معاون فناوری نوین و مطالعات سینمایی با اشاره به تلاش برای مدرن کردن سینماها بیان کرد: دولت تلاش میکند در شهرهایی که بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، چراغ سینما را روشن کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، قادر آشنا معاون فناوری نوین و مطالعات سازمان سینمایی با اعلام مطلب فوق ضمن ارائه گزارشی درباره عملکرد این معاونت، با اشاره به مهمترین برنامههایی که قرار است در این دولت در بخش سینما انجام شود، گفت: مدرن کردن سینماهای ایران تلاش بعدی ما است که بحثهای تشویقی هم در این میان مدنظر داریم؛ در این راستا تسهیلاتی به بخش خصوصی و دولتی اختصاص دادیم تا کمک کنیم که به این سمت برود. در حوزه سینمایی در رابطه با زیرساختها اقداماتی را انجام خواهیم داد و در حوزه آموزشگاههای آزاد هنری که مجموعههای مهمی محسوب میشوند استانداردسازی کامل در رابطه با مکان، مدرسین، سرفصلها و رتبهبندی را در نظر داریم.
وی ادامه داد: همچنین رتبهبندی سینماهای ایران را در دستور کار داریم، کاربردی کردن پژوهشها و حرکت به سمت پژوهشهای کاربردی محور و نهایتاً راجع به ارتقاء جایگاه پژوهش در تصمیمگیری و تصمیمسازی مدیران کشور فعالیت داریم که جزو برنامههای کلیدی ما هستند.
آشنا با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرایند بهینه کردن محصول خروجی یک سازمان تصریح کرد: باورم بر این است که پژوهش و حوزه مطالعات میتواند مغز متفکرِ سازمان یا هر جای دیگری باشد. شما وقتی کار پژوهشی انجام میدهید از تجربه، علم، دانش و اندوختههای صاحبنظران استفاده میکنید بنابراین صرفاً کار اجرایی نمیکنید بلکه فعالیت شما علمی است و این میتواند چراغ راهنمایی برای مدیران اجرایی کشور باشد.
وی به نقش پژوهش در نقشه راه و چشم انداز سازمان سینمایی اشاره کرد وگفت: قراری که با ریاست محترم سازمان و همکاران خودمان گذاشتیم این است که تصمیمات کلان حتماً یک پیوست مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند. بر همین اساس فراخوان دادهایم و اولویتهای پژوهشیمان را اعلام کردیم و از مردم هم خواستهایم که براساس این اولویتها به ما طرح پژوهشی بدهند. همچنین در سازمان تصمیم گرفته شده که یک کارگروه پژوهشی و آموزشی سازمان سینمایی زیر نظر معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سینمایی شکل بگیرد که کلیه فعالیتهای پژوهشی و آموزشی سازمان سینمایی در این شورا مطرح شود.
به گفته وی مهمترین نکته موجود توجه به پژوهشهای کاربردی است. ما چند مدل پژوهش داریم، منتها پژوهشی که ما دنبال آن هستیم این است که کاربردی و اجرایی باشد و در حقیقت قابلیت اجرا و استفاده در جامعه سینمایی کشور ما را داشته باشد نه اینکه صرفاً پژوهشی را چاپ کنیم، در کتابخانه بگذاریم و چند سال یکبار هم کسی به آن مراجعه نکند.
معاونت فناوری نوین و مطالعات سینمایی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اشتغالزایی در حوزههای مختلف سینما گفت: یکی از اهداف ریاست سازمان سینمایی از انجام سفرهای استانی بحث اشتغال خانواده سینما است. اگر در نظر بگیریم که هر استان به صورت میانگین میتواند سه فیلم مستند یا ۱۵ تا ۲۰ فیلم کوتاه یا یک فیلم بلند بسازد، البته شرط این موضوع این است که استانها هم پای کار بیایند چون استاندار این تفاهمنامه را امضا میکند و تحلیل ما بر این است که هر فیلم کوتاهی که تولید میشود ۱۰ نفر درگیر آن خواهند شد یا هر فیلم بلند حداقل ۱۰۰ نفر درگیر آن خواهند بود که در طول یک سال چرخه اقتصادشان خواهد چرخید.
وی اضافه کرد: علاوه بر تولید محتوا پروسه تولید هم برای ما اهمیت دارد، اتفاقاً یکی از شاخصهایی که ما به شدت باور داریم و آن را دنبال میکنیم اشتغالزایی و حمایت از سینماداران است و این موضوع را در کنار فعالیتهایی که در استان به صورت روتین انجام میدهیم پیش میبریم.
آشنا با مقایسه فعالیت سازمان سینمایی دولت فعلی با مدیران سینمایی در دولتهای قبل در استان های مختلف گفت: بنده در استان مدیرکل بودم در آن زمان سازمان سینما هیچ بروز و ظهوری در استان ما نداشت. شما میتوانید با مدیران کل استانها تماس بگیرید و سوال کنید که طی ۱۵، ۲۰ سال گذشته آیا مدیران سازمان راجع به تولید و زیرساختها ورود کردهاند و آیا در این رابطه تفاهمنامهای دارید؟ مسلماً پاسخشان خیر است.
وی با توضیح اینکه هنوز نقش و جایگاه تحقیق و پژوهش در نزد برخی از مدیران ما مغفول مانده، خاطرنشان کرد: در کشور ما چون افراد درگیر مباحث اجرایی میشوند چندان به حوزه پژوهش توجه نمیکنند، در حالی که برنامهای که نوشته میشود و مبنای آن یک کار پژوهشی و طرح مطالعاتی است درصد خطایش بسیار کمتر است طبیعی است کسی که کار پژوهشی کرده و مبنای پژوهشی دارد و حتماً به ثبات و درستی نزدیکتر است. متأسفانه این اشکال جدی در کل وزارتخانههای اجرایی و سازمانها وجود دارد که کمتر از اندیشه و نظر نخبگان علمی کشور بهره میبرند.
آشنا درباره ماموریتهای معاونت فناوری و مطالعات سینمایی نیز گفت: ما مأموریت تولید فیلم نداریم بلکه مأموریت ما تولید محتواست. ما دو مأموریت داریم یکی تولید محتواست و دیگری مشاوره راجع به زیرساختهاست یعنی ما به عنوان سازمان سینمایی و اداره کل زیرساختها باید رصد کنیم که تکنولوژی جدید دنیا در حوزه سینما چیست؟ سینمای دنیا از چه تکنولوژیای استفاده میکند که صدا، نور و تصویر بهتری داشته باشد و برای مدرن بودن از چه ابزاری بهره میبرد؟ به عبارتی از ما خواسته شده که مرتباً رصد کنیم تا به لحاظ زیرساختها بتوانیم به سینمایی که در حال ساخته شدن، بازسازی یا احیاست مشاوره بدهیم و بگوییم اگر میخواهید چنین کاری انجام بدهید ما این علم را داریم.
وی در توضیح عبارت استانداردسازی فرآیند تولید فیلم و خدمات پشتیبانی فنی سینمایی که از جمله ماموریتهای این معاونت محسوب میشود نیز گفت: معنی این عبارت این است که در حوزه تولید به لحاظ مضامین، محتوا و ژانر باید به چه سمت و سویی برویم. مثلا بعد از انجام کارهای مطالعاتی به مدیران بگوییم که در شرایط کنونی اگر در این ژانر مشخص فعالیت کنید براساس این تجربه و پژوهش موفقتر خواهید بود یا مثلاً بگوییم که نظر ما این است که الان از محتوای سبک زندگی ایرانی-اسلامی بهره ببرید. پس طبق حکمی که صادر شده این وظیفه ماست و تقریباً در حال شروع آن هستیم، همین الان که با هم صحبت میکنیم مشاورههایی داده شده و برنامههایی از طرف مؤسسه فارابی، انجمن سینمای جوان و دیگر مؤسسات به این موضوع ورود کردند و با هم گفتگو کردیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم است
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- قادر آشنا دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد
- رامتین شهبازی: فیلمسازی در ایران هنوز هم سنتی است/ به اقتصاد پژوهش بیتوجه هستیم
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی: فهرست و آمار منتشرشده از متقاضیان انحلال سینماها صحیح نیست
- قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی شد
- کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی شد
- پیامهای تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی و انجمن بازیگران برای درگذشت عزتالله مهرآوران
- وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرد
- حسین کیانی خطاب به مسئولان تئاتر: برای کارهایی که نکردید عذرخواهی کنید/ شاهین چگینی: قادر آشنا باید استعفا بدهد
- قادر آشنا: کرونا بار دیگر «تئاتر» را تعطیل کرد
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم