تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 172676

سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی عنوان کرد که تلویزیون هیچ حمایتی از اکران این فیلم نکرده است و در زمینه اختصاص تیزر خساست به خرج داده‌اند.

به گزارش سینماسینما، سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی از فیلم‌های در حال اکران در ترکیب فیلم‌های نوروزی درباره رضایت خود از شرایط اکران این فیلم توضیح داد: با عبور مجموع فروش این فیلم از مرز ۵ میلیارد تومان، از فروش فیلم رضایت داریم اما واقعیت این است که آنچه موجب رونق فروش یک فیلم می‌شود، بحث اطلاع‌رسانی درباره آن است که متأسفانه در این زمینه صداوسیما هیچ حمایتی از فیلم ما نکرد. تلویزیون هیچ تیزری به فیلم «شادروان» نداد آن هم در حالی که در ایام جشنواره ما در قالب چند سانس رایگان میزبان مدیران سازمان صداوسیما بودیم اما در بازه اکران هیچ همکاری‌ای با ما نکردند.

وی ادامه داد: در زمینه تبلیغات محیطی هم به‌شدت با محدودیت مواجه بودیم و به همین دلیل اطلاع‌رسانی و تبلیغات فیلم ما محدود به فضای مجازی شد و از همین طریق توانستیم به فروش فعلی برسیم. به نظرم بعد از ۲ سالی که در نوروز درگیر کرونا بودیم و مردم کمتر به مسافرت رفته بودند، امسال میزان بالای مسافرت‌ها هم در استقبال از فیلم‌ها تأثیر داشت و باعث شد اساساً اکران نوروزی متوسطی داشته باشیم. اگر در ماه رمضان هم اطلاع‌رسانی مناسبی نسبت به اکران فیلم‌ها صورت نگیرد، همچنان شرایط نگران‌کننده‌ای را خواهیم داشت.

معلوم نیست مشکل مدیران تلویزیون با فیلم‌ها چیست!

خانی درباره دلیل مسئولان تلویزیون برای عدم پخش تبلیغات فیلم «شادروان» توضیح داد: اساساً مدیران تلویزیون در زمینه دادن تیزر به فیلم‌های در حال اکران خساست دارند و رویکرد جدیدی را هم در چند سال اخیر دنبال کرده‌اند که به سینما آسیب رسانده، در سال‌های اخیر هر چه سینما به تلویزیون کمک کرده، برعکس این کمک از طرف تلویزیون صورت نگرفته است. قبل از این به فیلم‌های ارزشی و حتی فیلم‌هایی که از ارشاد پروانه نمایش داشتند، تعدادی تیزر تعلق می‌گرفت اما الان این فرآیند را به حمایت ریالی تبدیل کرده‌اند و به همین دلیل وقتی اعداد اعلامی را در عمل مدنظر قرار می‌دهیم چیزی برای تیزر باقی نمی‌ماند! اساساً هم معلوم نمی‌شود که مشکل‌شان کجاست.

وی افزود: آنچه من به شخصه متوجه می‌شوم این است که مدیران تلویزیون رویکرد خوبی نسبت به سینما ندارند و در همین بازه زمانی هم دیدیم که غیر از یک فیلم، باقی فیلم‌های اکران نوروز مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفته، در حالی که تعامل سینما و تلویزیون همواره به فرهنگ کشور کمک کرده است، مدیران فعلی صداوسیما خیلی تعامل مناسبی با اهالی سینما ندارند. مدیران ارشاد هم مدام می‌گویند که ما نامه‌نگاری و مذاکره کرده‌ایم اما نمی‌خواهند قبول کنند که راه این تعامل از طرف صداوسیما بسته است. تا زمانی هم که ما مقابله به مثل نکنیم این شرایط ادامه دارد. به‌طور مثال در ایام جشنواره نباید اینقدر به ما فشار بیاورند که برای مدیران تلویزیون فیلم‌ها را به‌صورت رایگان نمایش دهیم! تا زمانی که مقابله به مثل نکنیم، این رویه از سوی تلویزیون ادامه خواهد داشت. مگر اینکه تصمیم کلانی در سطح وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما گرفته شود.

این پخش‌کننده سینما تأکید کرد: سینما در شرایط فعلی دغدغه مدیران میانی صداوسیما نیست و به نظر می‌رسد اگر شرایط در اختیار آن‌ها باشد، حتی حاضرند درهای سینما را تخته کنند! من از زمان مهندس ضرغامی تا امروز در کار تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی بوده‌ام و فکر می‌کنم تلویزیون به‌خوبی می‌تواند در کنار سینما بایستد اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد.

تلویزیون فیلم ۱۰ میلیاردتومانی را ۱۰۰ میلیون می‌خرد!

وی در انتقاد از رویکردهای اقتصادی تلویزیون در تعامل با سینماگران ادامه داد: ۱۰ سال پیش هزینه تولید یک فیلم ۲۰۰ میلیون تومان بود و تلویزیون نسخه نهایی آن را ۸۰ میلیون تومان می‌خرید، امروز اما هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد تومان شده است و تلویزیون نسخه نهایی را ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرد! این یعنی ما هستیم که داریم به تلویزیون کمک می‌کنیم. صداوسیما فیلم «لونه زنبور» را از من خریده و پنج سال است که هر سال در ایام نوروز آن را پخش می‌کند. من خودم خسته شدم از بس این فیلم را دیده‌ام! ما به‌عنوان سینماگر همواره به تلویزیون کمک کرده‌ایم چرا که آن را یک رسانه ملی می‌دانیم اما از آن طرف هیچ حمایتی نمی‌شود.

خانی افزود: همین فیلم‌های اکران نوروز با توجه به افزایش بلیت سینماها، اگر حجم قابل توجهی تیزر تلویزیونی داشتند، تعداد مخاطبان‌شان حداقل ۳۰ درصد بیشتر از امروز بود. در سال‌های اولیه ریاست آقای علی‌عسگری و زمانی که کارد به استخوان بچه‌های سینما رسیده بود و سراغ تبلیغات ماهواره‌ای رفته بودند، تعامل خوبی با تلویزیون شکل گرفت اما مجدد در سال‌های اخیر همه چیز به حالت قبل بازگشته است.

تهیه‌کننده‌ها هم تنها زمانی که فیلم روی پرده دارند نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند. من به‌عنوان پخش‌کننده اما مدام فیلم در حال اکران دارم. در همین یک سال من فیلم «قهرمان» و «گربه سیاه» را هم در اکران داشتم و متوجه رفتار سازمان صداوسیما با فیلم‌ها هستم و به نظر نسبت به سینما کم‌لطفی صورت می‌گیرد. این رفتار باید اصلاح شود و در غیر این صورت سینماگران چاره‌ای ندارند جز اینکه سراغ مسیرهای دیگر اطلاع‌رسانی و حتی تبلیغ از شبکه‌های ماهواره‌ای بروند.

«شادروان» حرف روز دارد

پخش‌کننده «شادروان» درباره دلایل توفیق این فیلم در اکران به رغم بی‌مهری‌های تلویزیون هم گفت: «شادروان» یک فیلم خانوادگی است و با توجه به بازخوردهایی که تا به امروز شاهد بوده‌ایم، مخاطب با آن هم‌ذات‌پنداری می‌کند. فیلم نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، حرف‌های به روزی دارد و کیفیت واکنش‌ها در جشنواره فجر هم به فیلم کمک کرد تا تبدیل به یک اثر مهم برای مخاطبان شود.

مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» در پایان درباره برنامه خود برای اکران عید فطر هم اظهار کرد: در حال حاضر دو فیلم «علف‌زار» و «دوزیست» را آماده عرضه برای اکران عید فطر داریم. شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که در هر مقطعی مخاطب به سینما بیاید، زمان مناسبی برای اکران هر فیلمی است. امسال اگر شاهد اکران فیلم‌های مناسبی در سینما نباشیم، با یک افت مخاطب شدید نسبت به سال ۹۸ و قبل از کرونا، مواجه خواهیم شد. باید تلاش کنیم فیلم‌های قوی در چرخه اکران داشته باشیم که این افت مخاطب شدید نباشد.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها