تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۱۸:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16136
خواب تلخفیلم سینمایی «خواب تلخ» در «کانون فیلم اکران» به دبیری سیامک مردانه و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد اهواز، عصر روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) با حضور محسن امیریوسفی کارگردان، اکران و نقد و بررسی شد.

به گزارش سینما سینما ، این مراسم با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد و پس از آن فیلم «خواب تلخ» محسن امیر یوسفی که پس از ۱۲ سال در گروه هنر و تجربه اکران و با استقبال بی نظیری مواجه شده است، به نمایش در آمد.

پس از پایان نمایش فیلم آنونس متفاوت «خواب تلخ» که سال گذشته سیمرغ بهترین آنونس را در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، به نمایش در آمد و با استقبال حضار روبه‌رو شد، سپس امیریوسفی که به همراه سیامک مردانه دبیر «کانون فیلم اکران» روی سن آمده بود، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اهواز، قهرمانی تیم استقلال خوزستان را تبریک گفت و سرنوشت این تیم مهجور ولی پرانرژی را هم مثل سرنوشت «خواب تلخ» دانست که علیرغم همه فشارها و ناملایمات بالاخره اکران و با استقبال مردم روبه‌رو شد.

وی سپس در مورد اتفاقاتی که برای فیلم رخ داده و دلیل ۱۲ سال تاخیر در اکران آن گفت: در این ۱۲ سال هر بار که برای اکران فیلم اقداماتی صورت می‌گرفت و برنامه‌ریزی می‌شد، به در بسته‌ای برخورد می‌کردیم و امکان اکران مهیا نمی‌شد. الان سعی می‌کنم به جای یادآوری دلایل اکران نشدن «خواب تلخ» در این مدت طولانی، فقط ابراز خوشحالی کنم که این فیلم بالاخره اکران و از آن استقبال شد. امیدوارم برای همه فیلم‌هایی که پشت اکران مانده‌اند که خودم هم از این گونه فیلم‌ها دارم، چنین فرصتی فراهم شود.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه دلیل خاصی برای اکران نشدن «خواب تلخ» وجود نداشت، شرح داد: قطعا اگر مشکلی در درون فیلم بود به راحتی به من گفته می‌شد و آن ایراد را برطرف می‌کردم. نسخه‌ای که شما دیدید دقیقا نسخه اولیه فیلم است، پس هیچ مشکلی در درون فیلم وجود نداشته است. این راحت‌ترین دلیل ریاضی‌وار برای توقیف ۱۲ ساله فیلم است.

کارگردان فیلم « آشغال‌های دوست داشتنی» در پاسخ به اینکه مشکل شخصی با شما داشتند، خندید و گفت: نه! من که مشکلی با کسی ندارم.

امیریوسفی در ادامه گفت: به نظر من بهتر است این مشکلات را بگذاریم به حساب یک سری سوء تفاهم‌ها؛ گاهی یک فضای پر از سوء تفاهم به وجود می‌آید که متاسفانه بیشترین ضرر آن دامنگیر فیلم و سازنده آن می‌شود که سال‌های سال باید برای اکران فیلمش اصرار کند و پاسخگوی حدس و گمان‌ها و پیش‌داوری‌ها باشد، ولی امید به اینکه بالاخره فیلم‌ها اکران می‌شود، با اکران «خواب تلخ» بعد از ۱۲ سال برای من به‌وجود آمد، بنابراین بهتر است نیمه پر لیوان را ببینیم و اظهار امیدواری کنیم که برای هیچ فیلمسازی چنین مشکلی پیش نیاید.

کارگردان فیلم «آتشکار» همچنین در مورد سینمای مستقل بیان کرد: تعریف سینمای مستقل یا بهتر است بگویم معنای واژه مستقل در این سال‌ها به یغما رفته و مقصر اصلی در این به یغما رفتن کسی به غیر از فیلمسازان سینمای مستقل نیست که حواسشان نبود حتی این کلمه هم از بین رفت، کلمه‌ای که اول از همه می‌تواند به نظام سینمای ایران کمک کند. همان‌طور که همیشه سینمای مستقل وجود داشته و راه‌های جدید را رفته است، چه در ارتباط با مخاطب و چه در عرصه‌های بین‌المللی، اما متاسفانه همیشه بی‌انصافانه برخورد شده و می‌بینیم که این نگاه بی‌انصافانه حتی در سینمای تجاری ما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. به هر حال سینمای مستقل در تمام دنیا در کنار سینمای بدنه آن کشور وجود دارد و در ایران هم باید این اتفاق بیفتد. علیرغم تمام بی‌مهری‌ها می‌بینیم که این سینما همچنان وجود دارد و کار خودش را انجام می‌دهد، به ویژه توسط فیلمسازان جوان.

وی افزود: در حال حاضر این مزیت نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد که امکانات و تجهیزات بسیار بهتر از گذشته است و مهم‌تر اینکه نسل جوان‌تر با انرژی خیلی بیشتری دارند رو به جلو حرکت می‌کنند و کمی خیال آدم را راحت‌تر می‌کند که این جریان در نهایت در آینده به نفع سینمای ایران خواهد بود. جریانی که قرار نیست کار خاصی انجام دهد یا جریان دیگری را حذف کند، ولی حداقل به آن اجازه داده می‌شود که به حیات خود ادامه دهد.

کارگردان «خواب تلخ» ادامه داد: به عنوان مثال تشکیل گروه هنر و تجربه نشان داد تماشاگرانی که عمدتا طی سال‌های اخیر از سینما قهر کرده بودند با امیدی که به وجود آمد به سوی سینما بازگشتند و تماشاگرانی نیز به مجموعه تماشاگران سینمای ایران اضافه شدند.

وی اظهار کرد: هم اکنون گروه هنر و تجربه فرصتی عالی برای دیده شدن جریانی خاص از فیلم‌های سینمای ایران است، هرچند باید بدانیم که برای سینمای متفاوت ایران هنر و تجربه هدف نیست و تنها فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های متفاوت سینماست. در آینده ممکن است مشکل از جایی پیش بیاید که فیلم‌هایی فقط برای هنر و تجربه ساخته شوند. به نظر من این اشتباه است، زیرا پخش فیلم از طریق گروه هنر و تجربه نباید هدف باشد و این نگاه غلط بیش از هر چیز به این گروه نوپا صدمه می‌زند.

امیریوسفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: متاسفم که «خواب تلخ» در زمان خودش اکران نشد، زیرا این فیلم در همان زمانی که ساخته شده بود، می‌توانست دیده شود و مورد تحلیل و نقد قرار بگیرد. همه چیز اگر در همان زمان تمام می‌شد، من الان با فیلم جدیدی در کنارتان بودم، حداقل بحث «خواب تلخ» مربوط به ۱۲ سال پیش بود و مطمئنا هم برای فیلمساز اتفاقات دیگری رخ می‌داد و هم برای تماشاگری که ۱۲ سال پیش این فرصت را به او داده‌اند تا فیلم را ببیند. یادمان نرود که ۱۲ سال مدت زمان خیلی زیادی است برای پشت اکران ماندن، در حالی که برخی از فیلم‌ها قبل از تمام شدن پروسه تولید، تکلیف اکرانشان مشخص است.

در ادامه این جلسه امیریوسفی به سوالات متعدد دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز به ویژه سوالات فنی در مورد جزئیات چگونگی ساخت فیلم پاسخ داد و این برنامه با گرفتن عکس یادگاری با دانشجویان و اعضای «کانون فیلم اکران» به پایان رسید.

گفتنی است، «کانون فیلم اکران» به دبیری سیامک مردانه با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد اهواز، چندی پیش با اکران و نقد و بررسی فیلم «من ناصر حجازی هستم» کار خود را آغاز کرد و در دومین جلسه به اکران و نقد و بررسی فیلم «عادت نمی‌کنیم» پرداخت که با استقبال بی‌نظیری از سوی دانشجویان اهواز مواجه شد.

ورک شاپ دو روزه هومن بهمنش با موضوع «فیلمبرداری سینما» در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه از دیگر برنامه‌های «کانون فیلم اکران» است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها