
محمدصادق جعفری کارگردان مستند مردمانی از کویر (۱۳۹۳) ، با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره سینما حقیقت، گفت: ما به جشنوارهای چون جشنواره سینما حقیقت در فضای سینمای مستند نیاز داشتیم و راه اندازی این جشنواره اتفاقی خوب و درست بود که بتوانیم در یک زمان و موقعیت خاص فیلمهای مستندمان را ارائه کنیم و فیلمهای مستند متفاوتی را ببینیم.
به گزارش سینماسینما ، او افزود: پیش از جشنواره سینما حقیقت بخش مستند در جشنوارههای دیگر وجود داشت که عمدتاً بخشی کمرنگ بود و قبل از آن جشنواره مهمی با نام جشنواره کیش در سینمای مستند داشتیم که کامران شیردل راه انداخته بود که آن هم برای سینمای مستند ما جشنوارهای مهم بود که زمینهای شد برای راه اندازی جشنواره سینما حقیقت.
خالق مستند مجموعه بحران (۱۳۸۰) ادامه داد: یا حتی جشنوارهای مانند یادگار که در حوزههای سینمای مستند کار میکردند و توانستند با سینمای مستند ارتباط خوبی برقرار کنند؛ در نهایت اوج همه این رویدادها جشنواره سینما حقیقت بود.
نباید از نظر دور داشت که جشنواره سینما حقیقت امروز دچار مسائلی شده است؛ به این معنی که امروز بسیاری از فیلمهای مستند مستقل با نگاهی متفاوت را در سینما حقیقت نمیبینیم. اینها در جشن مستقل خانه سینما ارائه میشوند و اکران زیادی ندارند اما سینما حقیقت محدودیت زیادی در نوع فیلمها ایجاد کرده است.
جعفری تاکید کرد: یعنی واقعاً نمیتوانید در جشنواره سینما حقیقت همه دیدگاهها و نگاههای مختلف در سینمای مستند ایران را ببینید. این اتفاق خوبی نیست و مسئولان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ردههای دیگر باید اجازه دهند که فیلمهای مستند مستقل بتوانند در این جشنواره ارائه شوند.
کارگردان واگویه ها (۱۳۷۹) تصریح کرد: بر اساس آنچه بیان شد باید بگوییم جشنواره سینما حقیقت که اتفاق بسیار مهمی در سینمای مستند ما است، می بایست خودش را به سمت فیلمهای مستقل و متفاوت (در فرم، محتوا و موضوع) سوق دهد تا آیینهای از سینمای مستند ما باشد. اگر این جشنواره مهم بدل به یک آینه شود، میتواند نگاهها و سلیقههای جدید را انعکاس دهد.
ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





