او در ۱۹۷۶ در ۷۰ سالگی درگذشت.

ترومبو برای نوشتن فیلمنامه فیلم کلاسیک «تعطیلات رمی» با بازی گرگوری پک و آدری هپبرن پس از مرگ یک اسکار گرفت. این جایزه سال ۱۹۵۴ به نام ایان مک‌للان هانتر نویسنده بریتانیایی ثبت شد که حاضر شده بود نامش در فیلمنامه بجای ترومبو ذکر شود، اما آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در دسامبر ۱۹۹۲ تصمیم گرفت با تغییر سوابق جوایز اسکار، موفقیت فیلم «تعطیلات رمی» را به نام ترومبو ثبت کند. تندیس اسکار ۱۰ مه همان سال به بیوه ترومبو اعطاء شد. فیلمنامه «شجاع» (۱۹۵۶) نوشته ترومبو نیز سال ۱۹۵۷ برنده اسکار بهترین فیلمنامه شد.

«۳۰ ثانیه بر فراز توکیو»، «اکسدوس»، «آخرین غروب»، «شجاعان تنها هستند»، «دانه‌های شن»، «هاوایی»، «جانی تفنگش را برداشت»، «سوارکاران» و «پاپیون» از دیگر فیلمنامه‌های اوست.

فیلم «ترومبو» جدال ترومبو برای قرار نگرفتن نامش در لیست سیاه، همچنین جدال او با هدی هاپر ستون‌نویس نشریات زرد را به تصویر می‌کشد. نقش هاپر را هلن میرن بازی می‌کند.

دایان لین، آلن تودیک، جان گودمن، لوییس سی. کی، آل فانینگ، مایکل استولبارگ، پیتر مکنزی و راجر بارت از دیگر بازیگران این فیلم هستند که اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد.

«ترومبو» ششم نوامبر (۱۵ آبان) در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها