تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۲/۰۲ - ۱۵:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 131632

سفیر ایتالیا گفت: «از این‌که مجموعه‌ای از فیلم‌های ایتالیایی قرار است در تهران، شیراز و کیش نمایش داده شود،  هیجان زده هستم. باعث افتخار است که اولین نمایش فیلم ایتالیایی «تعادل» را در ایران و در هفته فیلم ایتالیا داریم.»

به گزارش سینماسینما، طبق گزارش رسیده، مراسم افتتاحیه «هفته فیلم ایتالیا» عصر پنجشنبه اول اسفند با حضور جزوپه پرونه سفیر ایتالیا، روسو اسپنا رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا، وینچنـزو مـاررا فیلم‌ساز و تهیه‌کننده ایتالیایی، سیدعلی پاکدامن مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایران، فیلیپ ابووت گالواو رایزن فرهنگی سفارت برزیل،جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه هنروتجربه رضا میرکریمی ، حبیب رضایی، محمد متوسلانی ،فرزاد خوشدست و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جزوپه پرونه سفیر ایتالیا ضمن تشکر از همکاری مسئولان فرهنگی ایران با این رویداد گفت: «از این‌که مجموعه‌ای از فیلم‌های ایتالیایی قرار است در تهران، شیراز و کیش نمایش داده شود،  هیجان زده هستم. باعث افتخار است که اولین نمایش فیلم ایتالیایی «تعادل» را در ایران و در هفته فیلم ایتالیا داریم و ماردا کارگردان این اثر همراه ماست».

او افزود: «فیلم‌هایی که برای این مراسم انتخاب شده از آثار جدید سینمای ایتالیا است و مسائل روز اجتماع را به نمایش درآورده و واقعیت را همان‌طور که هست نشان داده است تا خلاقیت و هنر ایتالیا را در فیلم‌ها به نمایش گذارد».

سفیر ایتالیا سپس به دیگر برنامه‌های این هفته فیلم اشاره کرد:« قرار نیست در این هفته فقط فیلم نمایش داده شود، بلکه کارگاه آموزشی و تبادل علمی هم داریم تا معرفی خوبی از ایتالیا و سینمای آن انجام شود. در واقع این هفته شاهد روابط خوب ایران و ایتالیا درکنار سنت‌های ایرانی هستیم».

او در پایان تاکید کرد: «پخش فیلم‌ راهی است تا نشان دهیم روابط دوستانه و نزدیکی با ایران داریم و پخش فیلم‌ها می‌تواند نمایش‌گر خلاقیت ایتالیایی‌ها هم باشد».

در ادامه مراسم بعد از نمایش کلیپی درمورد فیلم‌هایی که قرار است در هفته فیلم ایتالیا به نمایش درآیند، جعفرصانعی‌مقدم مدیر عامل موسسه هنروتجربه، ضمن‌خوش آمدگویی به هنرمندان و سفرای حاضر در این مراسم گفت: «موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان طی دوسال گذشته ۱۶ رویداد فرهنگی و هفته فیلم کشورهای فنلاند، ارمنستان، آلمان، برزیل، چین، صربستان، لهستان، هفته فیلم کشورهای اروپایی، شب فیلم‌ مجارستان، گرجستان، برزیل و شب‌فیلم خانه‌هنر اروپا و کارگاه هنری جشنواره برلین را برگزار کرده است. انتخاب مناسب فیلم برای این رویدادها با مخاطب‌شناسی صورت گرفته  و این امر موجب اطمینان‌بخشی بین سفارتخانه‌ها و سینماگران شده و ناشی از همکاری صمیمانه ما با سفارتخانه‌ها است».

او در ادامه افزود: «ارتباط فرهنگی ایتالیا و ایران به‌گذشته‌های دور برمی‌گردد. جاده ابریشم که راه تبادل کالا و فرهنگ شرق و غرب درگذشته بود، کالاهای‌ فرهنگی را هم منتقل کرد. جاده فرهنگی امروز به خصوص از طریق سینما امکان تبادل فرهنگی را فراهم کرده است».

صانعی مقدم سپس به آثار انتخاب شده برای هفته فیلم ایتالیا اشاره کرد: «همان‌گونه که مطلع هستید سینمای ایتالیا همیشه مورد علاقه سینماگران ایران‌بوده و به خاطر نزدیکی فرهنگی همیشه‌ مورد استقبال قرارگرفته و فیلم‌های این هفته هم این‌جذابیت را دارند».

مدیرعامل هنروتجربه ادامه داد: «هفته‌های فیلم زمینه‌ای فراهم کرده که سینماگران ایرانی باسایر کشورها درمورد تولید فیلم و سینمای هنری بحث و تبادل نظر کنند. امشب جلسه گفت‌وگو درمورد تولید مشترک و سینمای ایران ایتالیا بعد از نمایش فیلم «تعادل» با حضور کارگردان این اثر و بابک کریمی که در ایتالیا تحصیل کرده و کارشناس خبره سینمای ایتالیا هست، برگزار می‌شود».

صانعی‌مقدم در مورد برنامه‌های این هفته فیلم در شهرهای دیگر هم عنوان کرد: «به‌منظور عدالت فرهنگی امکان نمایش فیلم‌های هفته فیلم ایتالیا در سایر شهرهای ایران مهیا شده و در سینما لبخند کیش و پردیس سینمایی شیراز و خانه هنرمندان به نمایش این فیلم‌ها می‌پردازیم. علاوه بر تهران جلسه بررسی سینمای هنری معاصر ایتالیا با حضور آنتونیا شرکا و بهتاش‌صناعی‌ها در شیراز و کیش همراه سرجیو توفتی برگزار می‌شود».

او در آخر گفت:«از مدیریت خانه‌هنرمندان مجید رجبی معمار و از الهه گودرزی مدیرامور بین الملل موسسه هنروتجربه، تشکر می‌کنم و امیدوارم‌ از برنامه‌ها استفاده ببرید».

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان،در ادامه مراسم ضمن خوش آمدگویی به حضار عنوان کرد: «مهم‌ترین جنبش اروپا پس از جنگ جهانی دوم نئورئالیسم ایتالیا بود که ۱۹۴۲ شکل گرفت. این جنبش تاثیر زیادی بر دیگر کشورها گذاشت و سینمای ایران در دهه سی تحت‌تاثیر این جنبش بود، فیلم‌های سینماگرانی مثل مجید محسنی و نصرت کریمی از این‌ نوع فیلم‌ها متاثر هستند. اثری مثل «دزد دوچرخه» از جمله آن‌هاست».

او گفت: «عباس کیارستمی و مجید مجیدی با نئورئالیست‌های ایتالیایی هم افق هستند. اشتراکات زیادی بین فیلم‌سازان ایتالیایی و ایرانی می‌توان یافت. سینمای ایتالیا و ایران دو وجه مشترک دارند؛ تصویر کردن طبقه متوسط و فقیر و شاعرانگی».

رجبی معمار به دیگر اشتراکات فرهنگی ایران و ایتالیا هم اشاره کرد: «شعر مولفه مشترکی بین این دو کشور است‌ همان‌طور که فیلمسازان ایتالیا به شعر علاقه دارند و نظریه شعر سینمایی را پایه‌گذاری کردند،فیلم‌سازان ایرانی هم به ادبیات تغزلی و کهن علاقه‌مند هستند. شاید برای همین سینمای ایران در جشنواره ونیز ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۲۵ جایزه دریافت کرده است».

مدیرعامل خانه هنرمندان افزود: «سینمای معاصر ایتالیا با سینمای معاصر ما پیوند نزدیکی دارد. تصویر طبقه متوسط در فیلم‌های اصغرفرهادی با سینمای ایتالیا شبیه است. کیارستمی «کپی برابر اصل» را در توسکانی ایتالیا ساخت، امیر نادری «کوه» را در ایتالیا کارگردانی و… جدا از فیلم‌های بین‌المللی فرهادی، فیلم «نفس» اثر نرگس آبیار در سینماهای ایتالیا اکران شد».

در آخر رجبی معمار از مدیرعامل هنروتجربه تشکر کرد که برای چندمین بار امکان میزبانی هفته فیلم را در ایران فراهم کرده است.

هفته فیلم ایتالیا به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت ایتالیا در ایران از تاریخ یکم تا هفتم اسفند ۹۸ مصادف با ۲۰ تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۰  در شهرهای تهران، کیش و شیراز برگزار می‌شود.در این رویداد هفت فیلم ایتالیایی درخانه هنرمندان تهران و هم زمان در پردیس گلستان شیراز و سینما لبخند کیش به نمایش درمی‌آید.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها