تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۸/۰۸ - ۲۳:۲۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4866

دادگاهی در لهستان با درخواست ایالات متحده مبنی بر استرداد رومن پولانسکی به این کشور مخالفت کرد.

به گزارش «سینماسینما»، دادگاه رسیدگی به تقاضای ایالات متحده درمورد استرداد رومن پولانسکی کارگردان سینما در ارتباط با محکومیت او در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷، روز جمعه در کراکوف، لهستان برگزار شد و قاضی با درخواست مقامات آمریکایی مخالفت کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، قاضی داریوش مازور گفت این درخواست «غیر قابل قبول» است. پولانسکی در دادگاه حضور نداشت. دادیاران هفت روز فرصت دارند به این حکم اعتراض کنند.

این حکم تنها چند روز بعد از پیروزی حزب قانون و عدالت لهستان (PiS) در انتخابات پارلمانی این کشور و در شرایطی صادر شد که یاروسلاف کاچینسکی رهبر این حزب پیش از اعلام نتایج انتخابات، گفته بود: «این بحث مطرح است که او نباید مسئولیت اعمالش را به عهده بگیرد، چرا که یک فیلمساز برجسته و جهانی است. ما کاملاً با این دیدگاه مخالفیم.»

پولانسکی در ۱۹۷۷ به خاطر ارتباط غیرقانونی با دختری ۱۳ ساله در یک عکاسی مدلینگ که با مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه بود، مجرم شناخته شد. او در قالب بخشی از معامله اتهام، ۴۲ روز را در زندان گذراند و تحت آزمایش‌های روانی قرار گرفت، اما سال بعد، پیش از کامل شدن پرونده از این کشور گریخت، برای اینکه فکر می‌کرد قاضی دادگاه او را سال‌ها به زندان محکوم می‌کند.

پولانسکی دیگر هیچگاه به لس آنجلس بازنگشت، شهری که که شارون تیت همسر باردارش سال ۱۹۶۹ به دست پیروان چارلز مانسن به قتل رسید. او در سال ۲۰۰۹ در حالی که قرار بود جایزه افتخاری جشنواره فیلم زوریخ در سوییس را دریافت کند، به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده در فرودگاه این شهر بازداشت شد تا پس از استرداد به آمریکا محاکمه شود.

او پس از بازداشت حدود دو ماه را در زندان گذراند و سپس بیش از شش ماه در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد، در حبس خانگی بود تا مقامات سوییس درمورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرند. پولانسکی در نهایت در سال ۲۰۱۰ به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او آزاد شد.

پولانسکی در فرانسه زندگی می‌کند، اما تابعیت لهستانی نیز دارد. او با حکم اینترپل اجازه سفر به ۱۸۸ کشور را ندارد، اما آزادانه بین سوییس، فرانسه و لهستان سفر می‌کند.

او اکتبر پیش برای شرکت در مراسم افتتاح یک موزه یادبود در ورشو که به ۱۰۰۰ سال تاریخ زندگی یهودیان لهستان اختصاص دارد، به این کشور سفر کرد. پولانسکی بعداً به کراکوف رفت، شهری که در آغاز جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد.

همان زمان مقامات قضایی لهستان به درخواست همتایان آمریکایی خود از او بازجویی کردند و سخنگوی دادیاران دادستانی کراکوف اعلام کرد او برای تحقیقات بیشتر در دسترس خواهد بود.

او در سطح بین‌المللی با فیلم‌هایی چون «محله چینی‌ها» و «پیانیست» مشهور است. پولانسکی برای «پیانیست» برنده اسکار شد، اما هریسن فورد بجای او جایزه را گرفت.

پولانسکی قصد دارد در لهستان از روی رمانی نوشته رابرت هریس فیلمی بر مبنای ماجرای دریفوس بسازد که یک رسوایی سیاسی بود و بیش از یک قرن پیش فرانسه را شوکه کرد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها