تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۲۰:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 149755

سینماسینما، تبسم کشاورز: محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، با این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و گیتی معینی حضور دارند، «ابلق» ماجرای زندگی زنی که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، را روایت می‌کند.

این فیلم امروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه‌ و عوامل فیلم اکران شد.

با محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما درباره فیلم گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

فیلم سینمایی «ابلق» یک موضوع تلخ را در جغرافیایی متفاوت روایت می‌کند لطفا کمی درخصوص ایده این فیلم و تولیدش توضیح دهید؟

در این فیلم تلاش کردیم تا از جامعه خودمان دور نباشیم. بین مردم خودمان زیست کنیم. ما در تمامی فضاهای عمومی که همه مردم در آن هستند حضور داریم از همان بازاری که آن‌ها از آن خرید می‌کنند ما هم خرید می‌کنیم. همان مشکلاتی که مردم دارند ما هم آن‌ها را با تمام وجود درک می‌کنیم. به همین علت هر ایده و دغدغه‌ای که مطرح می‌شود، از دل خود این مردم و جامعه گرفته می‌شود. بنابراین سعی می‌کنیم که ایده و دغدغه‌ای را مطرح کنیم که به درد این جامعه هم بخورد. آثار قبلی ما هم همین ویژگی‌ها را داشتند. مثلا اگر ما در مورد یک مادر چشم انتظار صحبت می‌کردیم آن زمان دغدغه ما مادران بودند، یا اگر در مورد تکفیری‌ها یا تندروی دینی در شبی که ماه کامل شد صحبت کردیم باز دغدغه را در نظر گرفتیم. یا مثلا در فیلم نفس به این دلیل که ما خودمان قربانی جنگ هستیم دغدغه خودمان بود و فکر کردیم که مطرح کردنش ارزشمند است. در مورد فیلم ابلق هم همینطور بود ما در جامعه خودمان این معضل و مشکل را دیدیم و درک کردیم. به همین خاطر صلاح دانستیم به آن بپردازیم. این امید هر هنرمندی است که هنرش تاثیر اجتماعی داشته باشد. ما هم امیدواریم که این فیلم مورد توجه قرار بگیرد و تاثیر اجتماعی خوبی داشته باشد. به نظرم فیلم ابلق فقط به مرز و بوم ما ختم نمی‌شود و به نوعی جهان شمول است. از آنجایی که من و همسرم از سینمای مستند آمده‌ایم یکی از جذابیت‌های سینمای مستند برای من و همسرم تجربه فرهنگ‌‌ها، قومیت‌‌ها، زیست‌بوم‌ها و اقلیت‌هاست. بنابراین سعی کردیم که این تجربه را در آثار داستانی‌مان هم از دست ندهیم.

در این فیلم نشان داده می‌شود که مصلحت عمومی و جمع بیشتر از مصلحت فرد اهمیت دارد، نگاه شما به قضیه چیست؟ آیا جامعه ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد؟

فیلم ابلق مستقیما راهکار و راه حلی را پیشنهاد نمی‌کند بلکه سعی دارد تا بیشتر مشکل و معضل را بررسی کند. حرفی که این فیلم می‌زند این است که اگر زمانی مصلحتی هم مطرح شد حواسمان باشد که این مسکن موقت است. این معضل به عدد و قدرت بیشتر در جامعه وجود دارد. قطعا انتخاب نهایی نمی‌تواند انتخاب مصلحت باشد. به این معنی که از بین بردن این مشکل و حل آن باید برای ما در اولویت باشد.

کلمه ابلق در لغت به حیوانی اطلاق می‌شود که دارای دو رنگ سیاه و سفید است. آیا این برداشتی درست است که شما قصد داشتید در ابلق، روایتی از تضاد و تناقض و دو رنگی را به تصویر بکشید؟

به یک شکلی بله. شاید در مورد  آدم‌هایی که تصمیم‌هایشان براساس موقعیت‌ها، متفاوت می‌شود و در عموم به یک شکل و در خلوت به یک شکل دیگر ظاهر می‌شوند می‌تواند تعبیر و برداشت درستی باشد.

چقدر امیدوار هستید تا خاطره خوب شبی که ماه کامل شد را در فیلم ابلق دوباره تکرار کنید. در آن فیلم، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره را به خانه ببرند. شما دوباره از همان ترکیب موفق استفاده کردید تا دوباره در ابلق آن‌ها را کنار هم ببینیم…

چیزی که از آن مطمئن هستم این است که همه عوامل و خانواده فیلم ابلق تلاش خودشان را کردند که به بهترین شکل این اثر ساخته شود. هیچ کوتاهی رخ نداده است. یعنی هر چه هست تمام توان ماست. دوست دارم از تمامی زحمات بچه‌ها و عوامل گروه نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و به آن‌ها بگویم که بقیه قضیه دیگر دست ما نیست. از اینجا به بعد به نظر و سلیقه داوران محترم ربط دارد.

بهرام رادان هم به ترکیب شما اضافه شده تا گیشه پرفروشی را برای فیلم ابلق در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم؟ همکاری با او چطور بود؟

ما سعی کردیم ترکیبی از ستاره‌ها و بازیگران خیلی خوب تئاتر را در این فیلم داشته باشیم. براساس اینکه فیلم مورد استقبال مخاطبین و منتقدین هم واقع شده یکی از ویژگی‌های مثبت که مطرح کردند بازی‌ هنرپیشه‌های این اثر بوده است که سعی داشتیم از هر دو طیف باشند. می‌دانم برای همسرم آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که کدام نقش را کدام شخص و کدام بازیگر می‌تواند به درستی ایفا کند. حالا شاید در این فیلم ستاره‌هایی که در بین مردم مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند جزو شخصیت‌هایی بودند که انتخاب کردیم.

 لطفا کمی در مورد تامین سرمایه فیلم برایمان توضیح دهید؟

من به همراه آقایان صابری، کیا، صالحی چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم. که برای این فیلم سینمایی هزینه کردیم. آثار خانم آبیار نسبت به آثار مشابه فیلم‌سازان و همکاران دیگر یک مقدار کم هزینه‌تر است. آن هم به دلیل  لطف و همکاری است که عوامل نسبت به آثار خانم آبیار دارند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها