سینماسینما، مجید موثقی/ نویسنده و کارگردان: «روبن اوستلوند» فیلمساز سوئدی سه سال پیش با فیلم «فورست ماژور» سرو صدای زیادی در« جشنواره کن» به راه انداخت و برنده «جایزه نوعی نگاه» شد.امسال در«هفتادمین دوره جشنواره » درآخرین لحظه، فیلم جدید او«مربع» به لیست نهایی فیلمهای مسابقه اضافه شد و درانتها « نخل طلا» را با همین فیلم به خانه برد.«مربع» از کارگردانی هوشمندانه و فضاسازی بسیارنویی برخوردار است و در زیر متن خود آزادی را تنها دلیل خوشبختی کسی نمیداند. بازیها و میزانسنهای فیلم فقط برای خنداندنِ مخاطب سازماندهی و طراحی نشده اند، بلکه کارگردان هدف بزرگتری را در سر داشته و آن شناخت بیشتر انسان هایی که امروز در برابر بیعدالتی سکوت کردهاند.«روبن اوستلوند» در این فیلم روابط توخالی« آدمهای به اصلاح مستقل» را به چالش میکشاند که همین نقد« فردگرایی» یکی از« نشانه روی های» خوب او در اعتراض به «زندگی اروپایی نشینان» است.گروتسک (ظنز سیاه) حاصل از این فیلم همچون اثر قبلی فیلمساز از تاثیرگذاری خوبی برخوردار است. خندههای تماشاچیان در این فیلم« آیینهای تمام قد» در برابرعادات و رفتارهای ناهنجارخود آنهاست و این پالایش روح و هشیارنگه داشتن مخاطب، دست آورد مهمی در شناساندن سینمایی است که علاوه بر سرگرم کردن از قدرت آگاهی رسانی نیز برخوردار است که از این منظر «روبن اوستلوند» را میتوان در کنار فیلمساز هموطنش «روی اندرسون» قرار داد.
«آندره زویاگینتسف» روسی نیز با فیلم«بی عشق» برنده «جایزه ویژه هیات داوران» شد.آثار این فیلمساز از سیر صعودی خوبی تا به امروز برخوردار است و نگاه متفاوت او در سینمای روسیه زبانزد همگان است.او با«بی عشق» یکی ازعاشقانههای جشنواره را به نام خود رقم زد.فیلم در لایه بیرونی آن تخریب جهان کودکان توسط والدین را نشان میدهد، اما در لایههای زیرین، جامعهای را نشان میدهد که غرق در فساد مالی، خود محوری و بیعشقی شده است.مشاهده کارگردان به این معضلات اجتماعی با موشکافی بسیار خوبی صورت گرفته است و سازماندهی و زنده کردن کردن این عناصر در این فیلم به سادگی صورت نگرفته است.«میشائیل هاناکه» اتریشی که دو بار با فیلمهای «روبان سفید» و «عشق» به ترتیب در سالهای ٢٠٠٩ و ٢٠١٢ برنده نخل طلا شده بود، امسال کمی طرفداران پر و پا قرص خود را با فیلم«پایان خوش» ناخوش کرد.او با این اثر جدید که در آن «ایزایل هوپر» و«ژان لویی ترنتینیان» نقش آفرینی کردند، عقب گردی به آثار پیشین خود داشت.
«هونگ سانگ سو» فیلمساز شهیر کرهای که گاه غریزی و بیفیلمنامه، کارهای خوبی میسازد، امسال با فیلم «روز بعد» برای هشتمین باربود که به جشنواره کن راه پیدا کرد و طرفداران خود را در کاخ جشنواره گردهم آورد. در این فیلم سیاه و سفید «کیم-مین هی» نقش آفرینی میکند که درکارهای اخیر این کارگردان حضور موثری داشته است.این هنرپیشه در آخرین دوره «جشنواره برلیناله» نیز برنده جایزه بهترین بازیگری زن شد.فیلمبرداری«روز بعد» چون فیلم قبلی این کارگردان «تنها در ساحل در شب» بسیار آماتورگونه به نظر میرسد و مشخص نیست که تصمیم کارگردان در این مورد آگاهانه بوده است یا نه! فیلم رابطه عجیب یک مدیر انتشارات با منشیهای متفاوتی است که برای او کار میکنند.همسر این مدیر به مراودات اخیر شوهر در خارج از خانه مشکوک است وخواهان برملا کردن ملاقاتهای مخفیانه اوست و همین عامل محرکی برای بقیه ماجرا است.عده زیادی نسبت به این فیلم موضع بدی گرفتند و این کار را بیشتر یک نمایش رادیویی دیدند تا یک فیلم سینمایی!
یکی از فیلمهای جنجال برانگیز جشنواره که نظرات گوناگونی را به خود جلب کرد فیلمی به نام«کشتن گوزن مقدس»ساخته فیلمساز یونانی «لارگوس لانتیموس» با بازی «نیکول کیدمن» و«کالین فارل» بود که طرفداران و مخالفان خود را پیدا کرد.این کارگردان فیلم«خرچنگ» را با بازی همین دو بازیگر در سال ۲۰۱۵ ساخته است.فیلم «کشتن گوزن مقدس» کپی ناقصی از آثار «دیوید لینچ» و«استنلی کوبریک» است. فیلمنامه از قوام خوبی برخوردار نیست و برخورد عناصر سینمایی با توجه به کارگردانی و فضاسازی خوب، شبیه به اقتباسی از یک نمایشنامه« ابزورد-عبث نما» شده است که بیشتر اسیر یک فرم اجرایی است تا یک روایت منطقی! نکته شگفتانگیز در این است که فیلم برنده «جایزه بهترین فیلمنامه» نیز شده است. البته بازیگرنوجوان این فیلم«بَری کئوگان» بازی قابل قبولی از خود ارائه داده است که از این لحاظ در جذابیت اولیه فیلم نقش موثری داشته است.
«محوشدگی» از« فاتح آکین» نیز یکی از آثار قابل تامل در این دوره از جشنواره بود که از فیلمنامه خوبی برخوردار است، “فاتح آکین” شاید یکی از جنجالیترین فیلمهای سال ۲۰۱۷را به نام خود رقم زده باشد. قهرمان فیلم زنی است که خواهان بازپس گیری حق خورده شدهاش است.شوهر این زن مسلمان است و توسط نژادپرستان آلمانی در یک بمبگداری به قتل میرسد، فرزند آنها نیز در این حمله به هلاکت میرسد.مسلمان بودن این مقتول، قاضی و دادستان را نسبت به پیشینه او مشکوک کرده است و زمانی که همه منتظر صدور حکم مجازات هستند، دادگاه قاتلین را تبرئه میکند.این زن دچار جنونی عجیبی میشود واین تبعیض و قضاوت ناعادلانه او را مجاب به گرفتن انتقام از آنها و تسویه حسابی مشابه میکند.«دیانه کروگر» بازیگر آلمانی از کشف جوهره نقش و ابلاغ آن به تماشاگرسربلند بیرون آمد و به درستی «جایزه بازیگری زن»به او تعلق گرفت. فیلم« فریب خورده» آخرین ساخته « سوفیا کاپولا» نیز برنده «جایزه بهترین کارگردانی»می شود که اما اگرهای زیادی با خود همراه داشت.شاید فیلم«موحش» ساخته «میشل آزاناویسوس» که زندگی پر فراز و نشیب« ژان لوک گدار» فیلمساز موج نوی فرانسه را نشان میداد، شایستگی بیشری برای گرفتن این جایزه داشت.
«یک موجود آرام» اثر«سرگئی لازنیتسا» فیلمساز اکراینی مقیم آلمان نیز از فیلمهای قابل تعمق این دوره از جشنواره بود که شایسته گرفتن جایزه کارگردانی بود.قهرمان این فیلم در جستوجوی شوهر خویش است که نمیداند در کجا زندانی شده است.آخرین سرنخ او زندانی متروک و دور افتاده در روسیه است.اما فساد اقتصادی و نظام دیوانسالاری مانع دسترسی او به شوهر میشود.اما این زن دست بردار نیست و به هشدارها و تهدیدها توجهی ندارد و سرانجام به خاطر سوالها و پیگیریهای زیاد، خود نیز دچارسرنوشتی نامعلوم میشود و نام او از صفحه سوالات عذاب آور سیاسی، برای همیشه پاک میشود.
فیلم« صد و بیست تپش در دقیقه» ساخته «روبین کامپیلو» از نطر کارگردانی کاری قابل تاملی بود که ساختاری مستند گونه داشت. بازیهای درخشان فیلم و فضاسازی خوب، امتیازی بالایی را به این فیلم میدهد.«خواکین فینیکس» نیزچون همیشه درخشان ظاهر شد و در فیلم «توهیچ فیلم اینجا نبودی» به کارگردانی«لین رمزی» که از زیر متن «سادومازوخیستی» برخوردار است، بازی قابل قبولی ارائه داد و برنده”جایزه بهترین بازیگری” شد.در انتها «پدرو آلمادوار» اسپانیایی به همراه تیم داوری «مارن آده »کارگردان بینظیر آلمانی، «پائولو سورنتینو» سازنده فیلم «جوانی» به همراه «پارک چان-ووک» و «ویل اسمیت» هسته ی«هفتادمین خرما» را بر روی یکی از اضلاع فیلم مربع قراردادند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود