تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۶:۳۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 42043

کتاب سال سینماهیأت داوران ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما نامزدهای خود را برگزیدند.

به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی دبیر جایزه کتاب سال سینمای ایران با اشاره به جلسه روز سوم بهمن‌ماه هیأت داوران این جایزه گفت: خوشبختانه با دقت، همدلی و وقت‌شناسی اعضای محترم هیأت داوری، متشکل از آقایان: محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، دکتر محمد شهبا، محمد گذرآبادی و دکتر مسعود نقاش‌زاده پس از چهار ماه مطالعه و چندین جلسه بحث و بررسی، نامزدهای ششمین جایزه کتاب سال سینما برگزیده شدند.

نبوی پیش از اعلام اسامی نامزدها با اشاره به تغییرات گسترده‌ای که در ششمین دوره از جایزه به وجود آمده است اظهار کرد: در این دوره به پیشنهاد داوران و موافقت آقای شاهسواری (مدیرعامل محترم خانه سینما) و بنده، کتاب‌های دریافتی از سوی ناشران و نویسندگان در چهار موضوع طبقه‌بندی شد و بر این پایه مورد داوری قرار گرفت. این طبقه‌بندی به این ترتیب است: ۱-مباحث نظری ۲-فنون علمی ۳- فیلم و فیلمساز ۴- کتاب‌های مرجع. بنابراین، تعداد جوایز از دو تندیس به هشت تندیس افزایش یافته و امکان رقابت تخصصی‌تر، دقیق‌تر و متنوع‌تر آثار نویسندگان و مترجمان ارجمند فراهم شده است. در نتیجه، با توجه به این تغییرات مهم، نامزدهای ششمین دوره جایزه (اعم از تألیف و ترجمه) به این ترتیب از سوی داوران برگزیده شد:

مباحث نظری: ۱-صحنه‌هایی از یک ازدواج ۲-فلسفه فیلم ۳- معماری تصویر ۴- واقعیت سینما

فنون علمی: ۱- مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری ۲-مکالمات والتر مرچ ۳- اصول کارگردانی سینما ۴- تکنیک‌های تدوین

فیلم و فیلمساز: ۱-سر کلاس با عباس کیارستمی ۲- سیاه‌تر از شب ۳- مدرنیته ایرانی ۴- زیرپوست قصه‌ها

کتاب‌های مرجع: ۱- کتاب‌شناسی سینمای ایران ۲- شهرها و سینما ۳- سینمای فلسطین ۴- رویای صادقه

دبیر ششمین جایزه کتاب سال سینما درباره کیفیت کتاب‌های این دوره از جایزه گفت: با توجه به گستردگی و در دسترس بودن راه‌های تأمین نیازهای علاقه‌مندان به کتاب‌های سینمایی و شکل‌گیریی یک وضعیت رقابتی نسبتا شدید در دوره کامپیوتر و اینترنت و شبکه‌های ریز و درشت اطلاع‌رسانی، به نظر می‌رسد که روند تعمیق فکری و پژوهشی کتاب‌های تألیفی، وضعیت خوب و امیدوارکننده‌ای را نوید می‌دهد و نویسندگان و پژوهشگران عزیز به این میدان رقابت نفسگیر توجه کرده‌اند و آثاری به ارمغان آورده‌اند که بتواند به تشنگی و نیاز محققان، دانشجویان و سایر گروه‌های مشتاق، پاسخی شایسته بدهد. گرچه هنوز به خاطر سنت‌ها و عادت‌های مربوط به دوره نویسندگی برای روزنامه و مجله، ردپای نگاه و تألیف کم‌رمق و نزدیک به فضای ژورنالیزم، در برخی از کتاب‌ها دیده می‌شود. من گمان می‌کنم با تداوم روند خوب و شایان توجهی که شاهدش هستیم، با گذشت زمان، کتاب‌های روزنامه‌نگارانه به حداقل برسند و ژرف‌نگری و پژوهش و تحقیق، به جریان غالب کتاب‌های سینمایی تبدیل شود.

آیین اهدای جایزه کتاب سال سینما روز پنجم اسفندماه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها