سیدصادق موسوی گفت: من مطمئنم هیچ عرصه ای معادل فیلم کوتاه حضور و افتخارآفرینی نداشته است، ما نه در ورزش، نه در ادبیات، نه در تئاتر، نه در موسیقی در هیچ عرصه ای امکان ندارد شما ۹۰۰ حضور بین المللی ظرف یک سال در اقصینقاط دنیا داشته باشید، مردم واقعاً نمی دانند، ۹۰۰ بار نام ایران و پرچم ایران به خاطر فیلم کوتاه در جهان برافراشته شده و نزدیک ۲۰۰ جایزه بین المللی گرفتیم، یعنی حضورِ بین المللی ما کم نظیر است و افتخارآفرین است.
به گزارش سینماسینما، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخشی از گفتوگوی جامع با سایت سازمان سینمایی دامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران درحقیقت بزرگترین بنگاهِ تولیدی فیلم کوتاه کشور و مرکز آموزش و کشف استعدادهای جوان در سراسر ایران است و با گذشت نزدیک به ۴۰ سال ، منشاء فعالیت های ثمربخش بسیاری در زمینه های عکاسی و فیلم های کوتاه بوده است و می شود گفت در تمام دهه ۶۰ و۷۰ انجمن در توسعۀ عکاسی معاصر ایران موفق بوده است. همینطور آموزش فیلمسازی در سراسر کشور که بیش از صد هزار نفر فارغ التحصیل تا به امروز داشته و با وجود ۵۸ دفتر و ۱۲ نمایندگی و در سال جدید تصمیم داریم افزایش نمایندگی ها را هم داشته باشیم.
او افزود: انجمن سینمایی جوانان به عنوان پرثمرترینِ نهادهای بعد از انقلاب به نظر می رسد که به وظیفۀ خودش به خوبی عمل کرده، دانش آموختگانِ زیادی داشته و حضورهای بین المللی بسیاری توسط فیلمسازان کوتاه کشورمان در سراسر کشور از طرف انجمن حمایت شده است.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به تفکیک وظایف و ماموریت های جداگانه انجمن سینمای جوانان و مدرسه ملی سینما در امر آموزش گفت: درواقع ماموریت های دیگری برای مدرسه ملی سینمای ایران تعریف شده است که این ماموریتها در برنامه جامع سینما نیز گنجانده شده است. درحقیقت موسساتِ هفت گانه ای که در سازمان سینمایی داریم هر کدام یک ماموریتی دارند و به شکل منظومه ای داریم کار می کنیم. همه داریم کارِ تولید می کنیم به یک معنا ما و مدرسه ملی سینما داریم کارِ آموزش می کنیم ولی تفکیکِ ماموریت هایی که صورت گرفته باعث می شود مشکلی نداشته باشیم و هر کدام در مسیر خودمان داریم کار می کنیم.
این سینماگر ادامه داد: انجمن سینمای جوان نمی خواهد فقط یک مرکز آموزش تکنیک باشد واقعیت امر این است که از یک فضای صرفاً خنثیِ تکنیک محور پرهیز می کنیم و انتظارمان هم این است که بچه های ایرانی و فیلمسازان جوان ما بتوانند فیلمسازانِ آگاهی باشند، فیلمسازانی باشند که عشق به وطن دارند، وطندوستی و ایراندوستی را دارند و فرهنگ خودشان را میشناسند، به باورهای ملی و مذهبی خودشان احترام می-گذارند و به آینده با امید نگاه میکنند و از بهترین تکنیکها هم برخوردار باشند.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص برگزاری جشنواره های داخلی و بین المللی فیلم کوتاه در کشور توضیح داد: بچههای فیلمساز کوتاه به هر ترتیب واقف و آگاهند به اینکه برای دیده شدن باید برای حضور در جشنواره ها با هم رقابت کنند، ما در طول سال ۳ جشنواره منطقه ای در سراسر ایران برگزار میکنیم و یک جشنواره بین المللی فیلم کوتاه که تقریباً بدون اغراق می شود گفت معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است، ۳۵ سال از عمرش میگذرد سال گذشته ۱۱۷ کشور متقاضی حضور در جشنواره ما بودند، ۵۹۵۹ فیلم سال گذشته فقط از کشورهای خارجی به جشنواره ارسال شده است؛ این اهمیتِ جشنواره ما را نشان میدهد که ۶ هزار فیلمساز و ۱۱۷ کشور جهان خواستار حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.
او با اشاره به تلاش برای فعال کردن VODها در حوزه فیلم کوتاه گفت: اگر امکانش فراهم شود VODها را در حوزه فیلم کوتاه فعال خواهیم کرد.
موسوی با تاکید بر این نکته که هیچ عرصه ای معادل فیلم کوتاه حضور جهانی و افتخارآفرینی نداشته است گفت: تصور ما این است که امسال سال متفاوت تری برای انجمن سینمای جوان خواهد بود، دفاتر سینماییمان را در سراسر کشور میخواهیم فعالتر کنیم به این معنا که میخواهیم اعتبار دفتر تهران را کاهش بدهیم و بیشتر اعتبارات را از طریق دفاتر مصرف کنیم، سال گذشته برای ما سال آموزندهای بود و تجربه هایی داشتیم که با حداقلِ حمایتهای مالی، فیلمسازان خیلی خوبی از شهرستانها، فیلمهایشان به جشنواره ما راه پیدا کرد، یعنی شما تصور کنید عددش خنده دار است ما از یک فیلمسازی ۵۰۰ هزار تومان حمایت کردیم و توانست در ۱۸۰۰ فیلمی که به جشنواره راه پیدا کرد، جزء ۱۰۰ فیلم اول باشد. اگر ما ۱۰ برابر این پول را در تهران خرج میکردیم اتفاقی نمیافتاد.
موسوی در باره رویکردهای جشنواره سیوپنجم فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: بزرگترین تفاوت جشنواره امسال نسبت به دورههای گذشته تمرکز بر هویتبخشی است.ما امسال در جشنواره به تاکید رئیس سازمان راجع به هویتسازی برای جشنواره فکر میکنیم به این معنا که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه ایران که ۳۵ سال است از عمر آن گذشته شعارهایش باید روشن باشد یعنی فیلمسازان جهان بدانند این جشنواره بستر و محلی برای ارائه چه دست فیلمهایی است.
او در پایان افزود: امسال دو ویژگی برای ما دارد یکی چهلمین سال پیروزی انقلاب است و طبعا آن دسته از آثاری که موضوع آن به چهلمین سال انقلاب برمیگردد حتماً مورد توجۀ ما خواهد بود و دوم اینکه به شعار امسال هم توجه کنیم و برای اینکه مردم را قانع کنیم که کالای ایرانی بخرند، به این مقوله توجه ویژه ای خواهیم کرد .
مشروح این مصاحبه بزودی در سایت سازمان سینمایی منتشر خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جناکات» در یک جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- انتشار فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با تاکید بر «بومیگرایی در ژانر»
- تولید فیلم کوتاه «زاک» پایان یافت/ روایت داستانی اجتماعی و خانوادگی در اقلیم گیلان
- کارگردان کرمانشاهی برنده جایزه جشنواره فیلم زنان آمریکا شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- جزییات برگزاری همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران اعلام شد؛ بررسی شش مقاله علمی با موضوع ژانر در سینما
- جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به «فیلسوف» رسید
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند