کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان نمایشگاه یکصد و بیست عکس فیلم از یکصد و بیست کارگردان تاریخ سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر میشود.
به گزارش سینماسینما، سیفالله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بخش و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: ما بخشی برای نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده ایرانی داریم که در ادامه مرمت آثاری مثل «گاو»، «باد صبا» و «ناخدا خورشید» که در دوره های قبلی اتفاق افتاد، امسال فیلمهای کوتاهِ مستند «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلمهای بلند «امیرکبیر» ساخته علی حاتمی و «بازمانده» ساخته سیفالله داد مرمت شدند.
او با اشاره به ادامه همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر با جشن تصویرسال، خبر داد: امسال نیز در ارتباط با تخصص گروه تصویر سال، دو نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی تدارک دیده شده است.
صمدیان یادآور شد: در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایشگاهی از عکس های عکاسینشده فیلمهای «گاو»، «باد صبا» و در دوره سیو پنجم نمایشگاه عکسهای عکاسینشده فیلم «ناخدا خورشید» و نیز نمایشگاه عکس و پوستر بزرگداشت زندهیاد «عباس کیارستمی» همزمان با جشنواره برگزار شد.
وی با اشاره به یکصد و بیست سالگی تاریخ سینما در ایران خبر داد: امسال در آستانه ۱۲۰ سالگی تاریخ سینمای ایران نمایشگاه «۱۲۰ عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» را برگزار میکنیم که اگر این اتفاق به شکلی که مورد نظرمان است رخ بدهد برای همیشه در آرشیو تاریخ سینمای ایران ماندگار و قابل رجوع خواهد بود.
صمدیان اعلام کرد: آثار این نمایشگاه در طبقه هفتم پردیس چارسو روی دیوار میرود.
مدیر رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به نمایشگاه «۱۲۰عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» توضیح داد: ما در این نمایشگاه مروری بر تاریخ سینمای ایران داریم و اگر تجربه ها و همکاری جمال امید مورخ و منتقد سینمای ایران نبود، این بخش کامل نمیشد.
صمدیان به عنوان کیوریتور این نمایشگاه درباره چگونگی انتخاب ۱۲۰ کارگردان سینما و یکصد و بیست فیلم از آنها و عکس مورد نظر از هر فیلم، توضیح داد: انتخاب مجموعه یکصد و بیست نفر از کارگردانهای تاریخ سینمای ایران و تعیین یک فیلم شاخص برای هریک از آنها و جمعآوری یک عکس خاص از هر فیلم که شاخصههای بصری خاص و عکاسانهای را داشته باشد، کار بسیار پیچیده و حساسی بود که ما سعی کردیم با همراهی و کمک جمعی از همکاران آگاه، آثار سینمای ایران را طی ۱۲۰ سال با دقت و حساسیت بررسی کنیم.
این عکاس و مستندساز اضافه کرد: البته با پردازش حرفهایِ یک یک تصاویر به ویژه عکسهای دوران آنالوگ سعی کردیم سطح کیفی بصری نمایشگاه را بالاتر ببریم و نمایشگاه علاوه بر جنبههای تاریخی آثار ارائهشده، از جاذبههای هنری یک نمایشگاه هنری عکاسی نیز برخوردار باشد.
به گفته صمدیان، پوسترهای سه دوره بخشهای اصلی و جنبی جشنواره جهانی فیلم فجر همزمان با آغاز جشنواره در پردیس چارسو روی دیوار میروند.
این پوسترها عمدتا با مدیریت هنری ایرج تقیپور و طراحی حمیدرضا بیدقی و دو مورد از طرحهای علی خورشیدپور – در سی و ششمین دوره – همراه است.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- جشنواره فیلم تصویر از سال آینده بینالمللی خواهد بود
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- جزئیات برگزاری نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- معرفی داوران بخش عکس چهلمین جشنواره تئاتر فجر
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- پر از ظرافتهای تصویری /یادداشت سیف الله صمدیان درباره مستند «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»